Autobusowe wyniki viaTOLL po III kwartałach 2014 r.

infobus
09.10.2014 15:39
Po 9 miesiącach 2014 r. w bazie viaTOLL zostało zarejestrowanych 58 493 autobusy, czyli o 1955 szt. więcej niż w połowie roku (+6,17%). Ta grupa stanowi 6,74% wszystkich obecnych w systemie pojazdów. Generalnie autobusowe rejestracje to zdecydowana nisza viaTOLL. Dla porównania –grupa pojazdów ciężarowych jest prawie 12-razy liczniejsza i obejmuje 689 736 (78,84%).). Oczywiście najwięcej autobusów w systemie zostało zarejestrowanych w Polsce –to 36 130 szt. (udział 61,3% wśród wszystkich autobusów), czyli o 725 szt. więcej niż w połowie br. (+2%). Jest to zbliżona średnia jak w przypadku samochodów ciężarowych –wśród ciężarówek zarejestrowanych w systemie viaTOLL 417 445 to samochody z Polski (60,52%). Poza naszym krajem najwięcej autobusów w viaTOLL zarejestrowały następujące kraje:
– Niemcy –7521 (12,76%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 6092 (12,44%), a na koniec 2013 – 6901 (12,85%)
– Czechy –1985   szt. (3,37%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 1936 (3,39%), a w 2013 r.: 1 807 (3,36%)
– Ukraina –1333 szt. (2,26%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 1289 (2,26%), a w 2013 r.: 1 207 (2,24%)
– Węgry –1249 szt. (2,12%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 1166 (2,04%), a w 2013 r.: 1 035 (1,92%)
– Słowacja –1207 szt. (2,05%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 1174 (2,06%), a w 2013 r.:1078 (2%)
– Włochy –894 szt. (1,52%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 815 (1,43%), a w 2013 r.: 749 (1,39%)
– Litwa –808 szt. (1,37) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 799 (1,40%), a w 2013 r.: 749 (1,39%)
– Białoruś –785 szt. (1,33%)  –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 752 (1,31%), a  2013 r.: 614 (1,14%)
– Austria –765 sz. (1,30%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 719 (1,26%) –w 2013 r.: 690 (1,28%)
 
Autobusy zarejestrowane w viaTOLL –wg państw (09.2014)Autobusy zarejestrowane w viaTOLL –wg państw (09.2014)Autobusy zarejestrowane w viaTOLL –wg norm emisji spalin (09.2014)
Układ poszczególnych krajów tym rankingu pozostaje bez większych zmian –w ciągu pierwszego półroczna br. tylko Węgry o jedną pozycję wyprzedziła Słowację. Zastanawiający jest duży wzrost rejestracji autobusów z Niemiec –o 1429 szt. w porównaniu do I połowy 2014 r.  Warto również dodać, że w porównaniu z danymi za rok 2012, teraz na liście viaTOLL pojawiły się nowe kraje –takie jak: Białoruś czy Litwa. Natomiast z górnej części listy rankingowej definitywnie zniknęły takie państwa jak: Francja czy Holandia. Przejdźmy teraz do ciekawych danych dt. norm emisji spalin autobusów widniejących w bazie viaTOLL, które na sam koniec czerwca 2014 r. prezentowały się następująco:  
– Euro 0 –9672 (16,41%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 9 150 (16,06%), a w 2013 r.: 8 305 (15,48%)
– Euro 1 –2530 (4,29%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 2 662 (4,68%), a w 2013 r.: 2 843 (5,29%)
– Euro 2 –10 803 (18,33%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 10 832 (19,00%), a w 2013 r.: 10 944 (20,39%)
– Euro 3 –13 775 (23,37%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 13 531 (23,74%), a w 2013 r.: 13 006 (24,24%)
– Euro 4 –9246 szt. (15,69%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 9 004 (15,80%), a w 2013 r.: 8 505 (15,84%)
– Euro 5 –11 905 szt. (15,69%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 11 141 (19,55%), a w 2013 r.: 9 889 (18,42%)
– Euro 6 –1012 (1,72%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 668 (1,17%), a w 2013 r.: 184 (0,34%)
Z analizy tych danych wynika, że autobusy są znacznie poniżej ekologicznej średniej niż ciężarówki. Dodatkowo największy wzrost rejestracji w III kwartale br. zanotowaliśmy w kategorii Euro 0…Z kolei najwięcej ubyło pojazdów z normą Euro 1 i …Euro 5. Kontynuując temat ekologii warto podkreślić, że autobusy zarejestrowane w Polsce dominują w mało chwalebnych kategoriach Euro 0 i Euro 1 – w tej „konkurencji”biją nas tylko Białorusini, Litwini i Łotysze. Zdecydowanie najczystszymi autobusami poruszają się Włosi, Austriacy, Niemcy i Czesi. Tutaj jednak trzeba pamiętać, że w tym zbiorze mamy zarówno pojazdy wykonujące zarówno przewozy wewnętrzne krajowe, jak i międzynarodowe, natomiast autobusy zza granicy w zasadzie wykonują tylko przewozy międzynarodowe. I stąd ta różnica. Tak czy inaczej –mamy jeszcze sporo do nadrobienia. Poniżej normy spalinowe dla poszczególnych krajów –poczynając od autobusów polskich:
– Euro 0 –7373 szt. (5,64%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 7 045 (19,89%) –w 2013 r.: 6 504 (19,38%)
– Euro 1 –2039 (5,64%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 2 171 (6,14%) –w 2013 r.: 2 335 (6,96%)
– Euro 2 –7633 (21,13%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 7 749 (21,89%) –w 2013 r.: 7 957 (23,69%)
– Euro 3 –8583 szt. (23,76%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 8 442 (23,85%) –w 2013 r.: 7 920 (23,59%)
– Euro 4 –5068 (14,03%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 4 941 (13,95%) –w 2013 r.: 4 597 (13,69%)
– Euro 5 –5006 szt. (13,86%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 4 770 (13,47%) –w 2013 r.: 4 213 (12,55%)
– Euro 6 –428 szt. (1,18%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 287 (0,81%) –w 2013 r.: 49 (0,14%)
Normy spalinowe dla autobusów niemieckich (09.2014)
– Euro 0 –415 szt. (5,52%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 346 (4,88%) –w 2013 r.: 349 (5,05%)
– Euro 1 –90 (1,20%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 88 (1,25%) –w 2013 r.: 97 (1,43%)
– Euro 2 –624 szt. (8,30%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik  618 (8,72%) –w 2013 r.: 634 (9,18%)
– Euro 3 –1499 (19,93%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 1 499 (21,14%) –w 2013 r.: 1 577 (22,85%)
– Euro 4 –1621 (21,55%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik (22,41%) –w 2013 r.: 1 586 (22,98%)
– Euro 5 –2961 (39,37%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 2 757 (38,87%) –w 2013 r.: 2 571 (37,25%)
– Euro 6 –311 szt. (4,14%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 194 (2,73%) –w 2013 r.: 87 (1,26%)
Normy spalinowe dla autobusów czeskich(09.2014)
– Euro 0 –116 (5,84%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 115 (5,95%) –w 2013 r.: 5 (6,37%)
– Euro 1 –36 szt. (1,81%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 38 (1,96%) –w 2013 r.: 43 (2,38%)
– Euro 2 –378 szt. (19,04%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 370 (19,12%) –w 2013 r.: 367 (20,32%)
– Euro 3 –544 szt. (27,41%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 543 (28,05%) –w 2013 r.: 529 (29,27%)
– Euro 4 –377 szt. (18,99%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 381 (19,68%) –w 2013 r.: 341 (18,87%)
– Euro 5 –493 szt. (24,84%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 459 (23,70%) –w 2013 r.: 404 (22,35%)
– Euro 6 –41 szt. (2,07%) –dla porównania: po I połowie 2014 był to wynik 30 (1,54%) –w 2013 r.: 8 (0,44%)
I na zakończenie dodatkowa informacja o najpopularniejszych sposobach płatności za viaTOLL. Autobusowi przewoźnicy zawyżają średnią korzystania z kont typu pre-paid. Robi tak aż ok. 80% wszystkich zrejestrowanych autobusów, czyli podobnie jak w zeszłym roku. Przykładowo w grupie samochodów ciężarowych z kont pre-paid korzysta ok. 75%.
Normy spalinowe dla autobusów ukraińskich (09.2014)
UA
1333
%
Euro 0
293
21,98
Euro 1
73
5,48
Euro 2
457
34,28
Euro 3
394
29,56
Euro 4
84
6,30
Euro 5
32
2,40
 
Normy spalinowe dla autobusów węgierskich (09.2014)
HU
1249
%
Euro 0
62
4,96
Euro 1
21
1,68
Euro 2
330
26,42
Euro 3
434
34,75
Euro 4
230
18,41
Euro 5
160
12,81
Euro 6
12
0,96
 
Normy spalinowe dla autobusów słowackich (09.2014)
SK
1207
%
Euro 0
140
11,60
Euro 1
53
4,39
Euro 2
223
18,48
Euro 3
332
27,51
Euro 4
206
17,07
Euro 5
221
18,31
Euro 6
32
2,65
 
Normy spalinowe dla autobusów włoskich (09.2014)
IT
894
%
Euro 0
16
1,79
Euro 1
6
0,67
Euro 2
62
6,94
Euro 3
239
26,73
Euro 4
167
18,68
Euro 5
399
44,63
Euro 6
5
0,56