Autobusowi aktywiści pomorskiego FRPA 2024: PKS Słupsk z rekordem
W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. O jego wynikach pisaliśmy już w InfoBusie, teraz szukamy największych beneficjentów-przewoźników.
Już wcześniej pisaliśmy o "autobusowych aktywistach" z Kujawsko-Pomorskiego, Zachodniopomorskiego i Podlaskiego. Teraz czas na Pomorskie i spółkę PKS Słupsk, która dzięki swojemu właścicielowi i - Powiatowi Słupskiemu - pozyskała rekordowe dofinasowanie z FRPA 2024.
rekordowe dofinansowanie
Największym beneficjentem wśród samorządów jest Powiat Słupski, który dodatkowo wnioskował o umowę wieloletnią i przez 10 lat będzie otrzymywał 13.140.000 PLN rocznie, czyli łącznie w ciągu 10 lat 131.000.000 PLN dofinansowania. Przypomnijmy, iż samorząd powiatowy jest, wraz z samorządem powiatu lęborskiego, właścicielem PKS Słupsk, więc należy przyjąć, iż znaczna część, jeśli nie cała kwota, przypadnie temu właśnie operatorowi.
-"Na krótko przed końcem roku samorząd Powiatu Słupskiego otrzymał rekordowe dofinansowanie – ponad 131 milionów złotych na transport zbiorowy w regionie słupskim na lata 2024-2033 z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Środki te pozwolą na rozwój komunikacji publicznej w regionie słupskim przez kolejne dziesięć lat, możliwość przeprowadzenia nowych inwestycji, rozwój siatki połączeń i podniesienie standardów świadczonych przez PKS Słupsk usług, a co za tym idzie bezpieczeństwo i komfort podróżowania mieszkańców - przekazał Powiat Słupski
Innym dużym beneficjentem wśród samorządów, jest Marszałek Województwa Pomorskiego, który na organizację 68 linii uzyskał dofinansowanie w wysokości 23 928 645,12 PLN. Kwota ta zostanie rozdysponowana wśród większości przewoźników operujących na terenie województwa.
Cały kraj
Przypomnijmy, że wcześniej pisaliśmy w InfoBusie o rozstrzygnięciach pierwszego naboru FRPA 2024 we wszystkich 16. województwach w Polsce:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dwa wyjątkowe województwa
Część województw udostępniło możliwość składania wniosków wieloletnich, jednak w pełni skorzystały z tego jedynie samorządy województwa pomorskiego i małopolskiego.
Zwiększyło to wykorzystanie środków do 76,86% puli.
Poniżej tabela Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych na rok 2024 (+ ewentualnie na kolejne lata) – nabór podstawowy.
Województwo | Kwota środków przyznana województwu na 2024 rok | Nabór prowadzony odpowiednio na rok lub lata | Kwota dopłaty w 2024 roku wynikająca ze złożonych wniosków | Sumy wniosków/pula | Udział województwa w budżecie FRPA | ||
Tylko na 2024 r. | wieloletnia | Razem | |||||
(zł) | (zł) | (zł) | (zł) | (%) | |||
Dolnośląskie | 63 627 197,88 | 2024 | 56 040 284,14 | 0,00 | 56 040 284,14 | 88,10 | 5,60 |
Kujawsko-Pomorskie | 72 680 075,80 | 2024 | 54 869 353,68 | 0,00 | 54 869 353,68 | 75,49 | 5,49 |
Lubelskie | 83 771 076,94 | 2024 | 28 706 612,41 | 0,00 | 28 706 612,41 | 34,27 | 2,87 |
Lubuskie | 44 954 905,54 | 2024-2033 | 20 270 464,60 | 0,00 | 20 270 464,06 | 45,09 | 2,03 |
Łódzkie | 54 840 680,74 | 2024 | 54 840 680,74 | 0,00 | 54 840 680,74 | 100,00 | 5,51 |
Małopolskie | 51 592 876,09 | 2024-2033 | 23 234 642,58 | 28 358 233,51 | 51 592 876,09 | 100,00 | 5,51 |
Mazowieckie | 81 123 209,74 | 2024 | 76 242 039,36 | 0,00 | 76 242 039,36 | 93,98 | 7,62 |
Opolskie | 37 670 120,14 | 2024 | 32 408 851,76 | 0,00 | 32 408 851,76 | 86,03 | 3,24 |
Podkarpackie | 65 382 098,58 | 2024 | 65 382 098,58 | 0,00 | 65 382 098,58 | 100,00 | 6,50 |
Podlaskie | 68 127 818,76 | 2024 | 21 703 548,99 | 0,00 | 21 703 548,99 | 31,86 | 2,17 |
Pomorskie | 50 990 679,94 | 2024-2033 | 23 138 635,90 | 27 852 044,76 | 50 990 679,94 | 100,00 | 5,10 |
Śląskie | 61 061343,73 | 2024-2033 | 53 932 801,00 | 0,00 | 53 932 801,00 | 88,32 | 5,39 |
Świętokrzyskie | 66 971372,76 | 2024-2033 | 54 623 872,05 | 0,00 | 54 623 872,05 | 81,56 | 5,46 |
Warmińsko-Mazurskie | 76 381 980,91 | 2024 | 55 098 880,40 | 0,00 | 55 098 880,40 | 72,13 | 5,51 |
Wielkopolskie | 62 266 049,41 | 2024 | 50 993 015,64 | 0,00 | 50 993 015,64 | 81,90 | 5,10 |
Zachodniopomorskie | 58 602 513,04 | 2024-2033 | 27 015 473,79 | 3 932 277,30 | 30 947 751,09 | 52,80 | 2,74 |
Cały kraj | 1 000 044 000,00 | - | 698 501 251,62 | 60 142 555,57 | 758 643 589,93 | 75,86 |
Liniowy aktywiści
Z powyższego zestawienia wynika, iż w 100% przyznaną pulę środków wykorzystały trzy województwa:
- małopolskie,
- pomorskie
- i łódzkie.
Wszystkie te regiony chciałyby więcej i czekają na niewykorzystane pieniądze przez innych. Blisko wyczerpania wszystkich przyznanych środków było województwo mazowieckie, ale tam jeden z wniosków nie uzyskał pozytywnej oceny formalnej i musiał zostać odrzucony. Być może po korekcie uzyska dofinansowanie.
Województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie również może poszczycić się bardzo dobrym, bo ponad 80% wynikiem i jest szansa, iż po drugim naborze środki zostaną w pełni wykorzystane.
Autobusowi dawcy
Ja co roku najgorszym wynikiem mogą poszczycić się dwa województwa z tzw. ściany wschodniej:
- lubelskie
- podlaskie.
Wydawać by się mogło, iż są to regiony, w których transport publiczny najbardziej potrzebuje dofinansowania. Jednak samorządy nie chcą zajmować się organizacją transportu na swoim terenie. Przykładem jest tu starostwo powiatowe powiatu białostockiego, gdzie stwierdzono, iż skomunikowanie gmin ościennych z Białymstokiem jest tak dobre, że nie ma potrzeby bawić się w organizatora. Część gmin z tego powiatu rzeczywiście uzyskało dofinansowanie i we własnym zakresie organizuje transport na swoim terenie. Również największy operator w regionie - PKS Nova nie wyraża zainteresowania współpracą z samorządami, jest wręcz odwrotnie.
Naszym zdaniem województwa podlaskie i lubelskie staną się dawcami środków innym regionom. Podobnie będzie z województwem zachodniopomorskim, gdzie rozdysponowano jedynie 52,8% środków.
Niedługo ogłoszone zostaną kolejne nabory. Zobaczymy jakie będzie zainteresowanie uzyskaniem dofinansowania. Będziemy się sprawie przyglądać.