Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowy klasyk w Krakowie? Analiza SIWZ KrakTransRem

infobus
15.03.2021 08:00

KrakTransRem – czyli miejska spółka należąca do MPK Kraków szuka dostawcy 12 nowych autobusów miejskich, w tym 3 autobusów klasy MEGA i 9 autobusów klasy MAXI. Zamówienie będzie realizowane w formie leasingu.

O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy TUTAJ. Przetarg jest w toku, a my przyglądamy się zapisom SIWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wyodrębnił tylko dwa kryteria oceny ofert: cenę (75%), kryteria techniczne (25%). KrakTransRem premiuje następujące rozwiązania dla autobusów solowych:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 54 miesiące – 6 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 96 – 5 pkt,
  • układ rekuperacji energii hamowania – 3 pkt,
  • aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 5 pkt,
  • co najmniej 6 biegów – 3 pkt,
  • wszystkie drzwi za wyjątkiem pierwszych, odskokowo-przesuwne otwierane na zewnątrz – 3 pkt.

W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 54 miesiące – 6 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 146 – 5 pkt,
  • układ rekuperacji energii hamowania – 3 pkt,
  • aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 5 pkt,
  • co najmniej 6 biegów – 3 pkt,
  • wszystkie drzwi za wyjątkiem pierwszych, odskokowo-przesuwne otwierane na zewnątrz – 3 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,3 m. Jednostką napędową będzie silnik, spełniający normy spalania EURO 6, o minimalnej pojemności 6,7 dm3 (autobusy MAXI) i 9,0 dm3 (autobusy MEGA). Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące normy i przepisy. Autobusy mogą być wyposażone w układ rekuperacji energii hamowania, z którego energia powinna być wykorzystana do zasilania silników elektrycznych wspomagających silnik spalinowy lub oddawana do instalacji elektrycznej autobusu (jest to kryterium oceny ofert).

Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).

Typujemy klasyk

Jeśli mowa o autobusach dla Krakowa to nie może zabraknąć standardowego pojedynku – tj. Mercedes vs Solaris. Na korzyść tego pierwszego przemawiają dodatkowe punkty za asystenta kontroli prawej strony pojazdu. To właśnie m.in. dzięki systemom bezpieczeństwa Mercedes uzyskał przewagę nad konkurentem w gdyńskim przetargu.

Czy w Krakowie będzie podobnie? Zanim się tego dowiemy, przed nami otwarcie ofert zaplanowane na dzień 26 marca.