Autobusowe wyniki viaTOLL w 2013 r.
Po I połowie 2014 r. w bazie viaTOLL zostało zarejestrowanych 56 988 autobusów, czyli o 3312 szt. więcej niż na koniec 2013 r. (+6,17%). Ta grupa stanowi 6,75% wszystkich obecnych w systemie pojazdów. Generalnie autobusowe rejestracje to zdecydowana nisza viaTOLL. Dla porównania –grupa pojazdów ciężarowych jest prawie 12-razy liczniejsza i obejmuje 673 922 pojazdy (79,88%). Oczywiście najwięcej autobusów w systemie zostało zarejstrowanych w Polsce –to 35 405 szt, czyli 62,12% wszystkich zarejestrowanych w systemie autobusów (to podobny udział jak wśród pojazdów ciężarowych). Poza naszym krajem najwięcej autobusów w viaTOLL zarejestrowały następujące kraje:
– Niemcy –6 092 (12,44%) wszystkich autobusów zarejestrowanych w ramach systemu viaTOLL);dla porównania na koniec 2013 roku był to wynik 6 901 (12,85%)
– Czechy –1 936 (3,39%) –w 2013 r.: 1 807 (3,36%)
– Ukraina –1 289 (2,26%) –w 2013 r.: 1 207 (2,24%)
– Słowacja –1 174 (2,06%) –w 2013 r.:1078 (2%)
– Węgry –1 166 (2,04%) –w 2013 r.: 1 035 (1,92%)
– Włochy –815 (1,43%) –w 2013 r.: 749 (1,39%)
– Litwa –799 (1,40%) –w 2013 r.: 749 (1,39%)
– Białoruś –752 (1,31%) –w 2013 r.: 614 (1,14%)
– Austria –719 (1,26%) –w 2013 r.: 690 (1,28%)
– Łotwa –551 (0,96%) –w 2013 r.: 512 (0,95%)
Układ poszczególnych krajów tym rankingu pozostaje bez większych zmian –w ciągu pierwszego półroczna br. tylko Białoruś o 1 pozycję wyprzedziła Austrię. Zastanawiający jest spadek rejestracji autobusów z Niemiec –o 809 szt. Warto również dodać, że w porównaniu z danymi za rok 2012, teraz na liście viaTOLL pojawiły się nowe kraje –takie jak: Łotwa, Białoruś i Litwa. Natomiast z górnej części listy rankingowej definitywnie zniknęły takie państwa jak: Francja czy Holandia. Przejdźmy teraz do ciekawych danych dt. norm emisji spalin autobusów widniejących w bazie viaTOLL, które na sam koniec czerwca 2014 r. prezentowały się następująco:
– Euro 0 –9 150 (16,06%) –w 2013 r.: 8 305 (15,48%)
– Euro 1 –2 662 (4,68%) –w 2013 r.: 2 843 (5,29%)
– Euro 2 –10 832 (19,00%) –w 2013 r.: 10 944 (20,39%)
– Euro 3 –13 531 (23,74%) –w 2013 r.: 13 006 (24,24%)
– Euro 4 –9 004 (15,80%) –w 2013 r.: 8 505 (15,84%)
– Euro 5 –11 141 (19,55%) –w 2013 r.: 9 889 (18,42%)
– Euro 6 –668 (1,17%) –w 2013 r.: 184 (0,34%)
Z analizy tych danych wynika, że autobusy są znacznie poniżej ekologicznej średniej niż ciężarówki. Dodatkowo największy wzrost rejestracji w pierwszym półroczu br. zanotowaliśmy w kategorii Euro 0 oraz w Euro 5 i Euro 6. Z kolei najwięcej ubyło pojazdów z normą Euro 1 i Euro 3. Kontynuując temat ekologii warto podkreślić, że autobusy zarejestrowane w Polsce dominują w mało chwalebnych kategoriach Euro 0 i Euro 1 – w tej „konkurencji”biją nas tylko Białorusini, Litwini i Łotysze. Zdecydowanie najczystszymi autobusami poruszają się Włosi, Austriacy, Niemcy i Czesi. Tutaj jednak trzeba pamiętać, że w tym zbiorze mamy zarówno pojazdy wykonujące zarówno przewozy wewnętrzne krajowe, jak i międzynarodowe, natomiast autobusy zza granicy w zasadzie wykonują tylko przewozy międzynarodowe. I stąd ta różnica. Tak czy inaczej –mamy jeszcze sporo do nadrobienia. Poniżej normy spalinowe dla poszczególnych krajów –poczynając od autobusów polskich:
– Euro 0 –7 045 (19,89%) –w 2013 r.: 6 504 (19,38%)
– Euro 1 –2 171 (6,14%) –w 2013 r.: 2 335 (6,96%)
– Euro 2 –7 749 (21,89%) –w 2013 r.: 7 957 (23,69%)
– Euro 3 –8 442 (23,85%) –w 2013 r.: 7 920 (23,59%)
– Euro 4 –4 941 (13,95%) –w 2013 r.: 4 597 (13,69%)
– Euro 5 –4 770 (13,47%) –w 2013 r.: 4 213 (12,55%)
– Euro 6 –287 (0,81%) –w 2013 r.: 49 (0,14%)
Normy spalinowe dla autobusów niemieckich
– Euro 0 –346 (4,88%) –w 2013 r.: 349 (5,05%)
– Euro 1 –88 (1,25%) –w 2013 r.: 97 (1,43%)
– Euro 2 –618 (8,72%) –w 2013 r.: 634 (9,18%)
– Euro 3 –1 499 (21,14%) –w 2013 r.: 1 577 (22,85%)
– Euro 4 –1 590 (22,41%) –w 2013 r.: 1 586 (22,98%)
– Euro 5 –2 757 (38,87%) –w 2013 r.: 2 571 (37,25%)
– Euro 6 –194 (2,73%) –w 2013 r.: 87 (1,26%)
Normy spalinowe dla autobusów czeskich
– Euro 0 –115 (5,95%) –w 2013 r.: 5 (6,37%)
– Euro 1 –38 (1,96%) –w 2013 r.: 43 (2,38%)
– Euro 2 –370 (19,12%) –w 2013 r.: 367 (20,32%)
– Euro 3 –543 (28,05%) –w 2013 r.: 529 (29,27%)
– Euro 4 –381 (19,68%) –w 2013 r.: 341 (18,87%)
– Euro 5 –459 (23,70%) –w 2013 r.: 404 (22,35%)
– Euro 6 –30 (1,54%) –w 2013 r.: 8 (0,44%)
Normy spalinowe dla autobusów ukraińskich
– Euro 0 –260 (20,17%) –w 2013 r.: 226 (18,72%)
– Euro 1 –72 (5,59%) –w 2013 r.: 73 (6,04%)
– Euro 2 –447 (34,68%) –w 2013 r.: 418 (34,63%)
– Euro 3 –447 (34,68%) –w 2013 r.: 384 (31,82%)
– Euro 4 –78 (6,05%) –w 2013 r.: 78 (6,47%)
– Euro 5 –31 (2,40%) –w 2013 r.: 28 (2,32%)
– Euro 6 –Brak
Normy spalinowe dla autobusów słowackich
– Euro 0 –134 (11,41%) –w 2013 r.: 114 (10,57%)
– Euro 1 –51 (4,35%) –w 2013 r.: 54 (5,03%)
– Euro 2 –221 (18,83%) –w 2013 r.: 214 (19,85%)
– Euro 3 –328 (27,94%) –w 2013 r.: 330 (30,61%)
– Euro 4 –204 (17,37%) –w 2013 r.: 196 (18,18%)
– Euro 5 –211 (17,97%) –w 2013 r.: 165 (15,30%)
– Euro 6 –25 (2,13%) –w 2013 r.: 5 (0,46%)
Normy spalinowe dla autobusów węgierskich
– Euro 0 –56 (4,80%) –w 2013 r.: 51 (4,92%)
– Euro 1 –21 (1,80%) –w 2013 r.: 18 (1,73%)
– Euro 2 –314 (26,93%)285 (27,53%)
– Euro 3 –407 (34,90%) –w 2013 r.: 370 (35,75%)
– Euro 4 –216 (18,53%) –w 2013 r.: 200 (19,33%)
– Euro 5 –142 (12,18%) –w 2013 r.: 109 (10,54%)
– Euro 6 –10 (0,86%) –w 2013 r.: 2 (0,20%)
Normy spalinowe dla autobusów włoskich
– Euro 0 –15 (1,84%) –w 2013 r.: 14 (1,87%)
– Euro 1 –6 (0,73%) –w 2013 r.: 5 (0,67%)
– Euro 2 –55 (6,74%) –w 2013 r.: 54 (7,21%)
– Euro 3 –235 (28,84%) –w 2013 r.: 231 (30,85%)
– Euro 4 –156 (19,14%) –w 2013 r.: 152 (20,30%)
– Euro 5 –344 (42,21%) –w 2013 r.: 293 (39,1%)
– Euro 6 –Brak
I na zakończenie dodatkowa informacja o najpopularniejszych sposobach płatności za viaTOLL. Autobusowi przewoźnicy zawyżają średnią korzystania z kont typu pre-paid. Robi tak aż ok. 80% wszystkich zrejestrowanych autobusów, czyli podobnie jak w zeszłym roku. Przykładowo w grupie samochodów ciężarowych z kont pre-paid korzysta ok. 75%.