Autobusowy klasyk w Krakowie? Analiza SIWZ KrakTransRem
KrakTransRem – czyli miejska spółka należąca do MPK Kraków szuka dostawcy 12 nowych autobusów miejskich, w tym 3 autobusów klasy MEGA i 9 autobusów klasy MAXI. Zamówienie będzie realizowane w formie leasingu.
O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy TUTAJ. Przetarg jest w toku, a my przyglądamy się zapisom SIWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wyodrębnił tylko dwa kryteria oceny ofert: cenę (75%), kryteria techniczne (25%). KrakTransRem premiuje następujące rozwiązania dla autobusów solowych:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 54 miesiące – 6 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 96 – 5 pkt,
- układ rekuperacji energii hamowania – 3 pkt,
- aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 5 pkt,
- co najmniej 6 biegów – 3 pkt,
- wszystkie drzwi za wyjątkiem pierwszych, odskokowo-przesuwne otwierane na zewnątrz – 3 pkt.
W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 54 miesiące – 6 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 146 – 5 pkt,
- układ rekuperacji energii hamowania – 3 pkt,
- aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 5 pkt,
- co najmniej 6 biegów – 3 pkt,
- wszystkie drzwi za wyjątkiem pierwszych, odskokowo-przesuwne otwierane na zewnątrz – 3 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,3 m. Jednostką napędową będzie silnik, spełniający normy spalania EURO 6, o minimalnej pojemności 6,7 dm3 (autobusy MAXI) i 9,0 dm3 (autobusy MEGA). Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące normy i przepisy. Autobusy mogą być wyposażone w układ rekuperacji energii hamowania, z którego energia powinna być wykorzystana do zasilania silników elektrycznych wspomagających silnik spalinowy lub oddawana do instalacji elektrycznej autobusu (jest to kryterium oceny ofert).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).
Typujemy klasyk
Jeśli mowa o autobusach dla Krakowa to nie może zabraknąć standardowego pojedynku – tj. Mercedes vs Solaris. Na korzyść tego pierwszego przemawiają dodatkowe punkty za asystenta kontroli prawej strony pojazdu. To właśnie m.in. dzięki systemom bezpieczeństwa Mercedes uzyskał przewagę nad konkurentem w gdyńskim przetargu.
Czy w Krakowie będzie podobnie? Zanim się tego dowiemy, przed nami otwarcie ofert zaplanowane na dzień 26 marca.