Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Arthur Bus, PAK-PCE i Solaris w walce o jeden autobus H2 dla MZK Konin

infobus
30.01.2023 15:06

30 stycznia Miejski Zakład Komunikacji w Koninie otworzył trzy oferty w przetargu na dostawę drugiego autobusu wodorowego.

Pierwszego wodorowca dla MZK dostarczył Solaris, czy tak samo będzie za drugim razem? Zobaczymy. Złożone dzisiaj oferty są bardzo podobne do siebie cenowo i trudno jednoznacznie wskazać zwycięzcę. Do tego wszystkie mieszczą się w budżecie! Dlatego o wygranej zadecydują małe punkty. Pamiętajmy też, że jest to zamówienie „podwyższonego ryzyka” – jeszcze bez dofinansowania, które ma dopiero zapewnić zwycięstwo konińskiego projektu w konkursie CUPT.

Dwa punkty

Malborskie zamówienie determinują trzy główne założenie: po pierwsze - tym razem chodzi o zakup pojazdu, a nie jak poprzednio – dzierżawę. Po drugie - nowy autobus ma pojawić się w bazie MZK do 30 listopada 2023 roku. Po trzecie - przewoźnik nie ma jeszcze dofinansowania zakup pojazdu.

Wśród kryteriów technicznych MZK Konin preferuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję - nierdzewnej – 20 pkt,
  • 2-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej (wyświetlacz) i części dolnej – 15 pkt,
  • pełne oświetlenie zewnętrzne wykonane w technologii LED – 10 pkt,
  • zawieszenie osi przedniej niezależne – 20 pkt,
  •  wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 15 pkt,
  • autobus wyposażony w napęd z silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej – 20 pkt.
fot. MZK Konin

Trzy oferty

Wymagania MZK Konin od ostatniego przetargu na wodorwca zmieniły się jedynie kosmetycznie. Także oferta Solarisa nie jest zaskoczeniem. Pytanie, czy pozostałe dwie firmy odrobiły lekcje i są w stanie zagrozić elektromobilnemu liderowi? Sprawdźmy:

  • Solaris Bus & Coach zaproponował kwotę 3.675.240,00 PLN brutto / 2.988.000 PLN netto za autobus Urbino 12 hydrogen;
  • Arhur Bus przedstawił najdroższą ofertę na poziomie 3.702.438,65 PLN brutto / 3.010.112 z modelem Arhur Bus H2 Zero
  • PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy zaproponował najtańszą ofertę – na poziomie 3.597.750 PLN brutto / 2.935.000 PLN netto za model NesoBus 12.

Z kolei budżet zamawiającego to 3.813.000,00 PLN brutto, czyli wszystkie oferty zmieściły się w budżecie! Teraz MZK oceni złożone propozycje według dwóch kryteriach: ceny (80%) i warunków techniczno-eksploatacyjnych (20%). Zapowiada się ciekawie! Nasz faworyt do tego zamówienie to niezmiennie Solaris.

Koniński wodorowiec

Zamawiany pojazd ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Pojazd ma przewieźć minimum 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi w układzie 2-2-2, o szerokości 1200 mm. Autobus ma być napędzany przez silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej minimum 150 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem. Magazyn energii stanowić ma bateria litowo - jonowa, o pojemności co najmniej 29,0 kWh. Gniazdo plug-in do ładowania baterii ma być zlokalizowane na tylnej ścianie pojazdu. Autobus będzie wyposażony w zbiorniki wodorowe o pojemności minimum 1400 l. Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane ma być z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru to około 10-12 minut. Na dachu przewidziano ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW netto. Ciepło z produkcji energii ma być wykorzystywane do ogrzewania autobusu za pomocą pompy ciepła. Cały system wyposażony będzie w układ rekuperowania energii z hamowania.

Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów, w blat lub kołyskę do przyjmowania gotówki. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Tkanina użyta do obicia siedzeń w pojazdach musi zawierać minimum 85% wełny w swojej wierzchniej części oraz być pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność oraz antybakteryjność. System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, w kolorze bursztynowym, posiadające układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD.