Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowe eldorado w Ameryce Południowej

infobus
30.08.2012 08:17
Daimler Buses otrzymał zlecenia na 520 autobusów miejskich z Brazylii. Volvo sprzedało 120 dwuprzegubowych podwozi dla systemu BRT w Bogocie. A MAN świętuję w brazylijskiej fabryce jubileusz 100 000. wyprodukowanych autobusów w ciągu 19 lat. Można powiedzieć, że takie rzeczy to tylko w Ameryce Południowej…Zacznijmy od Daimlera, który ma aktualnie aż 60-procentowy udział w brazylijskim rynku autobusów miejskich. W pierwszym półroczu 2012 r. zarejestrowano tutaj ok. 7000 (!) nowych autobusów z logo Mercedes-Benz o DMC powyżej 8 ton. Kraj ten przygotowując się do piłkarskich Mistrzostw Świata w 2014 r. i Igrzysk Olimpijskich w 2016 r. wdaje ogromne pieniądze na unowocześnienie transportowej infrastrukturalny w swoich głównych miastach. Jednym z takich miast jest Fortaleza, w północno-wschodniej Brazylii, która będzie gościć piłkarzy podczas Mistrzostw Świata. Miasto zakupiło 135 autobusów na podwoziach marki Mercedes-Benz z silnikami Euro 5. Kolejnym ważnym miejscem pod autobusowe inwestycje jest Ribeirao Preto. Z prawie 600.000. mieszkańców to jedno z największych miast w prowincji São Paulo. Tutaj firmy transportowe zamówiły prawie 390. podwozi Mercedes-Benz z zabudowami Marcopolo. Nowa flota pojawi się na ulicach Ribeirao Preto w ciągu najbliższych miesięcy. Będzie ona m.in. eksploatowana na zupełnie nowych liniach BRT z wydzielonymi pasami ruchu wzdłuż głównych ulic miasta. –„Te przedsiębiorstwa transportu publicznego wybrały nasze pojazdy ze względu na jakość, niskie zużycie paliwa i wysoką rentowność’ –powiedział Hartmut Schick, szef Daimler Buses. Niemiecki koncern oczekuje kolejnych ważnych kontraktów, które na pewno nadejdą jeszcze przed pierwszym gwizdkiem sędziego. Dodajmy, że wszystkie te podwozia są produkowane w zakładach Mercedes-Benz do Brasil w São Bernardo do Campo. To jednocześnie jedna z największych fabryk pojazdów użytkowych na tym kontynencie, jak i jedyna fabryka Daimlera poza Niemcami, gdzie w jednym miejscu powstają ciężarówki, podwozia autobusowe, skrzynie biegów, osie oraz kabiny samochodów ciężarowych.
Prezentacja autobusów Mracopolo na podwoziach Mercedes-Benz
MAN Latin America:
Pod względem wielkości produkcji brazylijskie zakłady Mercedesa konkurują z innym niemieckim producentem – MAN Latin America, który w minionych 19 latach wyprodukował w Brazylii ponad 100 000 podwozi autobusowych. Następnie sprzedano je w ponad 30 krajach w Ameryce Łacińskiej, Afryce i na Bliskim Wschodzie. MAN Latin America rozpoczęła działalność w segmencie autobusów w 1993 roku od produkcji podwozia autobusu miejskiego, Volksbus 16.180 CO, z silnikiem umieszczonym z przodu. Jednocześnie przedsiębiorstwo oferowało nowatorską i ekskluzywną obsługę posprzedażową w warsztatach klientów. Dzisiejsza oferta obejmuje cały szereg modeli, od mikrobusów po autokary dalekobieżne. Trzy modele są napędzane silnikami MAN D08, które spełniają normę czystości spalin P-7, będącą odpowiednikiem normy Euro 5.  Zakład produkcyjny w Resende na południu stanu Rio de Janeiro, w którym zjeżdżają z taśmy podwozia autobusów marki Volksbus, należy do najnowocześniejszych zakładów produkcji taśmowej pojazdów ciężarowych i autobusów. W przypadku koncepcji produkcji „Consórcio Modular”(Konsorcjum Modułowe), poddostawcy są bezpośrednio zaangażowani w produkcję przy taśmie montażowej. Podzespoły są dostarczane i składane przez kluczowych dostawców, od podwozia poprzez silnik aż po kabinę pojazdu ciężarowego i ogumienie. Dostawcy montują te komponenty angażując własnych pracowników, bezpośrednio przy taśmie produkcyjnej. System modułowy umożliwia szybką produkcję. Optymalizuje koszty wytworzenia, inwestycje, zapasy magazynowe i zwiększa elastyczność w produkcji. Dzięki ścisłej współpracy z dostawcami zdecydowanie skracają się czasy produkcji. Do największych sukcesów MAN Latin America należy zaliczyć zawarty z brazylijskim rządem kontrakt na budowę 7 tysięcy autobusów, które w minionych pięciu latach zjeżdżały z taśm produkcyjnych, by dowozić dzieci do szkół publicznych w całym kraju. W roku 2011 firma wypuściła 11 139 podwozi autobusowych (w porównaniu z 7 523 zarejestrowanymi egzemplarzami w 2010 roku), ustanawiając historyczny rekord nowo zarejestrowanych pojazdów na rynku brazylijskim. Oferowane są też indywidualne rozwiązania, jak np.podwozia przegubowe do autobusów miejskich czy też autobusy przystosowane do jazdy po nieutwardzonych drogach w regionie Amazonii.
I krótka prezentacja brazylijskiej oferty MAN: Volksbus 9.150 przeznaczony jest na rynek małych autobusów. Znakomicie nadaje się zarówno do kursowania po mieście, jak też do przewozów krajowych, w których trzeba pogodzić ze sobą wytrzymałość, trwałość i elastyczność z większą pojemnością transportową. Montowane autobusy mogą mieć do 8,5 metra długości, mogą posiadać wzmocnione podwozie, solidne hamulce i duże obciążenie dopuszczalne osi.
Volksbus 17.230. To podwozie jest bestsellerem rodziny Volksbus na rynku brazylijskim i zostało zaprojektowane specjalnie z myślą o komunikacji miejskiej. 4-cylindrowy silnik o mocy 225 KM i niskim poziomie obrotów chroni komponenty przed uszkodzeniem. Podwozie, zawieszenie i wzmocnione osie idealnie predestynują ten pojazd do ciężkich zadań.
Volksbus 17.280 OT z technologią Dual-Fuel. Na targach IAA Nutzfahrzeuge 2012 MAN Latin America zaprezentuje Volksbus 17.280 OT z technologią Dual-Fuel. Sercem pojazdu jest elektroniczny system, umożliwiający równoczesne sterowanie wtryskiem gazu ziemnego i oleju napędowego. Autobus jest wyjątkowo ekologicznym rozwiązaniem dla lokalnej komunikacji publicznej, ponieważ przy zastosowaniu biogazu w istotny sposób zmniejszona została emisja CO2. Zasada Dual-Fuel sprawia, że pojazd może również jeździć wyłącznie na oleju napędowym, dzięki czemu jego zastosowanie nie ogranicza się wyłącznie do rejonów ze stacjami biogazu. Opracowanie modelu Volksbus 17.280 OT z technologią Dual-Fuel jest częścią „Rio Sustainable Transport Program”. Celem jest zagwarantowanie bardziej skutecznego i bardziej ekologicznego przewozu ludzi w trakcie Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2014 oraz w trakcie Letnich Igrzysk Olimpijskich 2016 w Rio de Janeiro i okolicy. Podobne pojazdy zostały użyte przez MAN Latin America jako autobusy wahadłowe w trakcie międzynarodowej konferencji klimatycznej Rio+20 w czerwcu 2012 roku.  
Volksbus 17.230Volksbus 17.280
Volvo w Bogocie
Kolejnym europejskim koncernem, który w Ameryce Południowej czuje się jak „w domu”i odnosi tutaj sukcesy jest Volvo Buses. W tym roku szwedzka firma sprzedała tutaj ponad 120 dwuprzegubowych podwozi, które będą eksploatowane w systemie BRT (Bus Rapid Transit) Transmilenio w kolumbijskiej Bogocie. Pojazdy zostały zakupione przez operatora Consorcio Suites SAS, który w zeszłym roku kupił łącznie 67 przegubowych i standardowych autobusów na podwoziach Volvo. Jak widać firma postawiła teraz na sprawdzone rozwiązania i jeszcze większą pojemność. –„Kontrakt ten wzmacnia nasze absolutne przywództwo w zakresie dostaw nowych pojazdów do systemów BRT i to nie tylko w Kolumbii, ale w całej Ameryce Łacińskiej. Podkreśla on także zalety naszych konstrukcji w zakresie szybkiej komunikacji autobusowej’ –mówi Luis Carlos Pimenta, prezes Volvo Bus Latin America.
Tegoroczny kontrakt Volvo zostanie podzielony na dwa etapy: pierwsze 60 szt. zostanie dostarczone do końca grudnia br., natomiast reszta –na początku 2013 roku. Zamówione podwozia to dwuprzegubowy, wyskopodłogowy model B340M o pojemności ponad 250 pasażerów. Wszystkie konstrukcje mają technologię SCR i spełniają normę Euro 5. Dzięki tej transakcji Volvo osiągnęło 75% udział w zakresie dostaw nowych autobusów do systemu Transmilenio, który jest najbardziej nowoczesnym i zaawansowanym systemem BRT na świecie. Łącznie posiada on ponad 100 przystanków i przewozi co dzień ok. 1,6 milionów pasażerów. –„Wprowadzenie autobusów o bardzo dużej pojemności wydatnie wzmocni możliwości przewozowe Transmilenio. Skróconą one wydatnie czas podróży i zwiększą liczbę przewożonych pasażerów’ – mówi Alexandre Selski, dyrektora Grupy Volvo w Kolumbii.
Dwuprzegubowy, wyskopodłogowy autobus na podwoziu Volvo B340M