Arriva wreszcie z umową w Warszawie. 54 Nowe Urbino 18 CNG!
Już wkrótce w Warszawie zadebiutują autobusy przegubowe o napędzie gazowym wyprodukowane przez Solarisa. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał dziś umowę z Arrivą na obsługę komunikacyjną 54 takimi pojazdami do końca 2026 r.
To kolejny kontrakt z prywatnym przewoźnikiem zwiększający liczbę niskoemisyjnych autobusów jeżdżących w stolicy. Zarząd Transportu Miejskiego, realizując politykę czystego powietrza, w przetargach, w których biorą udział prywatni operatorzy, premiuje autobusy z alternatywnym napędem. Podjęte przez urzędników w ostatnich latach działania doprowadziły do kompleksowej wymiany floty pojazdów prywatnych operatorów autobusowych. Duże inwestycje w tej sferze realizują także Miejskie Zakłady Autobusowe.
Rocznie autobusy będą wykonywały przewozy na poziomie ok. 4 mln wzkm. Po rozpoczęciu realizacji tego kontraktu, Arriva z flotą 142 pojazdów będzie drugim największym prywatnym operatorem autobusowym w Warszawie. Gazowe Nowe Urbino 18 CNG w ramach podpisanej dziś umowy będą wozić pasażerów od września.
Nowe Urbino 18 CNG dla Arrivy napędzane będą sprężonym gazem ziemnym, który magazynowany będzie w umieszczonych na dachu pojazdu butlach o objętości wodnej 1700 l. Silnik każdego z tych autobusów, czyli niespełna dziwięciolitrowy Cummins ISLG 320 spełnia restrykcyjną unijną normę czystości spalin Euro 6. Autobusy na gaz są także wyraźnie cichsze od klasycznych diesli.
„Zarząd Transportu Miejskiego wspiera rozwój niskoemisyjnej mobilności w stolicy. Opowiadamy się za jak najszerszym wykorzystywaniem ekologicznych pojazdów w komunikacji zbiorowej w Warszawie i w całej aglomeracji. Cieszy nas to, że kolejne ponad 50 nowych autobusów na stołecznych ulicach będzie wykorzystywać napęd gazowy” – powiedziała Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Podpisana dziś umowa to nasz trzeci kontrakt na komunikację miejską w Warszawie. To duża satysfakcja, że możemy być częścią warszawskiego systemu komunikacji i świadczyć coraz więcej usług dla mieszkańców Warszawy. Ogromnie cieszy też fakt, że autobusy, które wyjadą na ulice Warszawy, mają ekologiczny napęd.” – zaznaczył Piotr Halupczok, prezes Grupy Arriva w Polsce.
W gazowcu Arrivy pasażerowie będą mogli skorzystać z 39 miejsc siedzących. Solaris wyposaży te autobusy w rozbudowany pakiet systemów elektronicznych, obejmujący m.in. bogaty SIP, stały monitoring wnętrza i otoczenia pojazdu, system zliczania pasażerów i łączność alarmową kierowcy. Pojazdy te będą posiadać również automaty biletowe i klimatyzację.
Jak zawsze w przypadku przetargów na obsługę komunikacyjną organizowanych przez ZTM, aby podpisać kontrakt, operator musiał spełnić szereg wymogów. Chodziło zarówno o posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego niezbędnego dla utrzymania pojazdów, jak i zapewnienie kierowców o odpowiednich kwalifikacjach. Chodzi tutaj o znajomość języka polskiego przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1), znajomość układu komunikacyjnego, topografii Warszawy i okolic oraz przepisów porządkowych i taryfowych. ZTM wymagał także od operatora, aby jego pracownicy byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
Tym samym kończy się „przegubowa bitwa warszawska”, która trwała od końca stycznia 2018 r. Był to najdłużej trwający przetarg na przewozy w dwóch kategoriach. Pierwsza- było to najdłuższe postępowanie na tego typu usługi w Polsce. Po drugie najdłuższe w formule, która w Warszawie obowiązuje już cztery lata. Z pewnością zostanie on zapamiętany jako ten, w którym odszło do wielu zwrotów akcji i ujawnienia ciekawych informacji. Część tych, które nie ujrzały światła dziennego pozostanie tajemnicą tego przetargu i będzie o nich się jeszcze długo plotkowało.
„