Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy dla Sosnowca w trakcie produkcji. Przyjadą w styczniu

infobus
30.10.2022 17:00

Jak poinformował prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński – w fabryce Solarisa w Bolechowie trwa produkcja pierwszych autobusów, zamówionych przez sosnowiecki PKM.

Kontrakt obejmuje w sumie 16 sztuk hybryd, w tym osiem solowych i osiem przegubowych.  –„Na trasach zobaczycie je najpewniej w styczniu” – informuje prezydent Sosnowca.

Jedna oferta

Przypomnijmy, że w styczniu PKM Sosnowcu otrzymało jedną ofertę w postępowaniu na zakup 16 hybrydowych autobusów – od firmy Solaris Bus & Coach, która w przegubowej części idealnie zmieścił się w budżecie, natomiast w „solówkach” przekroczyła budżet.  W szczegółach wyglądało to następująco:

w części MAXI oferta Solarisa opiewa na sumę 18.696.000 PLN brutto / 15.200.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Urbino 12 hybrid na poziomie 1.900.000 PLN netto – przy budżecie PKM-u w tej części na poziomie 17.548.000 PLN brutto / 1.426.666 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu na poziomie 1.783.333 PLN netto.

w części MEGA producent z Bolechowa zaproponował sumę 23.124.000 PLN brutto / 1.880.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Urbino 18 hybrid na poziomie 2.350.000 PLN netto – przy budżecie PKM-u w tej części na poziomie 23.124.000 PLN brutto, czyli takim samym jak oferta Solarisa.  

W tej sytuacji MEGA wybór był oczywisty, natomiast dołożenie w "solówkach" zabrało firmie trochę czasu. Przypomnijmy, że firma otrzymała na ten zakup dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 "Czyste niebo nad Zagłębiem – zakup autobusów hybrydowych" na poziomie 30 mln zł. O technicznych wymogach najnowszych autobusów PKM Sosnowiec pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

fot. Arkadiusz Chęciński / FB

HYBRYDOWY SOSNOWIEC

PKM Sosnowiec od kilku lat ma w swojej flocie klasyczne autobusy hybrydowe. Jesienią ub. roku zakończyło odbiór 14 autobusów wyłącznie elektrycznych marki Solaris. Dlatego właśnie zamawiane hybrydy typu plug-in, umożliwiające zewnętrzne ładowanie, będą nowością w sosnowieckim przedsiębiorstwie. O podpisaniu umów o dofinansowanie tego zadania poinformował w lutym br. na swoim facebookowym profilu wicemarszałek woj. śląskiego Dariusz Starzycki.

-„Tabor autobusowy zakupiony do dofinansowania (…) będzie obsługiwał linie, na których funkcjonują buspasy” – zaznaczył wicemarszałek.

Jak zapisano w unijnym projekcie, nowe pojazdy mają obsługiwać linie 16 (Będzin–Dąbrowa Górn.), 35 (Czeladź–Mysłowice), 800 (Będzin–Katowice), 808 (Dąbrowa Górn.–Katowice) oraz 817 (Będzin–Katowice). Z kolei miast  podało, że nowe pojazdy mają być wyposażone w system umożliwiający zaprogramowanie ich napędów w taki sposób, aby w ścisłych centrach miast korzystały automatycznie, bez ingerencji kierowcy, wyłącznie z silników elektrycznych. Podobnie jak inne zamawiane ostatnio przez sosnowieckie PKM pojazdy, hybrydy plug-in będą miały żółty odcień - zgodny z systemem identyfikacji Zarządu Transportu Metropolitalnego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wcześniej spółka malowała swoje autobusy w biało-czerwone barwy.

fot. Arkadiusz Chęciński / FB

TABOROWA ODNOWA

W poprzednim unijnym projekcie taborowym sosnowieckie PKM kupiło 14 nowych autobusów elektrycznych za ponad 46,3 mln zł (przy dotacji blisko 30 mln zł). Jeszcze wcześniejszy projekt, warty 129,1 mln zł, zapewnił 89,1 mln zł dotacji do zakupu 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzech elektrycznych wraz z systemem ładowania.

Sosnowiecki PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w GZM – obok podobnych spółek z Katowic, Gliwic oraz Tychów. Należy do samorządów: Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi, a od niedawna – także do Metropolii, dzięki czemu może ona zamawiać usługi przewozowe w formule in-house, bez przetargów.