ARP vs. Solaris w Rzeszowie. Na sześć autobusów elektrycznych dla MPK
20 grudnia Urząd Miejski w Rzeszowie otworzył oferty w przetargu na zakup sześciu autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z ładowarkami.
Tak już pisaliśmy wcześniej w InfoBusie – spodziewaliśmy się, że w Rzeszowie w małych elektrykach swoich szans spróbują zarówno ARP, jak i Solaris. Do tego przyjęte kryteria techniczne nie faworyzowały żadnego z tych producentów. Zapowiadał się zatem ciekawy pojedynek i dokładnie tak się dzisiaj stało!
Co chciał Rzeszów?
Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, przypomnijmy, jak rzeszowscy urzędnicy punktowali w zakresie oceny technicznej. Tutaj najwięcej punktów można zdobyć za:
- najdłuższy okres gwarancji na magazyny energii (powyżej 120 miesięcy) - 25 pkt,
- najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 60 miesięcy) – 25 pkt,
- poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu - 13 pkt,
- poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych – 12 pkt,
- 8 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 pkt,
- brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego - 10 pkt,
- układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy - 5 pkt.
Dwie oferty
Na rzeszowskie wymagani nakładamy złożone 20 grudnia dwie oferty:
- Solaris Bus & Coach przygotował ofertę na sumę 20.661.786,00 PLN brutto / 16.798.200 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.799.700 PLN netto (plus ładowarka). Do tego wszystkie dodatkowe deklaracje, jak: Okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej (akumulatory trakcyjne, superkondensatory) / Okres gwarancji całopojazdowej / Podatność do napraw powypadkowych, podział poszyć ścian bocznych / wysokość zużycia energii elektrycznej wg testu SORT 2: / Materiał lub technologia wykonania poszycia autobusu / Ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi / Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia / Układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi – producent z Bolechowa objął klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”. Szkoda
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- ARP E-Vehicles zaproponowało sumę 21.033.000,00 PLN brutto / 17.100.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Pilea 10E na poziomie 2.850.000 PLN netto (plus ładowarka). Do tego firma zadeklarowała:
- okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej (akumulatory trakcyjne, superkondensatory) – 144 m-cy
- okres gwarancji całopojazdowej – 96 m-cy
- podatność do napraw powypadkowych, podział poszyć ścian bocznych – poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu w oferowanym autobusie
- wysokość zużycia energii elektrycznej wg testu SORT 2: 85,94 kWh /100 km
- materiał lub technologia wykonania poszycia autobusu – poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych
- ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 5 miejsc
- zabezpieczenie antykorozyjne podwozia – bez konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 m-cy lub 1 200 000 km) przez Zamawiającego
- układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi – rury parowników i skraplaczy
Z kolei zamawiający zamierza przeznaczyć kwotę na zakup autobusów i ładowarek kwotę 16.460.999,72 PLN brutto, czyli mamy przekroczenie do tańszej oferty Solarisa o ponad 3,7 mln zł brutto. Nie tak mało.
Teraz komisja przetargowa oceni złożone propozycje według trzech kryteriów: cena (60%), ocena techniczna (35%), zużycie energii elektrycznej (5%). A kto wygra? Z uwagi na zasłonięcie części oferty Solarisa „tajemnica przedsiębiorstwa”, ciężko jest odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, ale wydaje nam się, że przy ewentualnym dołożeniu, to Solarisa (z uwagi na niższą cenę) ma większą szansę na kolejne zwycięstwo w Rzeszowie.
Elektryczne midibusy
Sześć autobusów elektrycznych o długości od 8 do 9,5 m ma przewieźć minimum 50 pasażerów, w tym co najmniej 20 na miejscach siedzących. Zamawiający poszukuje autobusów niskopodłogowych, jednak dopuszcza rozwiązanie techniczne, w którym powierzchnia niskiej podłogi wynosi minimum 60% długości autobusu (z jednym stopniem poprzecznym wewnątrz pojazdu). Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. Energia elektryczna gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory trakcyjne, superkondensatory, inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników ma wynosić minimum 240 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in oraz szybkiego ładowania za pomocą pantografu 4-polowego opuszczanego, wysuwanego z „góry na dół”.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny.
Siedzenia pasażerskie będą wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek.
Nowe elektryki mają być wyposażone w bogaty system multimedialnej Informacji pasażerskiej, który będzie składać się z jednej tablicy wewnętrznej bocznej LCD o rozmiarze od 37 do 40 cali oraz dwóch tablic mobilnej wizualizacji (emisji ogłoszeń) LCD o stosunku o rozmiarze od 21 do 23 cali. Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym.