Arriva wybiera Volvo 8900

infobus
12.01.2015 20:10

Firma Arriva Bus Transport Polska zakupiła w zeszłym roku cztery autobusy międzymiastowe Volvo 8900. Dwa z nich wzmocniły flotę przewoźnika pod koniec września, a kolejne dwa ?pod sam koniec grudnia. To jednocześnie pierwsze pojazdy z silnikami Euro 6 w flocie spółki. Transportowy koncern z siedzibą w Toruniu przygotowywał się do tych zakupów już od dłuższego czasu. Pierwsze przymiarki miały miejsce w 2013 roku i wówczas wiele wskazywało na to, że przewoźnik zdecyduje się na inną markę. Pod koniec 2013 r. Arriva odebrała pięć pojazdów Mercedes-Benz Intouro z silnikami Euro 5 oraz pierwszy w Polsce egzemplarz Volvo 8900 . Był to testowy model w wersji Euro 5 z automatyczną skrzynią biegów ZF EcoLife. Mimo, że osamotnione, Volvo musiało dobrze wypaść na pomorskich liniach skoro rok później Arriva zdecydowała się już tylko na jedną markę i zakup czterech egzemplarzy typu 8900. Wszystkie zamówione autobusy wyprodukowano we Wrocławiu i wyposażono w nowe silniki D8 o pojemności 8 litrów, które zastąpiły w ofercie szwedzkiego koncernu dotychczasowe jednostki 7- i 9-litrowe. 8-litrowy silnik opracowany został specjalnie z myślą o autobusach międzymiastowych Volvo 8900 oraz autobusach turystycznych Volvo 9500 i zapewnia o 4% niższe spalanie w porównaniu z jednostką 9-litrową. Aktualnie silnik Volvo D8 oferowany jest w następujących zakresach mocy: 280 KM / 1050 Nm, 320 KM / 1200 Nm (dostępny także w wersji biodiesel) oraz 350 KM / 1400 Nm. Firma Arriva Polska zdecydowała się na najmocniejszą wersję, która współpracuje z zautomatyzowaną skrzynią biegów Volvo I-shift. Dodatkowo przewoźnik wyposażył swoje nowe nabytki m.in. w klimatyzację, przyciemniane szyby oraz oświetlenie do jazdy dziennej. To pokazuje, że te pojazdy mają być wykorzystywane nie tylko do pracy liniowej, ale także do okazjonalnych przewozów turystycznych. Obecnie większość obsługuje najbardziej prestiżowe regularne połączenia w ofercie Arriva, które zostały pozyskane przez spółkę w ramach przetargów publicznych. To trasa Tczew – Starogard Gdański oraz najtrudniejsza linia nr 50: Tczew ?Gdańsk. Można je także spotkać na drodze Tczew – Toruń. Ich maksymalna pojemność pasażerska to 76 miejsc, w tym 51 siedzących (na fotelach marki Volvo o podwyższonym standardzie) oraz 23-25 stojących (w zależności od wyposażenia). Dodajmy, że w zeszłym roku Arriva nie tylko kupowała nowe autobusy, ale także remontowała swój dotychczasowy tabor. M.in. ?nowe życie?w sanockiej fabryce otrzymało 10 szt. autobusów marki Autosan. We wszystkich wymieniono szkielety, poszycia i podłogi, a także wyposażono je w zregenerowane zespoły napędowo- jezdne.Zakupione przez Arrivę autobusy Volvo 8900 to jak na razie jedyne tego typu pojazdy zakupione w naszym kraju. Są one produkowane we Wrocławiu w myśl koncepcji Volvo OBC (One Bus Concept), gdzie wiele elementów jest identycznych zarówno dla serii miejskiej (7900), jak i międzymiastowej (8900). Rodzina przeznaczona do obsługi regionalnych połączeń oferowana jest w wielu wariantach: w wersji średniopokładowej, jak i niskowejściowej, obejmując pojazdy dwu- lub trzyosiowe o długości od 12,2 do 14,7 metrów. Model Volvo 8900 jest lżejszy niż jego poprzednicy, bardziej wydajny, jeżeli chodzi o zużycie paliwa i posiada rozwiązania ułatwiające jego konserwację. To przede wszystkim efekt zupełnie nowego nadwozia, produkowanego z mieszanki różnych materiałów, najlepiej przystosowanych do konkretnych funkcji. Konstrukcja nadwozia składa się ze skręconych ze sobą profili aluminiowych. Z aluminium jest wykonany również dach autobusu. Główne zalety aluminium to lekkość i odporność na korozję. Moduł przedni i tylni wyprodukowane są ze stali, której łatwość formowania pozwala uzyskać atrakcyjny wygląd. Panele boczne wykonane są z włókna szklanego i różnych tworzyw sztucznych. Są to lekkie materiały, dzięki którym można uzyskać gładkie i estetyczne boki autobusu, a w przypadku uszkodzenia paneli łatwo je wymienić. Dzięki nowej konstrukcji, Volvo Buses udało się zmniejszyć wagę Volvo 8900 w porównaniu z poprzednikami. Redukcja masy przeciętnie wynosi około 200-300 kg. Mniejsza waga oznacza, że autobus pomieści większą liczbę pasażerów i mniej zużywa paliwa. Nowy projekt odznacza się też sztywną konstrukcją, co ułatwia kierowcy prowadzenie autobusu i zwiększy komfort pasażerów. Dzięki takiemu rozwiązaniu wzrośnie także precyzja i jakość wykonania. Volvo Buses zaprojektowało w Volvo 8900 także nowe miejsce kierowcy. Sposób, w jaki kierowcy wypełniają swoje obowiązki ma wpływ na komfort pasażerów, pobór paliwa oraz poziom zużycia autobusu, a tym samym na koszty całego cyklu życia pojazdu. Firma odbyła rozmowy z kierowcami i udostępniła im do przetestowania różne wersje. Wykonano także symulacje komputerowe i obliczenia, a wszystko to w celu znalezienia najbardziej ergonomicznych rozwiązań. Miejsce kierowcy w Volvo 8900 ma wiele opcji regulacji fotela i kierownicy, tak aby można je było dopasować do wzrostu wszystkich użytkowników, zarówno wysokich jak i niskich. Regulacja została umieszczona w miejscu wskazanym przez kierowców. Niezwykle ważna dla kierowcy autobusu jest niezakłócona widoczność. Widoczność w Volvo 8900 jest doskonała dzięki dużej powierzchni okien, trzyczęściowym lusterkom wstecznym oraz opcjonalnej tylnej kamerze. Kokpit posiada swoją własną strefę klimatyzacyjną oraz sporo miejsca na osobiste rzeczy kierowcy. I te właśnie zalety podkreślają także kierowcy Arrivy, którzy na co dzień pokonuję tymi autobusami setki kilometrów po pomorskich drogach.