Autobusowe napędy w Europie: Diesel, CNG, hybryda i elektryk
Co napędzało europejski rynek autobusów w 2020 r.?
W wielkim skrócie – silniki diesla, które w 2020 r. miały 72,9% udziału w europejskim rynku nowych autobusów i autokarów. Pozostałe najbardziej popularne napędy to: CNG/LNG (11,4%), hybryda (9,5%) i elektryk (6,1%).
Czarny lider traci
Generalnie w ubiegłym roku rejestracje autobusów napędzanych olejem napędowym najbardziej ucierpiały na europejskim rynku pojazdów użytkowych w wyniku kryzysu związanego z koronawirusem. Szczególnie było to widoczne w Unii Europejskiej, gdzie sprzedaż spadła o 27,1% do 20 458 sztuk, a udział krajów EU w europejskim rynku spadł do 72,9% w porównaniu z 82,4% w 2019 r.
W całej Europie trend odchodzenia od diesla wyglądał jeszcze wyraźniej – w 2020 r. zarejestrowano 26.196 szt. autobusów z tym napędem, podczas gdy w 2019 r. 37.135 szt. (zmiana o 29,5%).
Każdy z czterech głównych rynków "diesla" odnotował w ubiegłym roku dwucyfrowe straty: Hiszpania (-46,2%), Włochy (-26,6%), Francja (-21,9%) i Niemcy (-15,9%).
Gazowy wicelider
Drugie miejsce pod względem popularności napędu mają cały czas autobusy APV, co w zdecydowanej większości oznacza pojazdy na gaz ziemny (CNG/LNG). W Unii zarejestrowano ich w 2020 r. łącznie 3206 szt. (2579 szt. w 2019 r.), co oznacza wzrost o +24,3%.
Podobnie było w całej Europie - w 2020 r. mieliśmy 3447 szt. nowych gazowców, a w 2019 r. - 2847 szt. (+21,1%)
Najważniejsze gazowe rynki Europy to Francja (+71,3%), Szwecja (+63,4%) i Hiszpania (+13,4%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Hybrydowe Niemcy
Najwięcej na spadku diesla zyskały pojazdy z napędem hybrydowym, które zajmują aktualnie trzecie miejsce na "napędowym" podium. Zwiększyły one swój udział w rynku z 1957 szt. w 2019 r. (5,7% udziału w rynku) do 2662 szt. (9,5%) w 2020 r., co oznacza wzrost aż o 36%.
W całej Europie liczba rejestracji hybryd wyniosła w zeszłym roku 2860 szt. (2060 szt. w 2019 r.), co stanowi wzrost o 38,8%.
Aż połowa całkowitej sprzedaży została ulokowana w Niemczech (1.243 szt.) Z kolei w aż 14 krajach UE w ubiegłym roku nie sprzedano ani jednego hybrydowego autobusu elektrycznego.
ElektrycznA DYNAMIKA
Procentowo najmniej urósł w zeszłym roku segment autobusów elektrycznych, który cały czas jest zawężony do pojazdów miejskich. Unijne rejestracje nowych elektrobusów wzrosły z 1448 sztuk w 2019 r. do 1714 szt. sprzedanych autobusów w 2020 r. (6,1% udziału), co oznacza wzrost o 18,4%.
Z kolei w całej Europie ten elektryczny boom był jeszcze bardziej widoczny – z 1744 szt. w 2019 r. do 2272 szt. w 2020 r. daje wzrost aż o 30,3%!
Europejskim liderem z 446 sprzedanymi w ubiegłym roku autobusami elektrycznymi i wiodącym rynkiem dla tych pojazdów była Holandia, a za nią Niemcy (388 sztuk), W. Brytania, (286 szt.) i Polska (200 sztuk). Łącznie te cztery kraje odpowiadały za ponad 60% całkowitej sprzedaży ebusów w całej Europie.