Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowe napędy w Europie: Diesel, CNG, hybryda i elektryk

infobus
30.03.2021 17:00

Co napędzało europejski rynek autobusów w 2020 r.?

W wielkim skrócie – silniki diesla, które w 2020 r. miały 72,9% udziału w europejskim rynku nowych autobusów i autokarów. Pozostałe najbardziej popularne napędy to: CNG/LNG (11,4%), hybryda (9,5%) i elektryk (6,1%).

Czarny lider traci

Generalnie w ubiegłym roku rejestracje autobusów napędzanych olejem napędowym najbardziej ucierpiały na europejskim rynku pojazdów użytkowych w wyniku kryzysu związanego z koronawirusem. Szczególnie było to widoczne w Unii Europejskiej, gdzie sprzedaż spadła o 27,1% do 20 458 sztuk, a udział krajów EU w europejskim rynku spadł do 72,9% w porównaniu z 82,4% w 2019 r.

W całej Europie trend odchodzenia od diesla wyglądał jeszcze wyraźniej – w 2020 r. zarejestrowano 26.196 szt. autobusów z tym napędem, podczas gdy w 2019 r. 37.135 szt. (zmiana o 29,5%).

Każdy z czterech głównych rynków "diesla" odnotował w ubiegłym roku dwucyfrowe straty: Hiszpania (-46,2%), Włochy (-26,6%), Francja (-21,9%) i Niemcy (-15,9%).

Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf1
Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf1

Gazowy wicelider

Drugie miejsce pod względem popularności napędu mają cały czas autobusy APV, co w zdecydowanej większości oznacza pojazdy na gaz ziemny (CNG/LNG). W Unii zarejestrowano ich w 2020 r. łącznie 3206 szt. (2579 szt. w 2019 r.), co oznacza wzrost o +24,3%.

Podobnie było w całej Europie - w 2020 r. mieliśmy 3447 szt. nowych gazowców, a w 2019 r. - 2847 szt. (+21,1%)

Najważniejsze gazowe rynki Europy to Francja (+71,3%), Szwecja (+63,4%) i Hiszpania (+13,4%).

Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf
Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf 1

Hybrydowe Niemcy

Najwięcej na spadku diesla zyskały pojazdy z napędem hybrydowym, które zajmują aktualnie trzecie miejsce na "napędowym" podium. Zwiększyły one swój udział w rynku z 1957 szt. w 2019 r. (5,7% udziału w rynku) do 2662 szt. (9,5%) w 2020 r., co oznacza wzrost aż o 36%.

W całej Europie liczba rejestracji hybryd wyniosła w zeszłym roku 2860 szt. (2060 szt. w 2019 r.), co stanowi wzrost o 38,8%.

Aż połowa całkowitej sprzedaży została ulokowana w Niemczech (1.243 szt.) Z kolei w aż 14 krajach UE w ubiegłym roku nie sprzedano ani jednego hybrydowego autobusu elektrycznego.

Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf2
Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf2 1

ElektrycznA DYNAMIKA

Procentowo najmniej urósł w zeszłym roku segment autobusów elektrycznych, który cały czas jest zawężony do pojazdów miejskich. Unijne rejestracje nowych elektrobusów wzrosły z 1448 sztuk w 2019 r. do 1714 szt. sprzedanych autobusów w 2020 r. (6,1% udziału), co oznacza wzrost o 18,4%.

Z kolei w całej Europie ten elektryczny boom był jeszcze bardziej widoczny – z 1744 szt. w 2019 r. do 2272 szt. w 2020 r. daje wzrost aż o 30,3%!

Europejskim liderem z 446 sprzedanymi w ubiegłym roku autobusami elektrycznymi i wiodącym rynkiem dla tych pojazdów była Holandia, a za nią Niemcy (388 sztuk), W. Brytania, (286 szt.) i Polska (200 sztuk). Łącznie te cztery kraje odpowiadały za ponad 60% całkowitej sprzedaży ebusów w całej Europie.

Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf3 2
Screenshot 2021 03 30 Acea Buses By Fuel Type Full Year 2020 Pdf3 3