Autobusowe zajezdnie ładowane słońcem
Warszawa już ma. Gdynia planuje, a Łomża właśnie rozstrzygnęła przetarg na ich montaż. Autobusowe zajezdnie z panelami fotowoltaicznymi stają się coraz popularniejsze w Polsce. Znamy ich ceny.
Zacznijmy od stolicy, gdzie przy okazji wczorajszejumowy (18 lipca) na zakup 10 szt. Nowych Urbino electric, Miejskie Zakłady Autobusowepochwaliły się swoją najnowszą inwestycją. Zajezdnię przy ul. Woroniczawyposażono w elektrownię słoneczną z 290 panelami fotowoltaicznymi. Zdaniemkierownika zajezdni na Woronicza, Antoniego Mroczka podczas słonecznego dniapanele są w stanie zapewnić MZA energię dla całej zajezdni. Pozostaje jeszczerezerwa na doładowanie jego elektrobusu klasy MAXI. Nieźle.
Zachęcone tym przykładem, MZA planują montażpodobnej infrastruktury w innych swoich lokalizacjach, w tym na pewno w ramachbudowy nowoczesnej zajezdnia przy ul.Redutowej. Do tego dochodzi energooszczędne ledowe oświetlenie orazpremiowanie u dostawców stosowanie rozwiązań proekologicznych takich jak panele fotowoltaiczne na dachach autobusówczy rekuperacja (co pozwala na zmniejszenie zużycia oleju napędowego).
Łomża
14 lipca łomżyńskie MPK poinformowało o wyborzenajkorzystniejszej oferty w przetargu na wykonanie fotowoltaicznej instalacjina budynku myjni autobusowej MPK. Zgłosiły się trzy firmy
-
HYNON ENERGYTarnów z ceną brutto: 218 443,19 zł z gwarancją na prace 60 m-cy i z gwarancjąna panele fotowoltaiczne: 10 lat. Termin realizacji zamówienia: do 31sierpnia2017 r.
-
piTERN Wysogotowo z ceną brutto: 168 943,02 zł zgwarancją na prace 60 m-cy i z gwarancją na panele fotowoltaiczne: 15 lat /inwertery 10 lat. Termin realizacji zamówienia: do 31 sierpnia 2017 r.
-
Hydrochem DGE Warszawa z ceną brutto: 177 533,39 złz gwarancją na prace 60 m-cy i z gwarancją na panele fotowoltaiczne: 12 lat /inwertery 7 lat. Termin realizacji zamówienia: do 31 sierpnia 2017 r.
Komisja przetargowa MPK tak oceniał złożone oferty:
Nr |
Nazwa wykonawcy |
kryterium I cena |
kryterium II okres gwarancji |
kryterium Ill okres gwarancji |
kryterium IV okres gwarancji |
Razem |
1
|
HYNON ENERGY |
46,4 |
10 |
15 |
15 |
86,40 |
2 |
piTERN |
60 |
10 |
15 |
15 |
100 |
3
|
Hydrochem DGE |
57,1 |
10 |
6 |
6 |
79,10 |
Za najkorzystniejszą ofertę uznano propozycjęwielkopolskiej firmy piTERN. Jak informuje przewoźnik panele słoneczne mają wytwarzaćok. 30 kilowatów energii. Instalacja ma być gotowa do końca sierpnia 2017 r.
-„Początkowo nadwyżki energii będą odsprzedawane,później posłużą do ładowania autobusów elektrycznych – mówi dyrektor MPK JanuszNowakowski.
Docelowo moc paneli słonecznych ma być znaczniewyższa. Łomżyńskie MPK chce kupić 10 autobusów elektrycznych w ramach rządowegoprogramu E-bus. Będzie on realizowany do 2020 roku. Do tego czasuprzedsiębiorstwo chce dostosować swoją sieć elektryczną do ładowania tylupojazdów jednocześnie. I obniżyć koszty pozyskania energii.
Gdynia
Z kolei Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdynima projektu farmy słonecznej. Z rozwiązania mająskorzystać także nowe trolejbusy, w tym między innymi przegubowe, których zakupplanowany jest w najbliższych paru latach.
Według projektu, ogniwa fotowoltaiczne zostanązainstalowane na zadaszeniu pętli należącej do Przedsiębiorstwa KomunikacjiTrolejbusowej, przy ulicy Zakręt do Oksywia 1. Jak do tej pory, to pierwsza tegotypu inicjatywa w kraju. Powierzchnia paneli ma wynieść około 5000 m2.Przewidywana moc farmy słonecznej to ok 0,5 MW. Wyprodukowana energia będziezasilać bezpośrednio sieć trolejbusową. Szacuje się, że wkład energiipozyskanej tą drogą wyniesie kilka procent całkowitego zużycia.
Szacunkowa wartość przedsięwzięcia to 3-4 milionyzłotych. Gdynia czeka na uzyskanie unijnego dofinansowania do tego projektu.
„