Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowe wyniki viaTOLL 01-09.2013

infobus
01.10.2013 20:11
Po 9 miesiącach br. w systemie viaTOLL było zarejestrowanych 51 558 autobusów, co stanowi ok. 6,3% wszystkich figurujących tutaj pojazdów. Dla porównania grupa pojazdów ciężarowych jest ponad 12-razy liczniejsza i obejmuje aż 626 931 samochodów. Co ciekawe –obie pozycja znacząco zmniejszyły się w porównaniu z wynikami za 2012 r. Wówczas system wykazywał 67 167 autobusów i 888 384 pojazdów ciężarowych. Skąd te rozbieżności? Wynikają one ze zmiany metodologii podawania danych viaTOLL, które w ostatnim czasie zostały oczyszczone z kont nieaktywnych. Najnowsze zestawienie obejmuje już tylko konta aktywne.
Jeżeli chodzi o system płatności to przewoźnicy autobusowi zawyżają średnią korzystania z kont typu pre-paid. Robi tak aż ok. 83,9% wszystkich zarejestrowanych autobusów, czyli nieznacznie mniej niż w zeszłym roku. Przykładowo w grupie samochodów ciężarowych z kont pre-paid korzysta ok. 75,6% użytkowników. Oczywiście najwięcej autobusów w systemie viaTOLL pochodzi z Polski –to 32 677 szt. (ok. 63,4% wszystkich zarejestrowanych w systemie autobusów –czyli podobnie jak wśród pojazdów ciężarowych). To jednak zdecydowanie mniej niż rok temu, kiedy w viaTOLL figurowało 42 042 szt. krajowych autobusów (62,6% wszystkich zarejestrowanych autobusów). Podobną tendencję widać wśród przewoźników niemieckich, gdzie poziom pojazdów zmalał o 4082 szt. Podsumowując: kraje, które mają najwięcej rejestracji w viaTOLL to:
– Polska –32 677 szt. (63,4%) – 42 042 rejestracji w 2012 r.
– Niemcy –6 533 (12,7%) – 10 615 rejestracji w 2012 r.
– Czechy –1 760 (3,4%) – 2 156 rejestracji w 2012 r.
– Ukraina –1 090 (2,11%)- 1 237 rejestracji w 2012 r.
– Słowacja –1 039 (2,01%%) – 1 097 rejestracji w 2012 r.
– Węgry –969 (1,87%) – 938 rejestracji w 2012 r.
– Litwa –721 (1,39%)
– Włochy –723 (1,40%) – 644 rejestracji w 2012 r.
– Austria –628 (1,21%) – 729 rejestracji w 2012 r.
– Białoruś –513 (0,99%)
– Łotwa –493 (0,95%)
W tym zastawieniu – w porównaniu z danymi za rok 2012 – pojawiły się takie nowe kraje jak: Liwa, Białoruś i Litwa. Natomiast zniknęły z górnej części listy rankingowej takie państwa jak: Francja i Holandia. I na koniec ciekawe dane dotyczące norm emisji spalin autobusów widniejących w bazie viaTOLL, które na koniec września br. prezentowały się tak: 
Euro 0 –7 654 (14,85%)
Euro 1 –2 974 (5,76%)
Euro 2 –10 910 (21,17%)
Euro 3 –12 555 (24,35%)
Euro 4 –8 183 (15,88%)
Euro 5 –9 131 (17,7%)
Euro 6 –151 (0,29%)
Z analizy tych danych wynika, że autobusy są znacznie poniżej ekologicznej średniej niż ciężarówki. Ponadto autobusy zarejestrowane w Polsce dominują w mało chwalebnych kategoriach Euro 0 i Euro 1 – w tej „konkurencji”biją nas tylko Białorusini i Łotysze. Tutaj jednak trzeba pamiętać, że w tym zbiorze mamy zarówno pojazdy wykonujące zarówno przewozy wewnętrzne krajowe, jak i międzynarodowe, natomiast autobusy zza granicy w zasadzie wykonują tylko przewozy międzynarodowe. I stąd ta różnica. Tak czy inaczej –mamy jeszcze sporo do nadrobienia. Poniżej normy spalinowe dla poszczególnych krajów:
Autobusowe wyniki viaTOLL 01-09.2013Autobusowe wyniki viaTOLL 01-09.2013
Normy spalinowe dla autobusów polskich
Euro 0 –6 070 (18,6%)
Euro 1 –2 466 (7,54%)
Euro 2 –8 082 (24,73%)
Euro 3 –7 686 (23,52%)
Euro 4 –4 438 (13,58%)
Euro 5 –3 898 (11,92%)
Euro 6 –37 (0,11%)
Normy spalinowe dla autobusów niemieckich
Euro 0 –287 (4,39%)
Euro 1 –98 (1,50%)
Euro 2 –579 (8,88%)
Euro 3 –1 533 (23,46%)
Euro 4 –1 546 (23,67%)
Euro 5 –2 413 (36,93%)
Euro 6 –77 (1,17%)
Normy spalinowe dla autobusów czeskich
Euro 0 –114 (6,48%)
Euro 1 –43 (2,45%)
Euro 2 –370 (21,02%)
Euro 3 –511 (29,03%)
Euro 4 –345 (19,60%)
Euro 5 –372 (21,13%)
Euro 6 –5 (0,29%)
Normy spalinowe dla autobusów ukraińskich
Euro 0 –184 (16,88%)
Euro 1 –71 (6,51%)
Euro 2 –398 (36,52%)
Euro 3 –343 (31,47%)
Euro 4 –72 (6,61%)
Euro 5 –22 (2,01%)
Euro 6 –brak
Normy spalinowe dla autobusów słowackich
Euro 0 –111 (10,68%)
Euro 1 –53 (5,10%)
Euro 2 –199 (19,15%)
Euro 3 –323 (31,10%)
Euro 4 –190 (18,28%)
Euro 5 –156 (15,02%)
Euro 6 –7 (0,67%)
Normy spalinowe dla autobusów węgierskich
Euro 0 –46 (4,75%)
Euro 1 –17 (1,75%)
Euro 2 –268 (27,66%)
Euro 3 –354 (36,54%)
Euro 4 –184 (18,99%)
Euro 5 –98 (10,11%)
Euro 6 –2 (0,2%)
Normy spalinowe dla autobusów włoskich
Euro 0 –14 (1,93%)
Euro 1 –5 (0,69%)
Euro 2 –55 (7,60%)
Euro 3 –227 (31,40%)
Euro 4 –146 (20,20%)
Euro 5 –276 (38,18%)
Euro 6 –Brak
Normy spalinowe dla autobusów litewskich
Euro 0 –133 (18,44%)
Euro 1 –51 (7,06%)
Euro 2 –179 (24,82%)
Euro 3 –176 (24,40%)
Euro 4 –117 (16,27%)
Euro 5 –65 (9,01%)
Euro 6 –Brak
Normy spalinowe dla autobusów austriackich:
Euro 0 –17 (2,70%)
Euro 1 –3 (0,47%)
Euro 2 –15 (2,39%)
Euro 3 –166 (26,43%)
Euro 4 –111 (17,68%)
Euro 5 –309 (49,20%)
Euro 6 –7 (1,11%)
Normy spalinowe dla autobusów białoruskich:
Euro 0 –139 (27,10%)
Euro 1 –42 (8,18%)
Euro 2 –77 (15,01%)
Euro 3 –136 (26,51%)
Euro 4 –60 (11,70%)
Euro 5 –59 (11,50%)
Euro 6 –Brak
Normy spalinowe dla autobusów łotewskich:
Euro 0 –83 (16,84%)
Euro 1 –56 (11,35%)
Euro 2 –145 (29,42%)
Euro 3 –112 (22,72%)
Euro 4 –54 (10,96%)
Euro 5 –41 (8,31%)
Euro 6 –2 (0,4%)