Autobusowy klasyk w MPK Radom. O pięć autobusów walczy MAN z Solarisem
23 lutego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu otworzyło oferty w powtórzonym przetargu na dostawę pięciu autobusów MAXI w ramach leasingu operacyjnego.
O ogłoszeniu ponowionego przetargu na leasing nowych autobusów pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Przypomnijmy, że pierwszy przetarg MPK zakończył się unieważnieniem, mimo pozyskania dwóch ofert, z których jedna mieściła się w budżecie. Więcej na ten temat piszemy w InfoBusie tutaj. Teraz mamy powtórkę, w której spodziewaliśmy się autobusowego klasyka – czyli pojedynku MAN vs Solaris. I nie pomyliliśmy się.
Co chce MPK RADOM?
W „dwójce” w porównaniu z pierwszym przetargiem, MPK Radom zrezygnowało z kryterium gwarancji i postawiło bardziej na cenę. Wśród parametrów technicznych przewoźnik najwięcej punktów przyznaje za:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, kratownicy, ramy, podwozia – profile ze stali odpornej na korozje, profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katoforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego – blachy ze stali odpornej na korozję, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katoforezy zanurzeniowej lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym nie wymagającego dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 2 pkt,
- pojemność silnika – od 6,5 do 9,5 dm3 – 3 pkt,
- spełnienie wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 5 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt.
dwie oferty
23 lutego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu otrzymało dwie oferty:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- od PKO Leasing z MAN Truck & Bus Polska z kwotą 8.774.719,50 PLN brutto / 7.133.917 PLN netto, co daje jednostkową cenę (z leasingiem) autobusu Lion`s City 12 C na poziomie 1.426.783 PLN netto;
- od Solaris Bus& Coach z PEKAO LEASING na sumę 10.430.560,64 PLN brutto / 88.480.130 PLN netto co daje jednostkową cenę (z leasingiem) autobusu Urbino 12 na poziomie 1.696.026 PLN netto.
Z kolei budżet przewoźnika to 10.455.000,00 PLN brutto, czyli … naszym zdaniem MAN już może rozpocząć produkcję autobusów dla MPK Radom. Przypomnijmy, że od ostatniego przetargu przewoźnik postanowił jeszcze bardziej postawić na finanse. I to teraz najniższa cena zadecyduje o zwycięstwie wykonawcy. Obecnie kryteria przedstawiają się następująco: cena (80%), kryteria techniczne (20%). Na koniec podajemy link do przetargu MPK Radom: https://mpk-radom.ezamawiajacy.pl/pn/mpk-radom/demand/notice/public/119618/details
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Autobusy dla MPK Radom mają mieć długość do 12 m (+/- 2%) i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 o szerokości minimum 1 200 mm. Progi wejściowe będą podświetlane listwą LED. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym, spełniającym wymagania normy Euro 6. Jego moc nie może być niższa niż 200 kW.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Materiały tapicerskie powinny cechować się dużą odpornością na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) oraz podwyższoną odpornością na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie, podpalenie). Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB. Autobusy mają posiadać częściowo oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy. Oddzielenie od przedziału ma być przeszklone z wysokimi szybami zabudowy kabiny kierowcy. W kabinie mają być zamykane drzwi do przedziału pasażerskiego, okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.
Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdu pojawi się tablica informacyjna w formie ekranu TFT LCD o przekątnej ekranu minimum 22 cale. Autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.