Arthur Bus skarży przetarg na zakup 20 wodorowców dla Wałbrzycha
W Wałbrzychu trwa postępowanie przetargowe, którego przedmiotem jest dostawa 20 fabrycznie nowych autobusów miejskich zasilanych ogniwami wodorowymi klasy MAXI.
O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie tutaj. Nie wszystkim wykonawcom przypadło do gustu SWZ tego postępowania. Jeden z nich złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Zastrzeżenia Arthur Bus
Producentem, który zaskarżył SWZ wodorowego przetargu jest Arthur Bus. Wykonawcy nie podobają się kryteria oceny ofert, a konkretnie – kryterium właściwości techniczno-eksploatacyjne.
Zdaniem skarżącego, zamawiający określił zasady przyznawania punktów w tym kryterium w sposób naruszający warunki uczciwej konkurencji poprzez nierówne traktowanie wykonawców i faworyzowanie jednego z występujących na polskim rynku producentów autobusów wodorowych w Polsce.
Takie działanie zdaniem Arthur Bus, ma na celu ograniczenie kręgu wykonawców i zmierza do wyłonienia konkretnego wykonawcy.
Silnik centralny i technologia SiC
Producent ma zastrzeżenia w zakresie przyznania przez zamawiającego maksymalnej liczby punktów za zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego w stosunku do całości kryteriów oraz przyznania maksymalnej liczby punktów za zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego w stosunku do całości kryteriów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według Arthur Bus, ze wszystkich dotychczas występujących wykonawców silnik centralny oferują Autosan oraz Solaris, przy czym jedynie Solaris oferuje asynchroniczny silnik centralny. Jednocześnie Solaris jako jedyny oferuje wykorzystanie technologii SiC w swoich autobusach.
O co wnosi skarżący?
Na podstawie w/w zarzutów odwołujący sformułował następujące żądania:
- usunięcie w kryteriach oceny ofert – kryterium zastosowania napędu z wykorzystaniem asynchronicznego silnika centralnego,
- usunięcie w kryteriach oceny ofert – kryterium zaoferowania w autobusach elektrycznego układu napędowego (trakcyjnego) z falownikiem trakcyjnym zbudowanym z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC),
- wprowadzenie w miejsce usuniętych kryteriów – nowego kryterium - „zużycie energii elektrycznej przez autobus wodorowy w warunkach ruchu miejskiego” i przyznanie za nie max. 25 pkt za zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km,
- zwiększenie maksymalnej liczby punktów w kryterium – zużycia wodoru – z 10 do 25 pkt.
Od momentu wniesienia odwołania przez Arthur Bus, zamawiający nie opublikował żadnych zmian w SWZ. Czekamy zatem na rozstrzygnięcia. Zamawiający jedynie przesunął termin otwarcia ofert na dzień 5 kwietnia.