ARP wygrywa z Solarisem w Świnoujściu na cztery elektrobusy. O 3,17 pkt
7 lutego Komunikacja Autobusowa w Świnoujściu poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na dostawę czterech elektrobusów klasy MIDI.
O tym przetargu pisaliśmy już w InfoBusie. Elektryki mają być dostarczone do nadmorskiego miasta w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Już wiemy, że pojazdy przyjadą z nowej fabryki ARP E-Vehicels w Bydgoszczy i staną się podstawą komunikacji miejskiej po wybudowaniu tunelu pod Świną.
DWIE OFERTY
W swoim pierwszym elektrycznym przetargu KA Świnoujście dało wykonawcom sporą dowolność, jeśli chodzi o długość autobusów. Zakres od 6 do 9,5 m powodował, że mogliśmy się spodziewać oferty np. od Karsana na modele e-Jest albo bardziej tradycyjnych autobusów, jak np. Solaris Urbino 9 LE electric, czy też ARP E-Vehicles z Pilea 8,6 E.
Ostatecznie nad morzem swoje oferty złożyli ci dwaj ostatni producenci z następującymi cenami:
- ARP E-Vehicles zaproponowało ceną 9.151.200 PLN brutto / 7.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Pilea 8,6 E na poziomie 1.860.000 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach zaproponował ceną 10.548.480 PLN brutto / 8.576.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.144.000 PLN netto.
Z kolei budżet KA Świnoujście wynosił 8.856.000 zł brutto, czyli obie firmy go przekroczyły, ale bliżej tej sumy było ARP (brakowało 295 tys. PLN brutto).
Ostateczny wybór
7 lutego komisja przetargowa podjęła decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty, posiłkując się dwoma kryteriami: ceną (60%) i kryteriami technicznymi (40%).
Przechodzimy teraz do decydującej o zwycięstwie ARP "Techniki", gdzie zamawiający przyznał najwięcej punktów za:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 40 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne – 8 lat – 30 pkt,
- liczba miejsc dla pasażerów powyżej 50 – 15 pkt,
- silnik napędowy – centralny – 10 pkt,
- wykonanie poszycia dachu ze stali odpornej na korozję nierdzewnej (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 5 pkt.
Jak widać poniżej, walka trwała do ostatniego punktu. ARP E-Vehicels dobrze zaczęło dzięki niższej cenie, ale potem Solaris zaczął odrabiać straty i był lepszy w zużyciu energii oraz w wykonaniu poszycia dachu. W pozostałych ARP zremisowało i to zapewniło spółce zwycięstwo.
ŚWINOUJSKIE ELEKTROBUSY
Cztery elektrobusy mają mieć długość od 6 do 9,5 m i wysokości 3,4 m. Wymagane są autobusy z niską podłogą, bez stopni poprzecznych na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Pasażerowie wejdą na ich pokład przez drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub w piastach kół, o mocy minimalnej 140 kW. Elektrobusy muszą posiadać ładowarkę będącą elementem ich wyposażenia, zasilaną z gniazda trójfazowego 400V. Do tego, konieczny jest kabel zasilający o długości uzgodnionej z zamawiającym zapewniający podłączenie ładowarki z gniazdem 32A. Ładowanie baterii będzie się odbywać przez złącze plug-in. Minimalna pojemność akumulatorów to z kolei 200 kWh.
Autobusy mają posiadać całkowicie wygrodzoną kabinę kierowcy wyposażoną w drzwi (łączące kabinę kierowcy z częścią pasażerską) wyposażone w okienko i półeczkę do sprzedaży biletów. Siedzenie (fotel) kierowcy powinien posiadać zawieszenie pneumatyczne i pełną regulację bezstopniową (w płaszczyźnie pionowej i poziomej), w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy oraz funkcją obrotu fotela, wyposażony w podłokietnik i zagłówek lub zagłówek zintegrowany.
W przestrzeni pasażerskiej będą zabudowane podwójne ładowarki do urządzeń mobilnych (4 sztuki). Pasażerowie będą mieli do dyspozycji fotele o ergonomicznym kształcie, odporne na zniszczenie, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedzisk i oparcia powinny być wyposażone w łatwo wymienialną gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Ochłodę w upalne dni zapewni klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy.
Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED wykonane w oparciu o diody w kolorze bursztynowym. Informację pasażerską wewnątrz pojazdów ma zapewnić jedynie tablica podsufitowa LCD o przekątnej około 22 cale.