Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowy raport „Take e-bus” – pierwsze wnioski

infobus
11.09.2019 13:00

Podczas I Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie firma konsultingowa PTV Group przedstawiła raport „Take e-bus”. Pierwszy wniosek jest taki: sukces autobusów elektrycznych w Polsce zależy od dobrej strategii. 

Podczas I Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie firma konsultingowaPTV Group przedstawiła raport „Take e-bus”. Pierwszy wniosek jest takie: sukcesautobusów elektrycznych w Polsce zależy od dobrej strategii. Raport na dniachpowinien pojawić się w wersji ogólnodostępnej, do ściągnięcia w postaci plikuPDF.

-„Wyzwaniu, jakim jest wprowadzenie na dużą skalę elektrycznychautobusów do transportu publicznego, można sprostać dzięki strategicznemuplanowaniu, opartemu na algorytmach matematycznych” – stwierdzają autorzyraportu „Take e-bus” zaprezentowanego podczas I Kongresu Nowej Mobilności wLublinie.

Model ruchu

Raport przygotowała firma PTV Group, która m.in. przygotowała narzędzia do sporządzenia Krajowego ModeluRuchu dla Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Posługując się tym modelem ruchu można znaleźć odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące rozbudowytaboru zeroemisyjnego.

-„W raporcie dzielimy się wiedzą jak właściwie elektryfikować transport, jakwybierać linie autobusowe przeznaczone do elektryfikacji i rozwijaćinfrastrukturę ładowania” – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzającyPolskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, organizatora Kongresu.

-„Model ruchu to nic innego jak zlepek takich informacji jak dane o siecidrogowej, dane ekonomiczne i dane socjodemograficzne. Kiedy połączymy te wszystkieelementy jesteśmy w stanie odwzorować nie tylko sytuację, która ma miejscedzisiaj, ale przede wszystkim prognozować jej rozwój w przyszłości – wyjaśniławspółautorka raportu Martyna Abendrot-Miłuńska z PTV Group. – Planowanie jestkonieczne, gdyż napotykamy na ograniczenia dotyczące środków finansowych,czasu, taboru, ludzi” – dodała.

Jaka linia?

W raporcie „Take e-bus. Elektromobilność i zrównoważony rozwój publicznegotransportu zbiorowego w miastach” zawarto m.in. propozycje kilku strategii,jakimi samorządy mogą się posłużyć wybierając linię, na której będą w pierwszejkolejności jeździły e-autobusy. Na przykład można je skierować na trasę wobszarze miasta ważnym wizerunkowo (centrum, starówka), na odcinek onajwiększych przewozach pasażerskich lub na takie trasy, które najlepiejzostaną wykorzystane zalety taboru zeroemisyjnego np. najbardziej zatłoczone io największej emisji spalin.

Dokument zawiera też wskazówki dotyczące rozplanowania infrastrukturyładowania elektrycznego taboru. Podkreśla np. konieczność dokładnegowytypowania przystanków krańcowych wyposażonych w ładowarki. Ich liczebnośćbędzie także związana z pojemnością baterii pojazdów – im mniej pojemne, tymbędzie potrzebna większa ilość dostępnych punktów uzupełniania energiielektrycznej.

-„Również rozkłady jazdy powinny być zmodyfikowane w odniesieniu do autobusówelektrycznych i powinny uwzględniać ewentualny czas ładowania, sezonowość czyewentualne utrudnienia drogowe. „Na te wszystkie pytania nie odpowiemy sobiewyłącznie w sposób intuicyjny” – zaznaczyła przedstawicielka PTV Group.