Autobusowa formalność w Szczecinie: Tylko PKS z liniową ofertą. Ponad budżetem

infobus
23.12.2023 17:02

19 grudnia Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie przystąpił do procedury otwarcia ofert w przetargu na obsługę pakietu linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie.

Zaskoczenia nie było, bowiem jedyną ofertę złożył PKS Szczecin. Zakres zamówienia jest podobny do zakresu przetargu z ubiegłego roku. Umowa z wykonawcą ma obowiązywać od dnia jej podpisania, nie wcześniej jednak niż od 1 stycznia 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku.

Linie do obsługi

Zamówienie dotyczy wykonywania usług przewozowych zgodnie z rozkładami jazdy dostarczonymi przez zamawiającego na liniach autobusowych w dziennej, nocnej komunikacji i obsłudze transportu na żądanie. ZDiTM przeznaczył przewoźnikowi do obsługi następujące linie:

  • dzienne zwykłe - 52, 58, 59, 63, 76, 85, 88, 98, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 241, 242, 243, 244,
  • nocne – 521, 522, 523, 525, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 535, 536,
  • trasy stałe oraz wygenerowane dla transportu na żądanie.
19 grudnia Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie przystąpił do procedury otwarcia ofert w przetargu na obsługę pakietu linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie.

Średni wiek taboru podwyższony z 16 na 17 lat

ZDiTM planuje, że przewoźnik w trakcie obowiązywania umowy wykona aż 4 041 969,43 wzkm. Jest to liczba zbliżona do tej z ubiegłorocznego przetargu. Do tego przewoźnik przejedzie jeszcze 4 155,5 wozogodziny, wynikające z czasu funkcjonowania transportu na żądanie. Powyższe wielkości mogą ulec zmianie w granicach +/- 30%.

Do realizacji zadań przewozowych ZDiTM wymaga minimum 79 autobusów (razem z taborem rezerwowym) w tym:

  • 6 sztuk autobusów klasy MIKRO,
  • 42 sztuk taboru MAXI,
  • 31 sztuk autobusów MEGA - przegubowych.

Usługi przewozowe mają być wykonywane taborem niskopodłogowym, przystosowanym do przewozów osób w komunikacji miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Za autobus niskopodłogowy ZDiTM uznaje pojazd, w którym podłoga przestrzeni pasażerskiej o wzniosie maksymalnie 370 mm tworzy powierzchnię bez stopni na odcinku minimum od przodu autobusu do miejsca zakończenia drugich drzwi. Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Zabronione będzie umieszczanie reklam na szybach bocznych autobusów realizujących zamówienie. Średni wiek taboru nie może przekraczać 17 lat (rok temu ZDiTM wymagał pojazdów ze średnią wieku maksymalnie 16 lat). Z kolei maksymalny wiek taboru nie może przekraczać 20 lat. Zamawiający wymaga, aby przewoźnik posiadał na obszarze działania zamawiającego lub gmin sąsiednich bazę transportową wraz z niezbędnym wyposażeniem dla dokonywania bieżących napraw i codziennej kontroli stanu sprawności technicznej taboru realizującego usługi będące przedmiotem zamówienia. Wykonawca kupując nowy autobus musi nabyć go z silnikiem spełniającym normę EURO 6, jeżeli natomiast dokonuje zakupu autobusu używanego, kilkuletniego, to musi on posiadać silnik spełniający normę emisji spalin nie mniejszą niż EURO 3.

PKS ponad budżetem

19 grudnia ZDiTM Szczecin otrzymał tylko jedną ofertę w liniowym przetargu. Pochodzi ona od:

  • Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Szczecinie sp. z o.o. – cena 64 361 777,00 PLN brutto.

Jest to suma wyższa od tej jaką ma przygotowaną ZDiTM na sfinansowanie przewozów. Zamawiający ma przygotowany budżet w wysokości 55 202 068,00 PLN. Brakuje więc ponad 9 mln zł. Przed komisją przetargową zatem trudne decyzje, tym bardziej, że dotychczasowa umowa z PKS wygasa z końcem tego roku.

Przetarg ZDiTM znajduje się na stronie: https://portal.smartpzp.pl/zditm.szczecin.pl/public/postepowanie?postepowanie=56975220