Arthur Bus skarży przetarg na zakup 20 wodorowców dla Wałbrzycha

infobus
15.03.2023 19:04

W Wałbrzychu trwa postępowanie przetargowe, którego przedmiotem jest dostawa 20 fabrycznie nowych autobusów miejskich zasilanych ogniwami wodorowymi klasy MAXI.

O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie tutaj. Nie wszystkim wykonawcom przypadło do gustu SWZ tego postępowania. Jeden z nich złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Zastrzeżenia Arthur Bus

Producentem, który zaskarżył SWZ wodorowego przetargu jest Arthur Bus. Wykonawcy nie podobają się kryteria oceny ofert, a konkretnie – kryterium właściwości techniczno-eksploatacyjne.

Zdaniem skarżącego, zamawiający określił zasady przyznawania punktów w tym kryterium w sposób naruszający warunki uczciwej konkurencji poprzez nierówne traktowanie wykonawców i faworyzowanie jednego z występujących na polskim rynku producentów autobusów wodorowych w Polsce.

Takie działanie zdaniem Arthur Bus, ma na celu ograniczenie kręgu wykonawców i zmierza do wyłonienia konkretnego wykonawcy.

Silnik centralny i technologia SiC

Producent ma zastrzeżenia w zakresie przyznania przez zamawiającego maksymalnej liczby punktów za zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego w stosunku do całości kryteriów oraz przyznania maksymalnej liczby punktów za zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego w stosunku do całości kryteriów.

Według Arthur Bus, ze wszystkich dotychczas występujących wykonawców silnik centralny oferują Autosan oraz Solaris, przy czym jedynie Solaris oferuje asynchroniczny silnik centralny. Jednocześnie Solaris jako jedyny oferuje wykorzystanie technologii SiC w swoich autobusach.

fot. Arthur Bus

O co wnosi skarżący?

Na podstawie w/w zarzutów odwołujący sformułował następujące żądania:

  • usunięcie w kryteriach oceny ofert – kryterium zastosowania napędu z wykorzystaniem asynchronicznego silnika centralnego,
  • usunięcie w kryteriach oceny ofert – kryterium zaoferowania w autobusach elektrycznego układu napędowego (trakcyjnego) z falownikiem trakcyjnym zbudowanym z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC),
  • wprowadzenie w miejsce usuniętych kryteriów – nowego kryterium - „zużycie energii elektrycznej przez autobus wodorowy w warunkach ruchu miejskiego” i przyznanie za nie max. 25 pkt za zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km,
  • zwiększenie maksymalnej liczby punktów w kryterium – zużycia wodoru – z 10 do 25 pkt.

Od momentu wniesienia odwołania przez Arthur Bus, zamawiający nie opublikował żadnych zmian w SWZ. Czekamy zatem na rozstrzygnięcia. Zamawiający jedynie przesunął termin otwarcia ofert na dzień 5 kwietnia.