Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowi aktywiści opolskiego FRPA 2024: Głubczyce, Kluczbork, Nysa i Strzelce

infobus
19.02.2024 11:01

Podsumowujemy najaktywniejszych graczy FRPA 2024. Już wcześniej pisaliśmy o "autobusowych aktywistach" z Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Zachodniopomorskiego i Podlaskiego.

Teraz czas na Opolskie i spółki: PKS Głubczyce, PKS Nysa, MZK Nysa, PKS Strzelce Opolskie i PKS Kluczbork, które okazały się największymi beneficjentami środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) dla tego województwa.

Związek Powiatowo-Gminny „Pogranicze”

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych stwarza możliwość, z jednej strony wsparcia organizacji przewozów na danym terenie, czyli wspiera organizatorów przewozów (samorządy), a z drugiej strony, w sposób pośredni, przyczynia się do rozwoju operatorów przewozów, czyli firm transportowych. Przyjrzyjmy się zatem największym graczom, którzy skorzystają ze wsparcia w roku 2024 na terenie województwa opolskiego.

Największym beneficjentem wśród samorządów jest Związek Powiatowo-Gminny „Pogranicze” w Głubczycach, w skład którego wchodzi Powiat głubczycki i okoliczne gminy. Podmiot otrzymał dofinansowanie w wysokości 5 458 188,00 PLN. Powiat Głubczycki posiada własnego operatora, którym jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Głubczycach Sp. z o.o. i temu operatorowi powierzy przewozy w ramach FRPA2024.

Drugim dużym beneficjentem wśród samorządów jest Powiat Nyski, który otrzymał dofinansowanie w wysokości 4 199 722,50 PLN. Powiat Nyski jest właścicielem operatora, którym jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Nysie Sp. z o.o., który jako podmiot wewnętrzny realizuje przewozy na terenie powiatu.

Region nyski otrzymał także kolejne środki. Beneficjentem jest Gmina Nysa, która jest gminą miejsko-wiejską, więc może korzystać z dofinansowania ze środków FRPA. Na rok 2024 otrzymała kwotę 4 131 318,90 PLN. Operatorem wewnętrznym jest Miejski Zakład Komunikacji w Nysie Sp. z o.o., który realizuje przewozy na terenie gminy.

Innym dużym beneficjentem wśród samorządów jest Powiat Kluczborski, który otrzymał dofinansowanie w wysokości 2 915 406,00 PLN. W przypadku tego powiatu większość z tej kwoty przypadnie firmie  Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o., wykonującej większość przewozów na terenie powiatu.

Związek Powiatowo-Gminny „Jedź z Nami”, zrzeszający Powiat Strzelecki oraz gminy wchodzące w skład powiatu to kolejny samorządowy beneficjent środków z funduszu w 2024 roku. Związek uzyskał dofinansowanie w wysokości 2 895 618,50 PLN. Podmiotem wewnętrznym jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Strzelcach Opolskich S.A, które jest operatorem przewozów na terenie powiatu.

Niedługo będzie kolejny nabór, a w kwietniu wybory samorządowe. Czy to wpłynie na samorządowców, chcących pokazać się przed wyborami? Czas pokaże.

W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Podsumowujemy Opolskie / fot. PKS Głubczyce

Cały kraj

Przypomnijmy, że wcześniej pisaliśmy w InfoBusie o rozstrzygnięciach pierwszego naboru FRPA 2024 we wszystkich 16. województwach w Polsce:

w Kujawsko-Pomorskim

na Mazowszu

w Świętokrzyskim

w Łódzkim

na Śląsku

na Podlasiu

w Wielkopolsce

w Łódzkim,

w Lubuskim,

na Podkarpaciu;

na Pomorzu,

na Warmii i Mazurach,

na Lubelszczyźnie,

na Dolnym Śląsku,

w Zachodniopomorskim

i w Małopolsce.

Dwa wyjątkowe województwa

Część województw udostępniło możliwość składania wniosków wieloletnich, jednak w pełni skorzystały z tego jedynie samorządy województwa pomorskiego i małopolskiego.

Zwiększyło to wykorzystanie środków do 76,86% puli.  

Poniżej tabela Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych na rok 2024 (+ ewentualnie na kolejne lata) – nabór podstawowy.

WojewództwoKwota środków przyznana województwu na 2024 rokNabór prowadzony odpowiednio na rok lub lataKwota dopłaty w 2024 roku wynikająca ze złożonych wnioskówSumy wniosków/pulaUdział województwa w budżecie FRPA
Tylko na 2024 r.wieloletniaRazem
(zł)(zł)(zł)(zł)(%)
Dolnośląskie63 627 197,88202456 040 284,140,0056 040 284,1488,105,60
Kujawsko-Pomorskie72 680 075,80202454 869 353,680,0054 869 353,6875,495,49
Lubelskie83 771 076,94202428 706 612,410,0028 706 612,4134,272,87
Lubuskie44 954 905,542024-203320 270 464,600,0020 270 464,0645,092,03
Łódzkie54 840 680,74202454 840 680,740,0054 840 680,74100,005,51
Małopolskie51 592 876,092024-203323 234 642,5828 358 233,5151 592 876,09100,005,51
Mazowieckie81 123 209,74202476 242 039,360,0076 242 039,3693,987,62
Opolskie37 670 120,14202432 408 851,760,0032 408 851,7686,033,24
Podkarpackie65 382 098,58202465 382 098,580,0065 382 098,58100,006,50
Podlaskie68 127 818,76202421 703 548,990,0021 703 548,9931,862,17
Pomorskie50 990 679,942024-203323 138 635,9027 852 044,7650 990 679,94100,005,10
Śląskie61 061343,732024-203353 932 801,000,0053 932 801,0088,325,39
Świętokrzyskie66 971372,762024-203354 623 872,050,0054 623 872,0581,565,46
Warmińsko-Mazurskie76 381 980,91202455 098 880,400,0055 098 880,4072,135,51
Wielkopolskie62 266 049,41202450 993 015,640,0050 993 015,6481,905,10
Zachodniopomorskie58 602 513,042024-203327 015 473,793 932 277,3030 947 751,0952,802,74
Cały kraj1 000 044 000,00-698 501 251,6260 142 555,57758 643 589,9375,86

Liniowy aktywiści

Z powyższego zestawienia wynika, iż w 100% przyznaną pulę środków wykorzystały trzy województwa:

  • małopolskie,
  • pomorskie
  • i łódzkie.

Wszystkie te regiony chciałyby więcej i czekają na niewykorzystane pieniądze przez innych. Blisko wyczerpania wszystkich przyznanych środków było województwo mazowieckie, ale tam jeden z wniosków nie uzyskał pozytywnej oceny formalnej i musiał zostać odrzucony. Być może po korekcie uzyska dofinansowanie.

Województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie również może poszczycić się bardzo dobrym, bo ponad 80% wynikiem i jest szansa, iż po drugim naborze środki zostaną w pełni wykorzystane.

W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Podsumowujemy Opolskie / fot. PKS Głubczyce
W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Podsumowujemy Opolskie / fot. PKS Głubczyce

Autobusowi dawcy

Ja co roku najgorszym wynikiem mogą poszczycić się dwa województwa z tzw. ściany wschodniej:

  • lubelskie
  • podlaskie.

Wydawać by się mogło, iż są to regiony, w których transport publiczny najbardziej potrzebuje dofinansowania. Jednak samorządy nie chcą zajmować się organizacją transportu na swoim terenie. Przykładem jest tu starostwo powiatowe powiatu białostockiego, gdzie stwierdzono, iż skomunikowanie gmin ościennych z Białymstokiem jest tak dobre, że nie ma potrzeby bawić się w organizatora. Część gmin z tego powiatu rzeczywiście uzyskało dofinansowanie i we własnym zakresie organizuje transport na swoim terenie. Również największy operator w regionie  - PKS Nova nie wyraża zainteresowania współpracą z samorządami, jest wręcz odwrotnie.

Naszym zdaniem województwa podlaskie i lubelskie staną się dawcami środków innym regionom. Podobnie będzie z województwem zachodniopomorskim, gdzie rozdysponowano jedynie 52,8% środków.

Niedługo ogłoszone zostaną kolejne nabory. Zobaczymy jakie będzie zainteresowanie uzyskaniem dofinansowania. Będziemy się sprawie przyglądać.

W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Podsumowujemy Opolskie / fot. PKS Głubczyce
W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. Podsumowujemy Opolskie / fot. PKS Głubczyce