Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowe zmiany w Warszawie 2021. Ładowarki i gazowce

infobus
01.01.2022 16:00
Autobusy spalinowe w stolicy są sukcesywnie zastępowane przez pojazdy nisko- i zeroemisyjne – hybrydy, gazowce i elektryki.

W zeszłym roku zakupiono 90 autobusów zasilanych CNG. A 162 elektryki wożą warszawiaków na wielu liniach w centrum miasta, w rejonach gęstej zabudowy – w tym na reprezentacyjnym Trakcie Królewskim. Rośnie także na mieście liczba szybkich ładowarek od Ekoenergetyki.

Dwie kolejne

Rok 2021 to uruchomienie sześciu nowych ładowarek pantografowych dla warszawskich autobusów elektrycznych na pętli Wilanów – to największa w stolicy stacja ładowania tego typu o łącznej mocy 2,4 MW. Zapewnia prąd autobusom elektrycznym obsługującym linie 116, 180 i E-2, dzięki czemu dwie pierwsze linie mają już możliwość ładowania na obydwu pętlach.

Oprócz tego  powstały też ładowarki na pętlach Szczęśliwice, Nowodwory, Chomiczówka, Esperanto i Browarna. 

Planowane jest uruchomienie kolejnych stacji na pętli Młynów oraz dodatkowego punktu przy ulicy Konwiktorskiej.

Buspasy i priorytety

Rozszerza się sieć stołecznych buspasów dla komunikacji miejskiej (obecnie ponad 69 km). W tym roku wyznaczono buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a następne pasy dla autobusów pojawią się w kolejnych dziewięciu lokalizacjach. W 2022 r. nowy buspas powstanie m.in. na ul. Dolina Służewiecka i al. gen. W. Sikorskiego, na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowoursynowską do ul. Jana III Sobieskiego.

Wprowadzane są priorytety dla autobusów. Nowoczesne autobusy wysyłają  dane o pozycji, prędkości, numerze linii itd. Specjalna aplikacja zbiera dane z pojazdów, analizuje warunki ruchu na drodze i przekazuje odpowiednie informacje do systemu sygnalizacji świetlnej, a stąd do sterownika na konkretnym skrzyżowaniu. Wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym. Taki system działa m.in. na ulicy Radzymińskiej. I jest dalej rozbudowywany.