Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowe fabryki z Polski zadebiutowały na giełdzie [FILM]

infobus
09.07.2019 07:00

28 czerwca zadebiutowały akcje Tratonu – koncernu odpowiadającego za fabryki autobusów i ciężarówek MAN oraz Scania, które m.in. zlokalizowane są w Polsce.

Na frankfurckiej i sztokholmskiej giełdzie powiało polskimiakcentami. W piątek – 28 czerwca – zadebiutowały bowiem akcje Traton. Jest tospółka Volkswagena odpowiedzialna za produkcję samochodów ciężarowych iautobusów. Poprzednia nazwa giełdowego debiutanta, tj. Volkswagen Truck &Bus AG, dobrze oddaje przedmiot działalności tej firmy. Traton odpowiada zaprodukcję autobusów i ciężarówek koncernu MAN, Scania i brazylijskiejciężarowej części Volkswagena. Skoro mowa o takich firmach jak MAN i Scania tonie można pominąć faktu, iż w skład debiutanta giełdowego wchodzi równieżfabryka MAN w Starachowicach i Niepołomicach oraz fabryka Scanii w Słupsku.Działania i wyniki wymienionych fabryk bez wątpienia mają i będą miały wpływ nawycenę akcji Tratona.Poniżej film o ostatniej modernizacji w zakładzie MAN Bus w Starachowicach:

{https://www.youtube.com/watch?v=rKjZrYfsjqU}

Miesiące przygotowań i …

Cena akcji ustalona na dzień debiutu początkowo miała byćwyższa. Planowano, że wyniesie ona od 27 do 33 EUR, po czym ostatecznieustalono cenę na poziomie 27 EUR. Wydawać by się mogło, że pozycja i składTratona gwarantują giełdowy sukces. Tymczasem w pierwszy dzień notowań akcjeTratonu spadły o 2,4% z poziomu 27 EUR. Przy tym powodów do spadków akcji niedostarczało otoczenie rynkowe. Indeks DAX w Niemczech rósł w granicach 0,5%.Debiut spółki nastąpił po wielu miesiącach wcześniejszych przygotowań.

Na początku Volkswagen chciał sprzedać inwestorom w oferciepublicznej około 25% akcji. Finalnie jednak koncern zaoferował jedynie 11,5%akcji Tratonu z uwagi na trudną sytuację na rynkach we wcześniejszym okresie iobawę o brak popytu ze strony inwestorów. Dzięki emisji nowych akcji Tratonzyskał ponad 1,5 miliarda EUR. Środki trafią do macierzystego koncernuVolkswagen, który zamierza je wykorzystać do masowej produkcji samochodówelektrycznych i zacieśnić współpracę z amerykańskim koncernem Ford.

Prezes – optymista?

Prezes giełdowego debiutanta jest optymistą.

-„Mamy naprawdę świetną konfigurację, mamy silną markę. Jesteśmygotowi zmienić transport” – powiedział Andreas Renschler – prezes Traton.

Dodał on, że najbliższe sześć do dziewięciu miesięcy będziedość stabilne dla rynku samochodów ciężarowych w Europie. Ostrzegł, że wielerzeczy jest nieznanych w obecnym środowisku, zauważając wojnę handlowąUSA-Chiny. Powiedział przy tym, że firmy muszą wykorzystać szanse, które byłynadal widoczne w globalnej gospodarce. Wprowadzenie na giełdę samodzielnegoTratonu było główną częścią restrukturyzacji Volkswagena, która ma na celuzwiększenie wartości dla akcjonariuszy. Zarząd jest przekonany, że akcjeVolkswagena są niedowartościowane i starają się uzyskać wyższe zyski z akcji.

Szkolne plany czy plotki?

Krążą plotki, że Volkswagen jest zainteresowany zakupemNavistar, producenta samochodów ciężarowych o średnich i dużych obciążeniach, wktórym posiada już 16,8% udziałów (16,6 mln akcji). Obaj mają obecnie”strategiczny sojusz”, który zapewnia im współpracę w zakresie technologiisilników, sprzedaży silników i produkcji kontraktowej.

W 2018 roku prezes Traton Andreas Renschler powiedział, żeprzejęcie Navistar byłoby „dobrym pomysłem”.

W 2018 roku Traton osiągnął przychody w wysokości 25,9miliarda EUR, dzięki sprzedaży 233 000 sztuk samochodów ciężarowych i jestpostrzegany jako lider rynku na swoich głównych rynkach Europy i AmerykiPołudniowej.

Na koniec film o produkcji autobusów w Słupsku:

{https://www.youtube.com/watch?v=52HkSiseJzg}