Autobusowa rewolucja w Elblągu. Nowa siatka [FILM]
Nowa siatka połączeń autobusowych, nowe numeracje – od nowego roku nastąpią zmiany w funkcjonowaniu elbląskiej miejskiej komunikacji autobusowej. Bez zmian zostaje komunikacja tramwajowa.
Celem tych zmian jest podniesienie jakości usług oraz dostosowanie komunikacji do potrzeb mieszkańców.
Transportowa konferencja
Dziś elbląska siatka komunikacyjna to 18 linii autobusowych oraz 5 tramwajowych. Od nowego roku linii autobusowych będzie 15, o numerach od 11 do 24 oraz 100, czyli linia nocna. O planowanych zmianach poinformowali 11 grudnia na wspólnej konferencji prasowej on-line prezydent Witold Wróblewski, wiceprezydenci miasta oraz Artur Bartnik, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
-„Praktycznie od 30 lat bazujemy na starym szkielecie komunikacji miejskiej. On był od czasu do czasu korygowany, ale w tym czasie w Elblągu zmieniło się bardzo dużo. W Zamechu nie pracuje już kilka tysięcy osób, a to tam koncentrują się nadal główne osie komunikacji. Dlatego potrzebne są zmiany – zaznaczył prezydent Witold Wróblewski.
-„Taka okazja zdarza się raz na kilka lat. Postanowiliśmy z niej skorzystać. System prosił się o zmiany. Dublujące się linie, autobusy często jeżdżące stadami, a jednocześnie zmniejszająca się liczba pasażerów sprawiały, że coś z tym należało zrobić. Stanęliśmy przed dylematem, czy utrzymywać długie linie autobusowe, jeżdżące przez całe miasto, czy wzmocnić jednak sieć tramwajową, aby był to główny środek transportu, a autobusy dowoziły pasażerów do miejsc, w których mogą się przesiąść - mówił Artur Bartnik, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
możliwa irytacja
Wprowadzane zmiany poprzedzone zostały badaniami ruchu, uwzględniają również uwagi mieszkańców.
-„Dotyczy to np. zwiększenia możliwości dojazdu do Szpitala Miejskiego poprzez poprowadzenie linii autobusowej ulicą Żeromskiego, będzie też więcej możliwości dojazdu do Szpitala Wojewódzkiego. Uwzględnialiśmy też prośby pracodawców, w tym dojazd do fabryk mebli, czy na Modrzewinę – podkreślał Prezydent Witold Wróblewski.
-„Z pewnością zmiana tras będzie powodowała irytację, szczególnie osób starszych, które na początku będą miały problemy z ich przyswojeniem. Z góry za to przepraszamy, ale mamy nadzieję, że w przeciągu miesiąca, dwóch wszyscy się do tych nowych tras przyzwyczaimy. Jeżeli będzie potrzeba to będą one modyfikowane – zaznaczył Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga.
Dobry moment
Jak wyjaśniał prezydent Elbląga Witold Wróblewski, okazją do wprowadzenia zmian jest między innymi to, że kończą się umowy na usługi transportowe w komunikacji miejskiej. Z kolei dyrektor ZKM przypomniał ich aktualny stan.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Jesteśmy w połowie przetargu, jeden już mamy rozstrzygnięty i autobusy sukcesywnie będą napływać. Czego żądaliśmy? Fabrycznie nowych autobusów (rok produkcji 2020 lub 2021), spełniających normę Euro 6, z klimatyzacją, z następna generacją urządzeń systemu EKM, w tym także: biletomaty bezgotówkowe na karty płatnicze, bramki liczące pasażerów; tablice systemu informacji pasażerskiej (tzw. koraliki); kasowniki dwufunkcyjne, monitoring, zabudowane kabiny kierowców – wymieniał Artur Bartnik i podkreślił:
-„Stawiamy na nowoczesne autobusy, ekologiczne, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty obsługujące płatności bezgotówkowe, z kabinami dla kierowców. Zakładamy dla przewoźników 10 miesięcy, jako okres przejściowy na wprowadzenie takiego taboru – mówił Artur Bartnik, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
Teraz miasto chce ruszyć z akcja promującą nowy rozkład.
-„Plakaty i ulotki z informacjami znajdą się w autobusach i wiatach przystankowych oraz instytucjach miejskich. Będą one także na tablicach systemu informacji pasażerskiej oraz stronie internetowej ZKM w Elblągu. Być może także w spółdzielniach mieszkaniowych. Po 1 stycznia na stronie ZKM będzie działała też wyszukiwarka nowych połączeń. Nawiązaliśmy współpracę z Google Maps, gdzie eksportujemy nasze dane. Od 1 stycznia będą one już pokazywały nowe połączenia. Jeśli chodzi o koszty przesiadek, to główny zarzut dotyczy tu konieczności kasowania dwóch biletów. Zachęcamy więc do korzystania z biletu okresowego, który daje nieograniczone możliwości przesiadania się. Przypominam również, że na kartę EKM przejazd jest tańszy, a przesiadka kosztuje grosz. Bilet kupiony u kierowcy jest ważny godzinę i można przesiadać się w tym czasie - mówił Artur Bartnik.
Przypomnijmy, że w elbląskim projekcie budżetu miasta na 2021 rok zaplanowano zmniejszenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Dotacja z magistratu ma zostać zmniejszona aż o 7 mln złotych.
Zobaczcie piątkową konferencję prasową z Elbląga na filmie: