ARP wraca do Krosna i przetargu na trzy elektrobusy. Dzięki KIO
Firma ARP E-Vehicles zaskarżyła decyzję Gmina Miasto Krosno o odrzuceniu jej oferty w przetargu na dostawę trzech autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania. I wygrała!
27 marca Krajowa Izba Odwoławcza przyznała rację bydgoskiemu producentowi i teraz Gmina Miasto Krosno musi unieważnić wybór oferty najkorzystniejszej (czyli Solarisa) i przeprowadzić tę czynność ponownie. Ten błąd będzie kosztował krośnieński samorząd 15 tys. zł.
Zdaniem KIO
Jak poinformowało nas KIO w sprawie protestu złożonego w przetargu na trzy elektrobusy dla Gminy Krosno, sędziowie uwzględnili odwołanie ARP E-Vehicles i nakazali zamawiającemu:
- unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
- unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego ARP e-Vehicles
- oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert.
Do tego Krosno obciążone zostało kosztami postępowania w wysokości 15 000 zł. Przypomnijmy, że 16 stycznia Krosno otrzymało autobusowe oferty od trzech firm:
- Solaris Bus & Coach z kwotą 9.151.200,00 PLN brutto / 7.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 9 LE electric na poziomie 2.480.000 PLN netto (z ładowarką). Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 84 miesiące; zużycie energii: objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”; zasięg na jednym ładowaniu: objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”.
- ARP E-Vehicles z kwotą 7.745.310,00 PLN brutto / 6.297.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Pilea 10E na poziomie 2.099.000 PLN netto (z ładowarką). Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 84 miesiące; zużycie energii: 0,92 kWh/km; zasięg na jednym ładowaniu: 340 km,
- Huta Stalowa Wola (czyli nowego właściciela Autosanu, który tym samym w Krośnie przetargowo zadebiutował na autobusowym rynku) z ceną 9.215.233,80 PLN brutto / 7.492.059 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Autosan Sancity 10 LFE na poziomie 2.497.353.PLN netto (z ładowarką). Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 72 miesiące; zużycie energii: 0,881 kWh/km; zasięg na jednym ładowaniu: 273 km. Z kolei zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 8.725.005,00 PLN brutto / 7.093.500 PLN netto, co daje jednostkową kwotę krośnieńskiego e-busu na poziomie 2.364.500 PLN netto.
PUNKTACJA OFERT
Następnie komisja przetargowa oceniła złożone oferty przez pryzmat trzech technicznych kryteriów , czyli:
- okres gwarancji na baterie trakcyjne – 84 miesiące – 10 pkt,
- najniższe zaoferowane zużycie energii – 5 pkt,
- zadeklarowany najdłuższy zasięg – 5 pkt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak widać poprzeczka techniczna była zawieszona dość nisko, co spowodowało, że najistotniejszym kryterium oceny ofert w tym przetargu była cena i to z wagą aż 80%. To w naturalny sposób premierowa ofertę ARP, ale 2 lutego Krosno zadecydowało o jej odrzuceniu. Zdaniem gminy – zaoferowany przez ARP pojazd nie spełnił wymogu w zakresie zasięgu; z kolei ARP twierdziło się, że wymagane przez Krosno większe akumulatory w sposób logiczny zwiększają zakres operacyjny pojazdu. Mamy nadzieję, że za kolejnym razem wszystko zostanie wyjaśnione i następna decyzja komisja przetargowa nie skończy ponownie w KIO.
Dodajmy tylko, że za pierwszy razem (po wykluczeniu oferty ARP) w szrankach zostały tylko dwie firmy:
- Solaris z ceną 9.151.200,00 PLN brutto i z gwarancją na baterie trakcyjne: 84 miesiące, zużyciem energii: 0,651 kWh/km i zasięgiem U9e na jednym ładowaniu: 282 km,
- HSW / Autosan z ceną: 9.215.233,80 PLN brutto i z gwarancją na baterie trakcyjne: 72 miesiące, zużyciem energii: 0,881 kWh/km i zasięgiem Sancity 10LFE na jednym ładowaniu: 273 km.
Przy takie różnicy w cenie, zużyciu, gwarancji i zasięgu, Solaris pewnie wygrał to postępowanie, otrzymując 100,00 pkt, podczas gdy producent z Sanoka – 92,974 pkt. To rozstrzygniecie teraz zostało jednak anulowane przez KIO. Czekamy zatem na ponowne zbadanie ofert i wybór najkorzystniejszej oferty.
KROŚNIEŃSKIE ELEKTROBUSY
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 9,0 m do 10,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Zamontowany w autobusie napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do jazdy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Będzie to silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW. Magazyn energii (akumulatory lub super kondensatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub super kondensatorów) ma zapewnić bezawaryjną eksploatację w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80 % wartości początkowej (nominalnej). Ładowanie baterii ma odbywać się za pomocą zewnętrznych ładowarek systemem Plug-in. Dodatkowo magazyn energii powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii).
Stanowisko pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy. W przestrzeni pasażerskiej pojawią się siedzenia homologowane, typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odporne na „graffiti”, łatwe do utrzymania w czystości. Mają być wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia („miękkie” - grubość pianki - minimum 10 mm) w wykonaniu łatwo wymienialnym.
Zamawiający wymaga od dostawcy wyposażenia elektronicznego autobusów i urządzeń pokładowych informacji i obsługi pasażera, aby było ono jednorodne oraz kompatybilne i umożliwiało współpracę z systemem „MUNICOM PREMIUM” - firmy R&G Plus oraz z Krośnieńską Kartą Miejską (KKM). Na zewnątrz, autobusy będą posiadały tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-pomarańczowym (bursztynowe). Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, której funkcje ma pełnić monitor LCD, podświetlany w technologii LED o przekątnej minimum 21 cali. Tablica ta ma być przeznaczona przede wszystkim do emisji informacji o przebiegu trasy. W ramach informacji pasażerskiej nie zabraknie oczywiście systemu głosowej zapowiedzi przystanków.