Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowa wizytówka Katowic: Ruszył dworzec Sądowa!

infobus
30.09.2020 17:00

Węzeł przesiadkowy Sądowa w Katowicach, mający pełnić też funkcję międzynarodowego dworca autobusowego, otworzyły w środę, 30 września, oficjalnie władze miasta.

Od czwartku ma z niego korzystać kilka firm obsługujących ok. 150 połączeń dziennie; z czasem ma do nich dołączyć jeszcze kilkunastu przewoźników.

Nowa wizytówka

-„Doczekaliśmy się wreszcie realizacji inwestycji, która jest poniekąd wizytówką naszego miasta w szczególności wśród gości, którzy przyjeżdżają do Katowic, korzystając z przewoźników autobusowych. Wreszcie mamy na skalę europejską, światową dobre centrum przesiadkowe, dobry dworzec transportu dalekobieżnego, łączącego miasta w kraju i za granicą” – mówił prezydent Katowic Marcin Krupa.

Jak zaznaczył, przygotowania do realizacji i finansowania tego projektu trwały długo. Przypomniał, że cała inwestycja kosztowała ok. 66 mln zł, z czego ponad 43 mln zł pochodziło z bezzwrotnej dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

„Dzięki tym środkom mogliśmy stworzyć taką przestrzeń, która mam nadzieję, cieszy oko, ale również będzie bardzo funkcjonalna” – zaznaczył Krupa.

Autobusowe przejście

Jak podał, prawie wszyscy przewoźnicy, którzy obecnie zatrzymują się na dawnym dworcu przy ul. Skargi, wyrazili wolę korzystania z dworca na Sądowej. Od czwartku ma na razie korzystać z niego czterech przewoźników, wykonując ok. 150 połączeń na dobę. Większość z nich to kursy firm Interbus i Unibus do Krakowa; pozostałe to połączenia firm Buzzbus i Drabas m.in. do Zatora i Jastrzębia-Zdroju.

Jak wyjaśnili przedstawiciele katowickiego magistratu, pozostali przewoźnicy, w tym międzynarodowi, są na różnych etapach pozyskiwania zezwoleń potrzebnych do zmiany trasy, pod kątem wjazdu na nowy dworzec. Większość z nich ma nadzieję skompletować potrzebne dokumenty do końca br.

O zakończeniu budowy i trwających procedurach związanych z odbiorem inwestycji miasto informowało na początku stycznia br. Według późniejszych informacji potem trwały jeszcze prace dodatkowe, a także m.in. przetargi na obsługę poszczególnych funkcji.

Dworcowe BKM

Oprócz zadaszonych peronów autobusów dalekobieżnych, w węźle stanął m.in. budynek obsługi podróżnych z poczekalnią, małą gastronomią, punktem prasowym. Na terenie węzła umieszczono też wiatę rowerową, parking na ok. 50 samochodów oraz małą architekturę i zieleń. Perony przystanków autobusów miejskich znajdują się poza zadaszeniem.

Nowa inwestycja ma przede wszystkim funkcję dworca autobusów dalekobieżnych, łącząc transport drogowy z kolejowym, a także zbiorowym transportem lokalnym. Miasto zastrzegało, że nie miało miejsca, aby bardziej zbliżyć kolej i autobusy dalekobieżne: węzeł będzie funkcjonował ok. 500 m od katowickiego dworca kolejowego.

Ponieważ przejście między oboma obiektami możliwe jest wąskimi chodnikami wzdłuż zatłoczonych ulic, wymaga pokonania m.in. trzech ruchliwych skrzyżowań ze światłami, Katowice mają uruchamiać bezpłatne przejazdy autobusami miejskimi między tymi obiektami (kursy te ma sfinansować miasto, niezależnie od organizatora transportu – Związku Transportu Metropolitalnego).

Miejski węzeł

Ponadto, do węzła Sądowa dotrzeć ma kilka linii autobusów miejskich ZTM, przynajmniej w jedną stronę swoich relacji. Najbliższe tramwaje kursują pobliską ul. Gliwicką i przez Plac Wolności (droga do najbliższego przystanku tramwajowego oznacza przejście ok. 300-400 m). W dalszej perspektywie rozważane miało być doprowadzenie do dworca odcinka trakcji tramwajowej.

W Katowicach dobiega końca budowa jeszcze dwóch innych centrów przesiadkowych – Brynów i Zawodzie, które na południe i na wschód od centrum miasta ułatwią przesiadki z samochodów i autobusów na tramwaje. Jako pierwsze w ub. roku otwarto niewielkie centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym Ligota.

Węzeł Sądowa jest jedyną inwestycją I etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych dotowaną z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy – Ligota, Brynów i Zawodzie – wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.(PAP)