Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ARP vs. Solaris na cztery autobusy elektryczne dla KA Świnoujście

infobus
16.12.2022 13:34

16 grudnia spółka Komunikacja Autobusowa w Świnoujściu otworzyła oferty w przetargu na dostawę czterech elektrobusów klasy MIDI.

O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie. Elektryki mają być dostarczone do nadmorskiego miasta w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Po dzisiejszym otwarciu wiele wskazuje na to, że do miasta nad Świna przyjadą pierwsze autobusy elektryczne od …. ARP E-Vehicels.

Dwie oferty

KA Świnoujście dało wykonawcom sporą dowolność jeśli chodzi o długość autobusów. Zakres od 6 do 9,5 m powodował, że mogliśmy się spodziewać oferty np. od Karsana na modele e-Jest albo bardziej tradycyjnych autobusów, jak np. Solaris Urbino 9 LE electric, czy też ARP E-Vehicles z Pilea 8,6 E. Ostatecznie nad morzem swoje oferty złożyli ci dwaj ostatni producenci z następującymi cenami:

  • ARP E-Vehicles zaproponowało ceną 9.151.200 PLN brutto / 7.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Pilea 8,6 E na poziomie 1.860.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach zaproponowało ceną 10.548.480 PLN brutto / 8.576.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 9 LE electric na poziomie 2.144.000 PLN netto.

Z kolei budżet KA Świnoujście wynosił 8.856.000 zł brutto, czyli obie firmy go przekroczyły, ale bliżej tej sumy jest ARP (brakuje 295 tys. PLN brutto). Teraz komisja przetargowa oceni oferty mając na uwadze dwa kryteria:

  • cenę (60%),
  • kryteria techniczne (40%).

Przechodzimy do decydujących o zwycięstwie ARP lub Solarisa kryteriów technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 40 pkt,
  • gwarancja na baterie trakcyjne – 8 lat – 30 pkt,
  • liczba miejsc dla pasażerów powyżej 50 – 15 pkt,
  • silnik napędowy – centralny – 10 pkt,
  • wykonanie poszycia dachu ze stali odpornej na korozję nierdzewnej (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 5 pkt.

Jak widać sytuacja diametralnie może się zmienić w zależności od zadeklarowanej gwarancji. Naszym zdaniem bliżej zwycięstwa jest spółka ARP E-Vehicles, która ma dobrą pozycję startową dzięki niższej cenie.  

Świnoujskie elektrobusy

Cztery elektrobusy mają mieć długość od 6 do 9,5 m i wysokości 3,4 m. Wymagane są autobusy z niską podłogą, bez stopni poprzecznych na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Pasażerowie wejdą na ich pokład przez drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub w piastach kół, o mocy minimalnej 140 kW. Elektrobusy muszą posiadać ładowarkę będącą elementem ich wyposażenia, zasilaną z gniazda trójfazowego 400V. Do tego, konieczny jest kabel zasilający o długości uzgodnionej z zamawiającym zapewniający podłączenie ładowarki z gniazdem 32A. Ładowanie baterii będzie się odbywać przez złącze plug-in. Minimalna pojemność akumulatorów to z kolei 200 kWh.

Autobusy mają posiadać całkowicie wygrodzoną kabinę kierowcy wyposażoną w drzwi (łączące kabinę kierowcy z częścią pasażerską) wyposażone w okienko i półeczkę do sprzedaży biletów. Siedzenie (fotel) kierowcy powinien posiadać zawieszenie pneumatyczne i pełną regulację bezstopniową (w płaszczyźnie pionowej i poziomej), w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy oraz funkcją obrotu fotela, wyposażony w podłokietnik i zagłówek lub zagłówek zintegrowany. W przestrzeni pasażerskiej będą zabudowane podwójne ładowarki do urządzeń mobilnych (4 sztuki).

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji fotele o ergonomicznym kształcie, odporne na zniszczenie, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedzisk i oparcia powinny być wyposażone w łatwo wymienialną gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Ochłodę w upalne dni zapewni klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy.

Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED wykonane w oparciu o diody w kolorze bursztynowym. Informację pasażerską wewnątrz pojazdów ma zapewnić jedynie tablica podsufitowa LCD o przekątnej około 22 cale. fot. KA Świnoujście