Autobusowy przetarg w Przemyślu. Kto się pojawi, a kogo zabraknie? Analiza SWZ

infobus
07.08.2023 08:01

Przemyśl ogłosił ponowny przetarg (po wcześniejszym unieważnieniu), który ma na celu wybór dostawcy fabrycznie nowych autobusów, w tym pierwszych elektrobusów.

Miasto wzbogaci się w sumie o 9 nowych autobusów. Będzie to sześć autobusów elektrycznych klasy MAXI (część 1 przetargu) i trzy autobusy CNG – klasy MAXI (część 2). O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Jakie są szczegółowe wymagania zamawiającego wobec wykonawców? Odpowiedź poniżej.

Kryteria oceny ofert

Zaczynamy od kryteriów oceny ofert, gdzie w obu częściach przetargu różnią się one wagą. W części 1 – zamawiający punktuje: cenę (55%), ocenę techniczną (40%), warunki gwarancji (5%), a w części 2 mamy - cenę (60%), ocenę techniczną (35%), warunki gwarancji (5%).

W przypadku autobusów elektrycznych zamawiający premiuje następujące rozwiązania techniczne:

  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia - elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym – 5 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia - blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej - niższe lub równe 0,85 kWh/km – 8 pkt,
  • liczba miejsc siedzących – 28 i więcej – 4 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 9 i więcej – 4 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 7 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym – 7 pkt.

W zakresie autobusów CNG wykonawcy będą oceniani z uwzględnieniem następujących kryteriów technicznych:

  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia - elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym – 5 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia - blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 lub równoważna) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • zużycie paliwa  - niższe niż  40 kg/100 km – 5 pkt,
  • liczba miejsc siedzących – 28 i więcej – 4 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 11 i więcej – 4 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 6 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym – 6 pkt.
fot. UM Przemyśl

MAXI elektryki

Sześć elektrobusów klasy MAXI ma mieć długość od 11,75 do 12,25 m, a wysokość max. 3,45 m. Autobusy muszą być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy zapewniającej trakcję autobusu, odpowiadającą mocy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla - o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Magazyn energii stanowić mają akumulatory trakcyjne lub superkondensatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wyżej wymienionych, pozwalające przejechać w ruchu miejskim minimum 100 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiające ładowanie z mocą do 280 kW. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: zewnętrzną ładowarką plug-in oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.

Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Z kolei siedzenia pasażerskie mają być wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek.

Autobusy będą wyposażone w dwa systemy bezpieczeństwa: asystenta kontroli prawej strony sygnalizującego optycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi i nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) oraz przy zmianie pasa ruchu, a także system awaryjnego hamowania – wykrywający zagrożenie ewentualnej kolizji, zmniejszający prędkość autobusu bądź hamujący do jego zatrzymania zmniejszając lub zapobiegając skutkom ewentualnych kolizji, w celu ochrony stojących pasażerów, skalibrowany tak, by siła hamowania dobierana była w sposób zapobiegający zbyt gwałtownemu hamowaniu.

Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody LED, w kolorze bursztynowym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe do prezentacji informacji pasażerskiej oraz emisji ogłoszeń wykonane w technologii LCD z podświetleniem LED.

fot. UM Przemyśl

Wymagania dla gazowców

Zamawiający poszukuje również trzech autobusów CNG o długości od 11,75 do 12,25 m i wysokości maksymalnej 3,45 m. Autobusy mają być napędzane silnikiem spalinowym o zapłonie iskrowym, zasilanym sprężonym gazem ziemnym. Moc silnika ma wynosić minimum 180 kW. Pojazdy będą wyposażone w kompozytowe zbiorniki ciśnieniowe na paliwo CNG o pojemności zapewniającej przebieg min. 400 km w cyklu miejskim z jednego napełnienia, wyprodukowane nie wcześniej niż 1 rok przed produkcją autobusu dostarczone z pełną dokumentacją homologacyjną, z okresem dopuszczenia do eksploatacji min. 20 lat.

W pozostałym zakresie wyposażenie gazowców będzie podobne do zamawianych elektrobusów klasy MAXI.

Kto złoży oferty?

Po ostatnim przetargu, konkurencja poznała cenę Mercedesa dla Przemyśla. Biorąc pod uwagę kryteria techniczne, szanse wydają się być równe, a co za tym idzie w aktualnym przetargu jest szansa na pojawienie się nowych graczy – np. Solarisa lub MAN-a. O tym, kto to będzie przekonamy się w dniu 24 sierpnia – kiedy zamawiający dokona otwarcia ofert.