Autobusowe preferencje ZKM Zawiercie. Analiza SIWZ
11 czerwca spółka ZKM w Zawierciu ogłosiła przetarg na zakup 3 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, w tym: jednego autobusu z napędem elektrycznym o długości od 8,6 do 9,5 m oraz dwóch autobusów z napędem elektrycznym o długości od 11,8 do 12,5 m.
Autobusy przyjadą do bazy ZKM w ciągu 8 miesięcy od podpisania umowy, nie później jednak niż do dnia 30 kwietnia 2022 roku. O ogłoszeniu przetargu i jego warunkach formalnych pisaliśmy już tutaj. Teraz przyszedł czas na analizę SIWZ.
Kryteria oceny
Zamawiający wyodrębnił trzy kryteria oceny ofert: cenę (70%), okres gwarancji (20%), rozwiązania techniczne (10%).
Wśród kryteriów technicznych ocenie podlegają tylko dwa:
- pojemność magazynu energii dla autobusów MIDI i MAXI – odpowiednio minimum 210kWh oraz minimum 240 kWh – 5 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 12,5 m, a MIDI – od 8,6 do 9,5 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością do 2,55 m i wysokością maksimum 3,3 m. Jednostką napędową będzie silnik lub silniki elektryczne o mocy zapewniającej trakcje autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy wyposażony w silnik Diesla, jednak nie mniejszą niż 160 kW. Układ napędowy musi posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 210 kWh (MIDI) i 240 kWh (MAXI), jednakże energia dostępna dla użytkownika, nie może być mniejsza niż 160 kWh. Ładowanie magazynu energii będzie odbywać się dwojako: przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamawiający wymaga, aby szyba przednia autobusów była dzielona pionowo w osi pojazdu, z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się ładowarki USB, a także siedzenia profilowane o ergonomicznym kształcie, o budowie modułowej. Przednia krawędź wkładki tapicerskiej siedziska powinna być łagodnie zaokrąglona i płynnie przechodzić w przednią krawędź siedziska. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką.
Z kolei kabina kierowcy będzie typu zamkniętego, z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Zamawiający dopuszcza zainstalowanie kabiny kierowcy typu półotwartego, pod warunkiem dodatkowego zabudowania konsoli środkowej dodatkową szybą. System informacji pasażerskiej to elektroniczne zewnętrzne tablice kierunkowe (diodowe w kolorze bursztynowym) oraz wyświetlacz wewnętrzy LCD o przekątnej ekranu minimum 23 cale, pozwalający na wyświetlanie danych o trasie.
Sztywne wymogi
Wydawać by się mogło, że tylko dwa kryteria techniczne pozwolą się spodziewać wielu ofert. Jednak to specyfikacja techniczna elektryków kryje wiele ograniczeń – np. wymóg szyby przedniej dzielonej czy też maksymalna wysokość autobusów. Już te dwa zapisy przesądzają o tym, że boomu ofert w Zawierciu nie będzie i jest jeden zdecydowany faworyt.
Weryfikacja naszej analizy nastąpi 13 lipca, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.