Autobusowy transfer z PKS Słupsk do PKM Świerklaniec. Piotr Rachwalski!
1 stycznia Piotr Rachwalski zajmie stanowisko prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu. To naszym zdaniem drugi - po przejściu Petrosa Spinarisa z Solarisa do Ekoenergetyki - najważniejszy personalny transfer roku 2022 w autobusowej branży.
Aktualnie Piotr Rachwalski - jeden z najbardziej doświadczonych menadżerów transportu publicznego w Polsce - żegna się z załogą PKS Słupsk, gdzie pełnił funkcję prezesa spółki od 2020 roku. Wcześniej (w latach 2014-2019) był szefem Kolei Dolnośląskich. W tym czasie regionalny przewoźnik potroił liczbę przewożonych pasażerów – z 3,6 mln do 11,6 mln rocznie. Teraz przyszedł czas na Śląsk!
Ze Słupska…
22 grudnia rada nadzorcza PKM Świerklaniec podjęła decyzję o zatrudnieniu Piotra Rachwalskiego na stanowisku prezesa zarządu. Równolegle Rada Nadzorcza PKS Słupsk - za porozumieniem stron - zakończyła współpracę z dotychczasowym prezesem PKS Słupsk. Za sterami autobusowego przewoźnika regionalnego zasiądzie (do czasu nowego konkursu) Tomasz Kowalczyk – dotychczasowy prokurent w spółce i szef Działu Przewozów. Wcześniej dotychczasowy i nowy prezes spotkali się z Zarządem Powiatu (większościowego udziałowca PKS), na którym to spotkaniu Starosta Paweł Lisowski podziękował Piotrowi Rachwalskiemu za dotychczasową współpracę i osiągnięcie zakładanych celów.
-„Mimo trudnej sytuacji zewnętrznej związanej z COVID i skutkami wojny na Ukrainie udało się spółkę wyprowadzić z kłopotów finansowych, radykalnie poprawić sytuację kadrową, rozwinąć i ustabilizować siatkę połączeń, poprawić warunki pracy i zmniejszyć wiek taboru o ponad połowę – podsumował starosta. – Za to wszystko dziękuję dotychczasowemu prezesowi i całej załodze oraz mam nadzieję, że przyjęte priorytety i kierunki działania będą kontynuowane.
Dotychczasowy prezes podziękował za owocną współpracę i zapewnił o wsparciu dla nowego zarządu spółki, któremu nadal będzie pomagał i doradzał. Nowy p.o. prezesa Tomasz Kowalczyk ma za sobą ponad 10 lat doświadczeń w pracy w PKS i kilka w prywatnych firmach logistycznych, od ponad dwóch lat kieruje największym i najważniejszym działem w spółce.
-„Nie będzie żadnej rewolucji, tylko kontynuacja i dalszy rozwój spółki, poprawa oferty i warunków pracy” – zapowiedział Tomasz Kowalczyk. Powodzenia!
…do Świerklańca
Pojawienie się nowego prezesa w Przedsiębiorstwie Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu to efekt konkursu, jaki ogłosiła spółka ze Świerklańca ogłosiła w tym roku. Otwarcie ofert odbyło się 8 grudnia, a 22 grudnia podjęto stosowaną uchwałę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Piotr Rachwalski stawia sobie na nowym stanowisku trzy cele.
-„Numer jeden to tabor, czyli maksymalne wykorzystanie możliwości zakupu nowych autobusów z równoczesną unifikacją oraz ograniczeniem liczby typów, marek i serii – zapowiada nowy szef PKM-u. – Do tego zawsze moim priorytetem byli ludzie i to nie tylko kierowcy, ale także pracownicy zaplecza czy nasi pasażerowie. Po trzecie marzy mi się jeszcze lepsza współpraca z Zarządem Transportu Metropolitalnego i samymi samorządami. Myślę, że razem możemy wypracować nową formułę transportu publicznego, co oznacza po prostu łatwe korzystanie z komunikacyjnego oferty przez pasażera. To moje pierwszoplanowe cele” – podkreśla nowy szef PKM-u.
Przypomnijmy, że PKM w Świerklańcu należy w całości do Metropolii. Dzięki temu spółka (podobnie jak PKM-y w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach) może dostawać zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.
Kolejna sprawa to nowy tabor, który już niebawem dotrze do śląskiej firmy. W pierwszej kolejności będą to 32. pojazdy elektryczne zakupione przez GZM od Solarisa. Wraz z pojazdami producent zapewni również infrastrukturę do ich ładowania. Zamówione dwunasto- i osiemnastometrowe Urbino electric trafią do przewoźników w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu, Świerklańcu w 2023 roku.
Do tego w 2024 roku przyjadą do PKM-ów pierwsze autobusy wodorowe. W grudniu Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych takich pojazdów w prawie opcji. Termin ich dostarczenia to połowa 2024 r; pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r. Pojazdy będą użyczone samorządowym Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów). Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy) oraz M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).
Ponadto, w drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” GZM otrzymała 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł. Zapowiada się ciekawie…