Autobusy elektryczne MPK Kraków także na liniach aglomeracyjnych. Od Solarisa

infobus
16.10.2023 08:09

Od 14 października autobusy elektryczne pojawiły się na kolejnych liniach obsługiwanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. I to nie tylko w ścisłym centrum.

Elektryki od Solarisa pojawiły się także na liniach aglomeracyjnych. O tych taborowych zmianach pisaliśmy już wcześniej w Infobusie. Przy okazji tych zmian dodajmy, że od 7 października MPK dociera swoimi autobusami aż do Skały. To oznacza wydłużenie o 9 przystanków trasy nr 267. Do tej pory relację Kraków – Skała obsługiwały wyłącznie prywatne firmy. Czas przejazdu miejskim autobusem to ok. 55 minut.

Elektryczne zmiany

Nowe elektrobus marki Solaris przewożą pasażerów m.in na trasie linii nr 304 (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka Miasto), zarówno w dzień powszedni jak i weekendy. Zmieniła się także obsługa na linii nr 164 (Piaski Nowe – Mydlniki Wapiennik P+R) - na której to trasie w weekendy kierowane są tylko elektryki.

To oznacza, że autobusy elektryczne będą kierowane już na kilkanaście linii obsługiwanych przez MPK SA w Krakowie.

Te zmiany to efekt nie tylko cały czas zwiększającej się floty autobusów zeroemisyjnych, ale także inwestycji krakowskiego przewoźnika w nowe stacje do szybkiego ładowania baterii. Takie ładowarki na razie testowo zaczęły funkcjonować w dwóch nowych miejscach – na pętli Piaski Nowe oraz na pętli przy ul. Stojałowskiego w Kurdwanowie.

Obecnie autobusy elektryczne MPK mogą się ładować w sumie w ośmiu lokalizacjach w różnych punktach miasta (krakowski przewoźnik dysponuje 14 szybkimi ładowarkami). W przyszłym roku  dołączy do nich kolejna ładowarka w rejonie pętli Rżąka. Poza punktami do ładowania w tym roku zwiększy się także liczba autobusów elektrycznych.

Od 14 października autobusy elektryczne pojawiły się na kolejnych liniach obsługiwanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. I to nie tylko w ścisłym centrum.

Trwają odbiory

Krakowski przewoźnik prowadzi obecnie odbiory aż 22 autobusów elektrycznych, w tym:

  • 18 autobusów przegubowych marki Solaris
  • 4 autobusów o długości 12 m marki Irizar.

Po finalizacji tego kontraktu Kraków będzie miał 121 autobusów elektrycznych, które będą stanowić 19% proc. całej floty MPK w Krakowie.