Arthur Bus, NesoBus i Solaris w walce o autobusy wodorowe dla Chełma
20 listopada – po kilku zmianach terminu – Miasto Chełm otworzyło trzy oferty w przetargu na dostawę 26 szt. autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Zaglądamy teraz do złożony ofert – od Arthur Bus, NesoBus i Solarisa. Przypomnijmy, że jest to jedno z największych zamówień na wodorowce w Polsce, które ma finansowanie z I edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.
Co chciał Chełm?
Zanim przedstawimy oferty, przypomnijmy co chciał Chełm miasto preferowało następujące rozwiązania techniczne dla autobusów wodorowych:
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia gwarantującymi wymagany okres trwałości co najmniej 144 miesiące - profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 – 7 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 3 pkt,
- zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 – do 7 kg – 10 pkt, 0
Przy takich wymaganiach stawiliśmy na klasyczny pojedynek marek takich, jak NesoBus, Arthur Bus czy Solaris. I nie zawiedliśmy się.
Trzy oferty
20 listopada swoje propozycje złożyły w Chełmie trzy firmy:
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, Konin
- z ceną 96.995.340,00 PLN brutto / 78.858.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt NesoBus na poziomie 3.033.000 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała:
- Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088
- Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu
- Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km - Do 7 kg
- Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy
- Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące
Konsorcjum firm: Arthur Bus i partner: Bus Motor LCC, Kijów
- z ceną 101.573.160,00 PLN brutto / 82.579.804,87 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Arthur Bus H2 Zero na poziomie 3.176.146,34 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała:
- Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088
- Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu
- Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km - Do 7 kg
- Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy
- Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 84 miesiące
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Solaris Bus & Coach
- z ceną 126.631.781,64 PLN brutto / 102.952.667,47 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 hydrogen na poziomie 3.959.717,97 PLN netto. Do tego firma zadeklarowała:
- Materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: Profile z aluminium lub ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN EN 10088
- Szyba przednia: 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu
- Zużycie wodoru na 100km wg SORT 2 na podstawie raportu ze zużycia wodoru maksymalnie 10 kg na 100 km - Do 7 kg
- Gwarancja na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa: 120 miesięcy
- Gwarancja jakości na całe autobusy FCEV – minimum 60 miesięcy: 60 miesięcy.
Budżet miasta
Ufff, sporo tych deklaracji. Została nam na koniec jeszcze jedna ważna informacja – budżet miasta, który wynosi 111.806.464,00 PLN brutto, czyli mieście siew nim zarówno oferta PAK PCE, jak i Arthur Bus. Teraz zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:
- ceny (60%),
- rozwiązań technicznych (20%),
- warunków gwarancji (20%).
Natomiast patrząc tylko na zaproponowane ceny widać, że zwycięzcą zastanie na 99% marka NesoBus.
Chełmskie autobusy
26 autobusów wodorowych da Chełma ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,40 m. Autobusy muszą posiadać dwoje drzwi w układzie 2-2-2. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Pojazdy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy co najmniej 150 kW. Autobusy muszą być wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych.
Ogniwo to musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Układ napędowy będzie posiadał również funkcję odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Oprócz tego, bilans energetyczny mają poprawić również ogniwa fotowoltaiczne, umieszczone na dachu pojazdu. Z kolei magazyny energii mają zapewnić gotowość przejechania autobusu do 20 km bez ładowania. Baterie będą ładowane poprzez złącze plug-in.
Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego, wyprowadzona do pierwszego skrzydła pierwszych drzwi. Ma być wyposażona m. in. w gniazdo USB, radio z MP3.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, profilowanych. Pokrycie siedzeń stanowić ma wykładzina odporna na ścieranie i zabrudzenia oraz niepalna. System informacji pasażerskiej to oczywiście tablice kierunkowe zewnętrzne – elektroniczne, wykonane w oparciu o diody SMD, w kolorze białym. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica wykonana na bazie ekranu LCD o wielkości ekranu minimum 37 cali. Tablica ma pokazywać przebieg trasy w formie poziomej linii.
Warto zwrócić uwagę na wyposażeniem dodatkowe nowych autobusów. Mowa tu o systemie zliczania pasażerów, systemie lokalizacji pojazdu oraz systemie kontroli trzeźwości kierowców.