Autobusowy klasyk w Gliwicach wygrywa MAN
Szybka decyzja Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ws. zakupu 15 autobusów klasy MEGA z systemem tzw. lekkiej hybrydy.
Po otwarciu ofert 8 lutego, dzisiaj (19 lutego) firma wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu. Niespodzianek nie było i PKM postawił na firmę MAN Truck & Bus Polska, która tym samym zaliczyła bardzo dobry tydzień – od zwycięstwa w Starachowicach przez wybór w Kędzierzynie-Koźlu po wygraną w Gliwicach.. Nieźle.
Dwie oferty
Przypomnijmy, że Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach chce przeznaczyć na zakup 15 sztuk fabrycznie nowych autobusów przegubowych sumę 23 062 500 zł brutto / 18 750 000 zł netto. Z kolei dwie złożone oferty opiewały na kwoty:
- MAN Truck & Bus Polska z ofertą na 23 044 050 zł brutto / 18 735 000 zł netto, co daje to cenę netto 1 249 000 zł za autobus MAN Lion`s City G EfficientHybrid.
- Solaris Bus & Coach z ofertą na 25 424 100 zł brutto / 20 670 000 zł netto, co daje cenę netto 1 378 000 zł za autobus Solaris Urbino 18.
Obaj oferenci zadeklarowali dostawę autobusów do 280 dni od podpisania umowy i zaakceptowali 30-dniowy termin płatności.
PKM stosując kryteria:
- cena oferty – 50%
- ocena techniczna – 20%
- ekologia – 20%
- warunki gwarancji i serwisu – 5%
- ceny wybranych części zamiennych – 5%
zdecydował się wybrać tę ofertę, która zmieściła się w budżecie, czyli MAN-a, a przy okazji zgarnęła większą liczbę punktów. Gliwicka punktacja obu ofert wygląda następująco:
Zakupowa historia
Tym samym jeszcze w tym roku, PKM Gliwice stanie się użytkownikiem pierwszych w Polsce 15 przegubowych autobusów MAN Lion’s City G, wyposażonych w system EfficientHybrid. Warto również dodać, że cała końcówka roku będzie wyjątkowo intensywna dla śląskiego przewoźnika, gdyż w tym samym czasie w bazie PKM-u powinny zameldować się elektrobusy Volvo 7900E w liczbie 10 sztuk, które będą zasilane przez ładowarkami produkcji Medcom.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ub. roku w podobnym przetargu gliwickie PKM kupiło w podobny sposób za 11,4 mln zł 10 konwencjonalnych autobusów 12-metrowych marki Solaris. Jak sygnalizował miejscowy magistrat w grudniu ub. roku, pojazdy te kupiono pod kątem obsługi linii A4, 8, 58, 59, 60, 71, 178, 186, 259, 692, 702.
Gliwickie PKM finansuje ubiegłoroczny i obecny zakup własnymi środkami; od pewnego czasu fundusze europejskie nie mogą bowiem już wspierać zakupów pojazdów z konwencjonalnymi silnikami diesla. Środki unijne współfinansują natomiast zakup tego przewoźnika obejmujący 10 nowych autobusów elektrycznych - z infrastrukturą ładowania. PKM Gliwice, które dotąd nie używało pojazdów z napędem elektrycznym, złożyło zamówienie na trzy takie autobusy 18-metrowe i siedem 12-metrowych w unijnym projekcie oszacowanym na 39,1 mln zł netto, przy dotacji 26,9 mln zł netto. Umowę podpisano w sierpniu 2020 r.; termin jej realizacji to 2022 r.
Dostawcą ma być Volvo, które zaoferowało realizację zamówienia za 29,6 mln zł netto (36,4 mln zł brutto). Nowe autobusy elektryczne mają kursować po Gliwicach jako linia A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim (zastępująca zlikwidowany w tym mieście tramwaj) oraz na linii 676.
W gliwickiej zajezdni przy ul. Chorzowskiej ma znaleźć się m.in. pięć ładowarek o mocy 2x40 kW (z możliwością przestawienia na 1x80 kW) i jedna mobilna ładowarka - 40 kW. Na terenie miasta mają zostać zainstalowane trzy kolejne stacjonarne ładowarki o mocy 200 kW (konstrukcji tzw. odwróconych pantografów).
Gliwice otrzymały dotację do swojego projektu w prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) konkursie wniosków o dofinansowanie niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie rozdzielono w nim ok. 460 mln zł.
W formule in-house
Gliwickie PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Sosnowca oraz Tychów. Udziałowcami spółki są miasta: Gliwice, Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice.
Kolejnym udziałowcem ma stać się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Na listopadowym zgromadzeniu GZM jego członkowie zgodzili się, aby Metropolia objęła udziały w PKM gliwickim, a także tyskim i sosnowieckim - aby mogły one dzięki temu dostawać zlecenia w formule in-house, czyli z pominięciem przetargów. Podobne rozwiązanie w styczniu zaakceptowano dla PKM Katowice.