Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Arriva w Elblągu!

infobus
02.12.2013 23:03

29 listopada br. została podpisana umowa z pierwszym z przewoźników na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w zakresie komunikacji miejskiej na terenie Gminy Miasto Elbląg i gmin sąsiadujących na lata 2014 –2020. Nowy przewoźnik to Arriva Spółka z o.o. z siedzibą w Toruniu. Od 1 stycznia 2014 roku spółka ta będzie obsługiwała pasażerów na liniach zawartych w pakiecie nr 3. Trwają już intensywnie przygotowania do świadczenia od nowego roku, usług na rzecz elbląskich pasażerów komunikacji miejskiej. Ze strony ZKM w Elblągu, umowę podpisał dyrektor Spółki, Kazimierz Zbigniew Orzech, natomiast ze strony Arrivy –Prezes Zarządu, Tomasz Rochowicz. Zawarty kontrakt to długo oczekiwany sukces Arrivy w zakresie obsługi linii komunikacji miejskiej w Polsce. Po wycofaniu się (jako Veolia Transport) z Warszawy, Tczewa i Gdyni teraz ten impas został przełamany i koncern ma na swoim koncie kolejne (obok Grudziądza) miasto naszym kraju. Największa jest w tym zasługa …. warszawskiej firmy Warbus, której skuteczne odwołanie wymusiło unieważnienie ofert elbląskich przewoźników w przetargu ZKM. Dzięki temu podczas ponownej procedury oceny ofert to propozycja Arrivy została wybrana jako najkorzystniejsza w pakiecie nr 3 (linie nr: 7, 9, 12, 16, 21, 22, 23, 100). Zresztą podobna sytuacja miała miejsce w pakiecie nr 2, jednak tutaj ZKM dopatrzył się braków formalnych w ofercie Warbusa i odrzucił wszystkie oferty. Prywaty przewoźnik odwołał się od tej decyzji i wybór zwycięzcy w tym zadaniu jest uzależnionych od werdyktu KIO. Jak głosi oficjalny komunikat Zarządu: -„W przypadku pakietu nr 1, ze względu na wcześniejsze odwołania i wyroki Krajowej Izby Odwoławczej, ZKM w Elblągu stoi przed wyborem nowego wykonawcy. Natomiast w przypadku pakietu nr 2, ze względu na toczące się obecnie postępowanie odwoławcze przed KIO, konieczne jest oczekiwanie na stosowne orzeczenie. Dopiero po orzeczeniu KIO i adekwatnie do jego treści, ZKM w Elblągu będzie mógł podjąć dalsze działania.”

1_ifront_760

Przypomnijmy, że zgodnie z wymaganiami postawionymi w przetargu przez ZKM w Elblągu, nowy przewoźnik będzie musiał sprostać wyższym, niż do tej pory, wymaganiom pod względem jakości świadczonych usług. Dotyczy to przede wszystkim wieku autobusów. Po 1 stycznia średni wiek taboru, jakim będzie dysponował przewoźnik, nie będzie mógł przekraczać 8 lat. Natomiast jeżeli przewoźnik będzie chciał wprowadzić do obsługi linii w roku 2014, fabrycznie nowe autobusy (wyprodukowane już w 2014) –zgodnie z zapisami z przetargu –w zamian za nowe a nie dostarczone jeszcze autobusy, tymczasowo (najpóźniej do września 2014) dopuszczone zostanie użytkowanie autobusów starszych, jednak wyprodukowanych nie wcześniej niż w roku 2000. Autobusy które w przyszłym roku zostaną zastąpione fabrycznie nowymi pojazdami, nie będą musiały posiadać monitoringu wizyjnego. Poza tym wyjątkiem, pozostałe autobusy będą w monitoring wyposażone. Wszystkie autobusy nowego przewoźnika będą natomiast posiadały: urządzenia Systemu Elbląskiej Karty Miejskiej, przynajmniej jedno wejście z niską podłogą i odpowiednio przygotowane miejsce dla osoby niepełnosprawnej na wózku, odpowiednio oznaczone krawędzie stopni (ułatwienie dla osób niedowidzących). W przeciwieństwie do obecnych umów –nowa umowa nie zezwala na umieszczanie reklam na autobusach. Malowanie powinno być ujednolicone zgodnie z obowiązującym wzorem. ZKM w Elblągu postawił również wyższe wymagania w zakresie prawidłowej wentylacji pojazdów i zapewnienia ogrzewania przestrzeni pasażerskiej. W zakresie kontroli jakości usług, organizator komunikacji miejskiej w Elblągu zastrzegł znacznie wyższe kary finansowe za ewentualne uchybienia m.in. pod względem nieprawidłowej realizacji rozkładu, czystości autobusów (wewnątrz i na zewnątrz), nieprawidłowego oznakowania czy wyposażenia pojazdów.