Autobusowy targ w Mielcu. Większy budżet miasta i tańsza oferta Solarisa
21 listopada Gmina Miejska Mielec otworzyła ponownie tylko jedną ofertę (i ponownie od Solarisa) w przetargu na dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych
Zakup odbywa się w ramach dofinansowania z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Przypomnijmy, że za pierwszym razem w Mielcu swoją ofertę złożyła tylko firma Solaris. Okazała się ona jednak za droga dla podkarpackiego miasta i zamówienie unieważniono. Teraz mamy powtórkę, a wagę temu kontraktowi dodaje fakt, że MKS Mielec ostatni nowy pojazd pozyskał w 2020 roku i był to jeden Solaris Urbino 12 CNG.
DRUGIE PODEJŚCIE
Przedmiotem ponowionego zamówienia jest cały czas dostawa pięciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych klasy MIDI o następujących parametrach:
- Długość całkowita - W przedziale 8500 – 9600 mm;
- Szerokość całkowita - Nie więcej niż 2500 mm;
- Całkowita ilość miejsc w tym miejsc siedzących - Minimum 55 miejsc, w tym co najmniej 23 miejsca siedzące (w tym min 4 pełnowymiarowe fotele dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi);
- Rodzaj silnika - Autobus ma być napędzany silnikiem(-mi) elektrycznym o mocy min. 160 kW. z funkcją ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/h. Możliwość eksploatacji w temperaturze otoczenia -30oC do + 40oC. W przypadku silnika umieszczonego centralnie wymaga się zamontowania osłon antyhałasowych wyciszających silnik, wykonanych z materiałów trudnopalnych z łatwo demontowanymi pokrywami obsługowymi w celu umożliwienia dostępu dla obsługi. Układ napędu musi odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów i redukcji prędkości jazdy;
- Magazyn energii – sposób ładowania - Pojemność magazynu energii min. 340 kWh. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w okresie minimum 120 miesięcy pojemność energetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Zastrzeżenie: Niezależnie od stanu technicznego i wartości pojemności energii użytecznej tj. pomiędzy 96 a 120 miesiącem eksploatacji dostawca dokona, na wniosek użytkownika, wymiany na własny koszt magazyn energii na fabrycznie nowy wolny od wad o parametrach nie gorszych niż pierwotnie zamontowany. W przypadku gdy wymiana magazynu energii wiązała by się z wprowadzeniem zmian na pojeździe w celu jego dostosowania do zabudowy nowego magazynu energii, koszt związany z dostosowaniem pojazdu ponosi wykonawca.
ZA PIERWSZYM RAZEM
Mielec otrzymał z NFOŚiGW ponad 8 mln zł dotacji z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny 2.0” na zakup pięciu autobusów elektrycznych. Kolejne ok. 4 mln zł miasto dołoży z własnych środków.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Chcielibyśmy, żeby w naszym mieście te autobusy elektryczne zafunkcjonowały, co jest konieczne ze względu na ochronę środowiska i zmniejszenie ilości zanieczyszczeń – powiedział Paweł Pazdan, wiceprezydent Mielca. Otrzymane dofinansowanie mają wystarczyć nie tylko na zakup autobusów, ale i na infrastruktury do ich ładowania. Przedmiotem pierwszego od lat zamówienia na nowe autobusy z Mielca, były elektrobusy klasy MIDI w liczbie pięciu sztuk.
Przy takich wymaganiach, 25 września tylko Solaris złożył ofertę w Mielcu. Opiewała ona na sumę 16.199.100 PLN brutto / 13.170.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 9 LE electric na poziomie 2.634.000 PLN netto. Z kolej miejski budżet wynosi 12.000.000,00 PLN brutto / 9.756.097,56PLN netto, co przy pięciu pojazdach daje jednostkową kwotę na poziomie 1.951.219,51 PLN netto. To oznacza znaczne przekroczenie kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia i to o ponad 4 mln zł brutto.
27 września Urząd Miejski w Mielcu – w dwa dni po otwarciu ofert – unieważnił przetarg na dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI i teraz mamy powtórkę.
Za drugim razem
Mielec nie posłuchał naszych rad, aby obniżyć cenę zakupu, czyli zmniejszyć pojemność baterii (352 kWh), zrezygnować z ich wymiany po 96 m-cach i zmienić wymóg ogrzewania z pompą ciepła na CO2. Ale za to podwyższył budżet.
Zamawiający zamierza teraz przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 13.990.000,00 PLN brutto, czyli prawie 2 mln PLN brutto więcej niż za pierwszym razem.
Z kolei złożona we wtorek oferta przez Solarisa opiewa na 15.983.850,00 PLN brutto (czyli o ponad 200 tys. PLN brutto mniej) / 12.995.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.599.000 PLN netto.
Co teraz zrobi Mielec? Albo dołoży brakują kwotę (prawie 2 mln PLN brutto), albo unieważni przetarg i zastosuje się do naszych rad, aby poszukać niższych cen.
Na koniec podajemy link do zamówienia: https://przetargi.um.mielec.pl/#/offer/9628f31c-257f-483f-9e6b-49dacc8cf561