Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowe napędy w Europie: Diesel, hybryda, gaz, a potem elektryk

infobus
22.04.2020 11:00

Spada sprzedaż autobusów z silnikami Diesla w Europie, ale powoli. W 2019 roku 85% wszystkich nowych autobusów zarejestrowanych w Unii Europejskiej było zasilanych olejem napędowym.

Prezentujemy roczny raport ACEA na temat rejestracji nowych autobusów w UE według rodzaju paliwa (w tym paliwa alternatywne). Dane nie obejmują Bułgarii, Chorwacji, Malty, Litwy i Islandii. Autobusy z W. Brytanii zostały zaliczona do Unii.

W ubiegłym roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 46174 nowych średnich i ciężkich autobusów (ponad 3,5 tony), w tym:

  • 85,0% / 36609 szt. było zasilanych olejem napędowym

  • 6,2% / 2692 szt. należy do autobusów zasilanych CNG/LNG/PG/Etanol/Biopaliwa (APV)

  • 4,8% / 2021 szt. zajmują hybrydy (HEV)

  • 4% / 1774 szt. udziału mają pojazdy z napędem elektrycznym (ECV).

Diesel cały czas górą

Mimo, że w 2019 r. popyt w UE na autobusy z silnikiem diesla spadł o 3,1% 0 – do poziomu 34 123 sztuk – to cały czas jest to dominujące paliwo na autobusowym rynku w Europie. Zanotowany spadek to efekt zmian na czterech z pięciu głównych rynków UE, gdzie spadł popyt n pojazdy zasilane olejem napędowym. To: Hiszpania (-13,8%), Wielka Brytania (-12,0%), Włochy (-11,8%) i Niemcy (-10,1%).

Francja spośród najważniejszych europejskich rynków okazał się wyjątkiem i jedynym dużym rynkiem, który odnotował niewielki wzrost (+ 2,4%) w zakresie rejestracji nowych autobusów z silnikiem Diesla.

Gaz umacnia pozycję

6,2% – tyle na europejskim rynku zajmują obecnie nowe autobusy na paliwa alternatywne – w tym głównie na CNG – co stanowi wzrost w porównaniu z 2018 r. o 67,9% do 2504 rejestracji.

Największymi rynkami UE dla autobusów CNG w 2019 roku były Francja (585 sztuk), Hiszpania (463), Włochy (303) i Szwecja (284), które odnotowały również najwyższy procentowy wzrost w całym regionie (+283,8%).

Hybrydowa pogoń

W 2019 r. w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 1918 autobusów hybrydowych, czyli 59,7% więcej niż przed rokiem.

Hybrydy (HEV) zanotowały udział w rynku na poziomie 4,8%.

Prawie wszystkie hybrydowe rejestracje skoncentrowane zostały w sześciu krajach: Niemcy (454 szt.), Hiszpania (427), Belgia (371), Włochy (255), Francja (210) i Holandia (125). Dla porównania – w 2019 r. nie zarejestrowano żadnych hybrydowych autobusów elektrycznych w aż 13 krajach UE.

Elektryczna ofensywa

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 170,5% – z 594 szt. w 2018 r. do 1607 szt. w 2019 r. Tym samym pojazdy elektryczne (ECV) stanowiły 4,0% całkowitej sprzedaży autobusów w UE.

Największym rynkiem zbytu dla tego typy pojazdów była Holandia, gdzie w ubiegłym roku zarejestrowano 381 autobusów elektrycznych, a następnie: Francja (285) i Niemcy (187). Łącznie te trzy kraje zarejestrowały ponad połowę wszystkich autobusów napędem elektrycznym sprzedanych w Europie w ubiegłym roku.

Nasz region

Na koniec sprawdźmy, jak Polska kraje sąsiadujące wypadły w napędowych statystykach za rok 2019. Widać, że nasz kraj ma wyniki poniże europejskiego średniej we wszystkich segmentach, poza pojazdami gazowymi. Oczywiście liderem w przechodzeniu na zielone napędy jest Szwecja, natomiast na szarym końcu – z jednym z najgorszych wyników w Europie – jest Słowacja.

Polska zanotowała w zeszłym roku następujące wyniki w zakresie autobusów:

  • Elektryki – 2,2%

  • Hybrydy – 2,1%

  • CNG – 7,7%

  • Diesel – 87,9%

Dla porównania – Niemcy

  • Elektryki – 2,9%

  • Hybrydy – 7,1%

  • CNG – 1%

  • Diesel – 89%

Czechy

  • Elektryki – 0,4%

  • Hybrydy – 0%

  • CNG – 24,6%

  • Diesel – 75,11%

Słowacja

  • Elektryki – 0%

  • Hybrydy – 0%

  • CNG – 3,9%

  • Diesel – 96,9%

Szwecja

  • Elektryki – 7,4%

  • Hybrydy – 1,1%

  • CNG – 21,5%

  • Diesel – 69,9%

Gazowa alternatywa

Te dane potwierdzają, że paliwo gazowe jest ekonomiczną i ekologiczną alternatywą dla oleju napędowego, dominującego w polskim transporcie publicznym. Jego zastosowanie powoduje m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń powietrza, a pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.

-„Autobusy gazowe, bez wątpienia, stanowią już jeden z filarów transportu niskoemisyjnego w Polsce. To rozwiązanie gwarantuje natychmiastowe korzyści ekologiczne, wynikające przede wszystkim z całkowitej eliminacji emisji bardzo szkodliwych pyłów PM2,5 oraz PM10. Ponadto, współpraca z PGNiG pozwala naszym klientom znacząco optymalizować koszty w obszarach zakupów floty oraz jej eksploatacji, również w porównaniu do popularnych na drogach polskich miast autobusów z napędem diesla” – podkreśla Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Rynkowa oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. iw Europie

Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!