Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusowa piątka diesli dla PKM Katowice. Czas na SIWZ

infobus
26.04.2021 08:00

PKM Katowice wzbogaci się o kolejne pięć nowych autobusów, ale tym razem solowych. Mają one być dostarczone do katowickiego przewoźnika w ciągu 330 dni od daty podpisania umowy.

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej tutaj:

Zamówienie jest niewielkie i dotyczy autobusów klasy MAXI, a zatem wymogi w zakresie zdolności technicznej i finansowej to tylko formalność. Tradycyjnie przyglądamy się kryteriom oceny ofert i specyfikacji technicznej nowych autobusów.

Preferencje PKM Katowice

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia wykonane z profilów ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088),  z profilów ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 15 pkt,
  • poszycie zewnętrzne nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw), wykonane z blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088), blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej lub aluminium, z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 15 pkt,
  • pojemność silnika: od 9-11 dm3 – 10 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 5 pkt,
  • minimum 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 10 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa bez limitu kilometrów w okresie minimum 5 lat – 25 pkt,
  • autobusy spełniają wymogi homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 10 pkt,
  • autobusy spełniają wymogi homologacji pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 10 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla Katowic mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m i wysokość do 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 180 kW.

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio i gniazdo USB.

Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Minimum 6 miejsc siedzących ma być dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także tablica wewnętrzna, informacyjna, posiadająca możliwość wyświetlania aktualnej daty, godziny, reklam w postaci graficznej, informacji o trasie przejazdu, aktualnej pozycji pojazdu na trasie przejazdu i informacji zaprogramowanych przez PKM. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica LCD umieszczona bezpośrednio pod sufitem. Jej zadaniem będzie wyświetlanie: numeru linii, kierunku, aktualnego przystanku, następnego przystanku, przebiegu trasy,  aktualnej  daty  i czasu,  czasu  pozostałego  do  odjazdu  z przystanku  początkowego,  napisu „STOP” w przypadku naciśnięcia przez pasażera przycisku „na żądanie”, dodatkowych informacji.

Dla kogo przetarg?

PKM Katowice w ostatnim przetargu na „piątkę” przegubów otrzymał jedną ofertę – od Solarisa. Tym razem jednak jest szansa na zmiany, bowiem w kryteriach oceny ofert zauważyliśmy rezygnację z premii zawieszenia zależnego oraz mniej punktów za szybę dzieloną w pionie.

PKM za to teraz stawia na długą – pięcioletnią gwarancję. To może skusić również innych producentów do walki o to zamówienie.

Czy tym razem będzie klasyk – MAN vs Solaris? Przekonamy się w dniu otwarcia ofert, tj. 24 maja.