Autobusem … pod prąd? Tylko w Gdyni! [FILM]
16 grudnia zaczął działać pierwszy w Polsce kontrapas dlaautobusów. Ponad kilometr jazdy pod prąd pozwoli komunikacji miejskiej ominąćporanny korek na tym odcinku.
Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej od 7:00 do 9:00jeden z pasów ruchu został dedykowany autobusom, które ominą poranny korek.Pasażerowie komunikacji miejskiej zaoszczędzą około 10 minut. To pierwszy wPolsce stały kontrabuspas, który będzie sterowany przez system Tristar.
Pierwszy w Polsce
Na symboliczny pierwszy przejazd komunikacją miejską „podprąd” zaprosili w poniedziałkowy poranek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek iwiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk.
– O tym, jak cenne są poranne minuty wie każdy z nas. Już oddziś w czasie największego szczytu komunikacyjnego kontrabuspas pozwolizaoszczędzić ich około 10. Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typurozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia nainnowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osobydo korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszychtaborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Zobaczcie kontrabuspas na filmie:
{https://www.youtube.com/watch?v=CD85DpLOUWE}
Dzięki ITS
Kontrabuspas wspiera technologia – specjalne skaneryanalizują czas przejazdu ul. Chwarznieńską i jeśli czas osiągnie wartośćgraniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tym poinformowany, mającmożliwość uruchomienia ruchu autobusów drugą jezdnią „pod prąd”. Rozwiązanieprzyspieszy przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum. Lewy pas ruchujezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina przy dużym natężeniu ruchu zmieni swojąfunkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnymkierunku.
– To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie uzyskałozewnętrzne dofinansowanie w wysokości 50% wszystkich kosztów, otrzymując bardzowysoką ocenę merytoryczną. Szczególne słowa podziękowania kieruję do zespołuinżynierów z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, którzy przygotowali rozwiązanie,dzięki któremu mieszkańcy Gdyni zaoszczędzą czas. To kolejna dobra informacjadla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnierozwija sieć buspasów, a jeszcze w tym roku oddane zostaną kolejne z nich –mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju odpowiedzialny za wdrożenierozwiązania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z technicznego punk widzenia
Kontrapas autobusowy pomiędzy Chwarznem i Witominem stał siętym samym kolejnym elementem systemu Tristar, funkcjonującego w aglomeracjitrójmiejskiej od 2015 roku. Otwieranie i zamykanie kontrapasa trwa kilka minut.Czas ten pozwala na zjechanie wszystkich pojazdów z lewego pasa, a podczaswyłączania – na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni.
W czasie zamykania pasa można będzie nad nim zobaczyć żółtąstrzałkę skierowaną w prawą stronę, co będzie oznaczać, że za tym miejscem pasjest już zamknięty.
– To wspaniała informacja dla wszystkich mieszkańcówzachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ rozwiązanie dotyczy każdej liniiautobusowej jadącej w kierunku centrum miasta. Jest to szczególnie ważne, gdyrozpoczęte zostały prace przy budowie Trasy Kaszubskiej i Gdynia świadomiezwiększyła częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej m.in. w oparciu oniezwykle popularną linię 147, która przejeżdża przez Chwarzno-Wiczlino, alepoczątek swojej trasy ma na Karwinach. Jestem przekonany, że widok autobusuomijającego korek zachęci kolejne osoby do korzystania z komunikacji zbiorowej– mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta ds. dzielnic i radny miasta.
Realizacja pierwszego w Polsce stałego kontrabuspasa jestdofinansowana ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na rok 2018. Całkowitykoszt inwestycji wyniósł 4,1 mln złotych, a połowa środków została pozyskanajako finansowanie zewnętrze.
„