Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ARP z antykryzysowym pakietem dla transportowej branży

infobus
19.03.2020 10:00

Ministerstwo Rozwoju przygotowuje refinansowanie umówleasingu dla firm transportowych. KRD podaje dane o rosnących długach, a ARP mapomóc całej branży.

Tarcza Antykryzysowa

Uruchomienie refinansowania umów leasingu pojazdów dla firmprzewozowych zapowiedziała w środę minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Wartośćprogramu to 1,7 mld zł. Wypłaty mają ruszyć za dwa tygodnie.

To element tzw. Tarczy Antykryzysowej – o której pisaliśmyTUTAJ – mającej złagodzić skutki gospodarcze związane z epidemią koronawirusa.24 marca projekt ten trafić pod obrady Rady Ministrów – poinformowała w środęna antenie TVN 24 minister rozwoju Jadwiga Emilewcz.

-„W piątek zaprezentujemy ustawę, na prośbę panaprezydenta. Umówiliśmy się z Radą Dialogu Społecznego na konsultacje międzypiątkiem a poniedziałkiem. We wtorek ustawa stanie na Radzie ministrów” -powiedziała Emilewicz.

Generalnie pakiet podzielony jest na pięć filarówdotyczących: obrony przed utratą miejsc pracy, wsparcia dla służby zdrowia,bezpieczeństwa systemu finansowego, wsparcia dla przedsiębiorców i inwestycjepubliczne.(PAP)

Część transportowa

-„Wspólnie z Agencją Rozwoju przemysłu przygotowaliśmynowy instrument służący refinansowaniu umów leasingowych. Ten instrument wartbędzie 1,7 mld zł” – powiedziała Emilewicz. „Chcemy być gotowi dorefinansowania już za dwa tygodnie” – dodała.

„W związku z trudną sytuacją na rynku przewozów szacujesię, że ok. 25-30 procent firm może utracić zdolność do obsługi ratleasingowych. Mamy dzisiaj w Polsce we flocie transportowej ok. 278 tys.leasingowanych pojazdów, przede wszystkim przez mikro- i małe firmy” -mówiła.

Poinformowała, że ARP buduje obecnie system informatyczny,który pozwoli obsłużyć program refinansowania. Przypomniała, że większość firmtransportowych w UE to przedsiębiorstwa zarejestrowane w Polsce.

Pomoc ARP

-„ARP S.A. wesprzeprzedsiębiorców w ramach zaprezentowanego przez premiera Mateusza Morawieckiegopakietu tarczy antykryzysowej – podała w środę Agencja Rozwoju Przemysłu.

Chodzi m. in. o wsparcie branży transportowej – leasing operacyjny nakorzystnych warunkach z roczną karencją w spłacie oraz pożyczki obrotowe. Wśrodowym komunikacie poinformowano, że ARP S.A.otrzyma 1,7 mld zł na działania służące przeciwdziałaniu skutkom epidemiispowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

-„Środki te przeznaczone będą na wsparcie polskich przedsiębiorstw, wtym z sektora transportu. Wśród oferowanych produktów znajdą się: leasingoperacyjny z karencją w spłacie i ponadnormatywnym okresem spłaty, pożyczkaobrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP oraz pożyczka obrotowana finansowanie deficytu w kapitale obrotowym” – dodano.

Agencja Rozwoju Przemysłu wyjaśniła, że leasing operacyjny z karencją wspłacie skierowany jest do tych firm transportowych, które znalazły się wtrudnej sytuacji finansowej w związku z ogłoszeniem stanu zagrożeniaepidemicznego oraz, że leasing operacyjny jest przeznaczony na refinansowanieposiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych.

Kwota leasingu sięgać może 5 mln zł netto, a okres finansowania może trwaćdo 6 lat, karencja w spłacie rat leasingowych może wynieść nawet 12 miesięcy -co jak oceniła agencja – w przypadku kosztów leasingu standardowego ciągnikasiodłowego z naczepą może wzmocnić bieżącą płynność spółki kwotą ok. 111 tys.zł.

„Pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚPpozwoli na sfinansowanie kosztów wynagrodzeń netto w firmach przez okres do 2lat (wynagrodzenia trafią bezpośrednio na konta pracowników), przy wydłużonymokresie karencji do 12 miesięcy. Z kolei pożyczka na finansowanie deficytu wkapitale obrotowym będzie mogła wynosić od 0,8 mln zł do 5 mln zł, okresfinansowania będzie sięgał do nawet 6 lat, zaś okres karencji zostaniewydłużony do 15 miesięcy” – dodała ARP.

Wnioski będzie można składać za pośrednictwem strony internetowejwww.arp.pl. Będą one procesowane w trybie uproszczonym.

KRD: wzrosły długi

Zaległości klientów wobec firm leasingowych wzrosły w ciąguostatniego roku z 342,4 mln zł do ponad 458 mln zł – wynika z najnowszychdanych Krajowego Rejestru Długów. Najwięcej branży leasingowej są winne firmy transportowe.

Według Krajowego Rejestru Długów (KRD) w ostatnich 12miesiącach, tj. od marca 2019 r. do teraz, zaległości klientów wobec firmleasingowych wzrosły z 342,4 mln zł do ponad 458 mln zł.

Z kolei średnie zaległości zwiększyły się z 53,9 tys. zł do57 tys. zł. Rok temu rekordzista miał do oddania firmie leasingowej 10,6 mlnzł, teraz maksymalne zadłużenie w bazie danych KRD wynosi niemal 12 mln zł.

Najliczniejszą grupę dłużników firm leasingowych stanowią,według KRD, przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (4tys. 864 podmiotów). Natomiast 3 tys. 66 to spółki z ograniczonąodpowiedzialnością i akcyjne, a 99 – cywilne.

Najwięcej, bo 102,3 mln zł, branży leasingowej są winnefirmy transportowe, które dysponują zarówno TIR-ami, jak i samochodamidostawczymi czy autokarami. Kolejny największy dłużnik to handel mający dooddania 76,8 mln zł. W tym przypadku, jak wskazują eksperci KRD, źródłemproblemów jest rozbudowana flota samochodowa. Mniejszym dłużnikiem jestprzemysł przetwórczy z kwotą blisko 41 mln zł, a także budownictwo z 26,4 mlnzł zobowiązań. Zadłużenie branży transportowej wobec leasingu wzrosło od marca2019 r. do marca tego roku o 55 proc., handlu o 53 proc., budownictwa o 43proc., a przemysłu o jedną czwartą.

„Jeśli ograniczenia w funkcjonowaniu niektórych gałęzigospodarki będą trwały dłużej, to należy się spodziewać, że część firm będziemiała kłopoty z regulowaniem swoich zobowiązań, w tym także wobecleasingodawców” – ocenił, cytowany w komunikacie KRD, Jakub Kostecki,prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso, która jest partnerem KRD.

Zwróciłuwagę, że z problemami zmagają się już np. firmy transportowe, zwłaszczadziałające w transporcie międzynarodowym.