Autobusowe marzenia premiera Morawieckiego [FILM]
Mateusz Morawiecki na dworcu autobusowym w Płońsku mówił o swojej transportowej wizji. Wszystko ma być powiązane logiczną siecią z PKP. -„Marzy mi się nawet jeden wspólny bilet” – dodał premier.
Na początek jednak uczymy się nowych skrótów. To właśnie Fundusz Rozwoju PołączeńAutobusowych (FRPA) razem z Funduszem Dróg Samorządowych (FDS) mają przywrócićautobusowy transport lokalny w Polsce.
W najbliższych dniach rozpocznie się podział środków zFunduszu Dróg Samorządowych – poinformował w środę – 14 marca – premier MateuszMorawiecki, a minister infrastruktury Andrzej Adamczyk dodał, że w drugiejpołowie maja powinna wejść w życie ustawa o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.Ustawa ta ma umożliwić przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych.
Dwa filary
Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych razem z Funduszem DrógSamorządowych to mają być, jak mówił Adamczyk, „dwa filary”przywracania transportu lokalnego.
Na wspólnej środowej konferencji prasowej w Płońsku premierMateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówili oszczegółach planu przywracania zlikwidowanych połączeń autobusowych, który jestelementem nowej „piątki PiS”.
Odtwarzając połączenia autobusowe, postanowiliśmy sięzmierzyć z problemem cywilizacyjnym – mówił Morawiecki. Dodał, że poprzezdopłaty z budżetu centralnego, we współpracy z samorządami gminnymi,powiatowymi i wojewódzkimi rząd planuje odtworzenie połączeń, które zostałyzlikwidowane.
Przypomniał, że w latach 90. autobusy PKS może były”powolne i siermiężne”, ale kursowały.
-„Nie możemy sobiepozwolić, aby osoby starsze, z niepełnosprawnościami, dzieci, mogły korzystaćtylko z połączeń samochodowych, bo nie każdy ma samochód, albo starać sięzdążyć na bus, dowożący dzieci do szkół” – oświadczył Morawiecki.
Podałprzykład mieszkańca podwarszawskiego Błonia, który – jak zauważył – musi wstaćo 5 rano, by dojechać busem do pracy w Warszawie na godzinę 8. O tym mówił premier podczas konferencji w Płońsku – zobaczcie to na filmie:
{https://www.youtube.com/watch?v=RrLY8zgWlAE}
Transportowe marzenia
Szef rządu dodał, że lokalne połączenia mają być przywracane”pod nadzorem strategicznej myśli” marszałka i wojewody. Mówił też,że docelowo „wszystko ma być powiązane logiczną siecią z PKP”.”Marzy mi się nawet jeden wspólny bilet” – dodał.
Zapowiedział jednocześnie, że „teraz, w tych dniachwojewodowie rozpoczynają podział środków”. „Zgodnie z naszą obietnicącały fundusz dróg samorządowych gminnych, powiatowych będzie rozdysponowanyzgodnie z tym, co zapowiadaliśmy” – powiedział.
Zaznaczył, że dzięki Funduszowi Dróg Samorządowych będziemożna zmodernizować wiele dróg gminnych i powiatowych. W tym roku funduszobejmuje 6 mld zł.
Pierwsze Mazowsze
14 marca Wojewoda Mazowiecki ogłosił nabór wniosków odofinansowanie inwestycji drogowych z Funduszu Dróg Samorządowych. Wnioskimożna składać do 12 kwietnia br. w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim wWarszawie.
Wicewojewodamazowiecki Artur Standowicz zapowiedział, że w tym roku na budowę, przebudowęczy remonty dróg gminnych i powiatowych przeznaczonych zostanie blisko 500 mlnzł. Podkreślił, że Fundusz Dróg Samorządowych to, obok projektu przywracaniapołączeń autobusowych, jest „ważnymelementem rządowego programu wspierania samorządów w wychodzeniu z wykluczeniakomunikacyjnego”. „Dziś dobre drogi, to niezbędna rzecz nie tylko dlanaszej wygody podróżowania, bezpieczeństwa, ale także dla właściwego rozwojuregionów” – zaznaczył w komunikacie.
MI o FRPA
Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił oszczegółach projektu ustawy o Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.”Stoimy przed koniecznością przygotowania, przyjęcia i wdrożenia ustawy,która pozwoli likwidować białe plamy w transporcie autobusowym” – mówił.
Adamczyk podkreślał, że w kwestii dofinansowania przewozów autobusowychrząd liczy na współpracę z samorządami, także powiatowymi i gminnymi. „Bezzaangażowania samorządów ten projekt się nie powiedzie” – zaznaczył.
„Przeznaczymy kwotę 800 mln zł na dofinansowaniedeficytu w przewozach autobusowych, a do każdego wozokilometra dopłacimy do 1złotego” – mówił. „Liczymy na to, że samorządy sfinansują do 30procent tego deficytu” – dodał.
Według Adamczyka „ta ustawa pozwolinam docelowo zlikwidować wykluczenie komunikacyjne”.
„Po wejściu w życie ustawy, a mamy nadzieję, że staniesię to nie dalej jak w drugiej połowie maja, będą mogli (samorządowcy – PAP)już podpisywać umowy z przedsiębiorcami na reaktywację, dofinansowaniedeficytowych linii autobusowych nie tylko tych, które zostaną uruchomione, aletakże tych deficytowych, które już dzisiaj samorządy dofinansowują” -powiedział minister infrastruktury.
Dopłaty od połowy roku i co roku
-„Mamy nadzieję, że już w połowie roku system zaczniefunkcjonować, że już w drugiej połowie roku Polacy będą mogli liczyć na to, żebędą reaktywowane linie autobusowe, będą dofinansowane te, które do tej porybyły deficytowe” – dodał.
Pytany, jak długo rząd będzie dofinansowywać połączenia autobusowe,Adamczyk zapewnił, że „stale, co roku”. „800 mln zł – wiemy, żeto jest kwota, która będzie uruchomiona w roku bieżącym, będzie uruchomiona wroku przyszłym” – powiedział. Zaznaczył, że samorządowcy, będą moglipodpisywać umowy z przedsiębiorcami bez przetargu. (PAP)
„