Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowa rewolucja w Rybniku. Od maja

infobus
18.02.2019 08:00

 Od 1 maja zmiany w układzie linii autobusowych i rozkładach jazdy w sieci ZTZ Rybnik. Dzisiaj – 18 lutego – ruszają konsultacje społeczne w tej sprawie.

Jak wyjaśnił w piątkowej informacji rybnicki magistrat, zgodnie z założeniami niektóre linie zmienią swoje trasy, inne zostaną połączone, część połączeń zostanie zlikwidowana, ale w zamian pojawią się nowe. W godzinach szczytu zaplanowano więcej kursów, by rozładować te najbardziej dotąd obciążone. Ogólną zasadą ma być przyjazność komunikacji dla pasażera.

-„Prace nad tym materiałem były bardzo burzliwe, ale dzięki temu udało się wypracować chyba najlepsze możliwe rozwiązanie. Układ komunikacji miejskiej będzie czytelniejszy” – ocenił cytowany przez miasto jego prezydent Piotr Kuczera.

-„Na głównych ciągach proponujemy rozbudowę oferty o dodatkowe kursy. W zasadzie, w każdej dzielnicy liczba połączeń do śródmieścia zwiększa się lub przynajmniej zostaje taka sama” – zapowiedział Kuczera. „Tam, gdzie jest to możliwe, pojawi się ruch cykliczny, czyli odjazdy będą następować zawsze w tej samej końcówce minutowej” – dodał.

-„Bardzo się cieszę, że wychodzimy do rybniczan z taką propozycją i cieszę się też, że zaczynamy konsultacje z dużym wyprzedzeniem, co pozwoli każdemu dobrze zapoznać się z tym, jak będzie dojeżdżał do szkoły czy do pracy. Mamy też czas na wprowadzenie ewentualnych uwag, dopracowanie szczegółów” – zasygnalizował Kuczera.

Czas na konsultacje

Konsultacje nowego układu linii i rozkładu rozpoczną się w poniedziałek i potrwają przez miesiąc, by trafić z informacją do jak najszerszego grona mieszkańców. Na stronie Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku ztz.rybnik.pl udostępniona zostanie zakładka z nowym rozkładem jazdy, wraz z wyszukiwarką połączeń. Dzięki temu będzie można sprawdzić wprowadzane zmiany.

„Zmiany w pewnych częściach miasta wydają się naprawdę duże” – ocenił Bartosz Mazur z wydziału komunikacji urzędu miasta. „Ktoś może na pierwszy rzut oka stwierdzić, że nie ma jak dojechać, ponieważ jakaś linia została zlikwidowana. Dlatego apeluję, by w mniejszym stopniu patrzeć na linie, a patrzeć na relacje. Najlepszym sposobem jest wyszukiwarka połączeń, która od razu pokaże, jak dostać się z jednego punktu do drugiego” – wskazał.

Kierownik przewozów w Zarządzie Transportu Zbiorowego w Rybniku Grzegorz Dudek podkreślił, że od rozpoczęcia konsultacji na stronie internetowej ZTZ udostępniony zostanie będzie formularz do składania uwag, a cały proces obejmie też m.in. spotkania w szkołach ponadgimnazjalnych, dyżury w siedzibie Zarządu, urzędzie miasta i miejskim punkcie informacyjnym Halo!Rybnik.

„Całość zmian zostanie wprowadzona od 1 maja” – zastrzegł prezydent Rybnika. „Po zakończeniu konsultacji potrzeba jeszcze chwili, by zweryfikować zgłoszone uwagi i nanieść ewentualne zmiany, będzie sporo pracy z wymianą tabliczek rozkładowych na przystankach, a przewoźnicy muszą mieć czas na zaplanowanie czasu pracy kierowców” – wyjaśnił.

Bezpośredni link do ankiety znajduje się TUTAJ

Element strategii

Reforma sieci i rozkładów jazdy będzie elementem wprowadzania w 140-tysięcznym Rybniku Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Miasto stara się realizować ten przyjęty w lutym 2017 r. dokument, chcąc m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów.

W czerwcu ub. roku władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego uruchomiły między tymi miastami dodatkowe połączenia kolejowe – po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. W dni robocze kursuje między nimi 27 par pociągów w ciągu doby, m.in. ograniczając korki na łączącej miasta drodze krajowej nr 78.

Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrz miasta, Rybnik wiosną 2017 r. obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. W ostatnich dniach w ścisłym centrum miasta oddano nowy wielopoziomowy parking, porządkujący problem przestrzeni dla docierających tam samochodów.

Do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów m.in. jesienią 2017 r. oddano oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto rzeki Nacyny – od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice.

Obecnie trwają prace nad przebiciem dla pieszych i rowerzystów tunelu w nasypie kolejowym w dzielnicy Paruszowiec – to jeden z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej. Inna podobna planowana inwestycja to połączenie rowerowe centrum z częścią południowych dzielnic, zakładające przejazd przez ok. 400-metrowy tunel pod kolejową stacją towarową.

Przed rokiem miasto dostało też prawie 10 mln zł unijnego wsparcia do oszacowanego na 15 mln zł projektu rozbudowy infrastruktury rowerowej i zwiększenia funkcjonalności trzech miejsc przesiadek (głównie pod kątem ruchu rowerowego, a także budowy miejsc parkingowych czy miejsc wysiadania z samochodów).(PAP)