Autobusy Daimlera na ogniwa paliwowe przejechały 2 miliony kilometrów

infobus
12.05.2008 09:35

Flota autobusów Daimlera wyposażonych w napęd na ogniwa paliwowe złamał kolejną granicę: składające się na nią 36 pojazdów przejechało łącznie 2 miliony kilometrów, przewożąc w tym czasie ok. 7 milionów osób. Po raz kolejny, ten całkowicie czysty układ napędowy udowodnił swoją niezawodność i użyteczność w warunkach codziennej eksploatacji. Każdy przejechany przez te autobusy kilometr pozwala także zgromadzić wiedzę, która okaże się bardzo przydatna przy konstruowaniu kolejnych układów napędowych o zerowej emisji zanieczyszczeń, dostarczając wartościowych informacji dla prac nad kolejną generacją autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi w oparciu o technologię hybrydową. 30 autobusów z floty Daimlera zostało skierowanych do obsługi komunikacji zbiorowej na krótkich trasach w europejskich miastach, a z pozostałych po 3 trafiły, odpowiednio, do Perth w Australii i do Pekinu. Cała flota przepracowała blisko 135 000 godzin w czynnej eksploatacji, udowadniając swą użyteczność w zimowej scenerii Sztokholmu i Rejkiawiku, w letnim upale Hiszpanii, a także w warunkach górskich i równinnych. Pierwsze autobusy trafiły do próbnej eksploatacji w 2003 r., w ramach projektu CUTE (Clean Urban Transport for Europe –Czysta Komunikacja Miejska dla Europy), przy którym współpracowało 31 partnerów ze świata biznesu, nauki i polityki. Jego celem było wsparcie dla promowania technologii napędów wodorowych i wytwarzania paliwa wodorowego oraz zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dla pojazdów zasilanych tym paliwem. Kolejne autobusy trafiły do Perth i Rejkiawiku. W marcu 2006 r., wszystkie te projekty zostały połączone w program HyFLEET:CUTE, a testy eksploatacyjne zostały rozszerzone. Do dziś, 9 autobusów Daimlera zasilanych ogniwami paliwowymi jest regularnie eksploatowanych w Hamburgu. Zasada działania napędów opartych o ogniwa paliwowe jest prosta i wydajna: ogniwa wytwarzają energię w procesie reakcji wodoru z tlenem, pochodzącym z atmosfery, co zapewnia wydajność energetyczną na poziomie do 60%. Jest to wartość ok. dwukrotnie wyższa, niż w przypadku silników Diesla. Energia elektryczna, uzyskana w procesie elektrolizy, zasila silnik elektryczny o mocy 200 kW. Autobusy zasilane ogniwami mają zasięg 300 km, a ich maksymalna prędkość wynosi 80 km/h. Cały zestaw ogniw, jak i zbiorniki ze sprężonym wodorem (pod ciśnieniem 350 barów), umieszczone są na dachu. Autobus może zabrać do 70 pasażerów. Dzięki cichemu poruszaniu się oraz braku emisji zanieczyszczeń, pojazdy wzbudzają zainteresowanie wśród pasażerów i przechodniów.