Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Argentyna inwestuje w BRT

infobus
06.07.2011 21:44
2 czerwca ruszył w Buenos Aires pierwszy argentyński system BRT (BUS Rapid Transport), który otrzymał nazwę „Metrobus”. To 21 stacji, 22 linie autobusowe i wydzielone pasy ruchu o długości 12,5 km pośrodku najbardziej rychliwej arterii komunikacyjnej tego prawie 3 mln miasta. Oficjalnego otwarcia linii dokonał Mauricio Macri, burmistrz Buenos Aires, który zapowiedział, że Metrobus będzie miał ogromny wpływ na poprawę jakości życia mieszkańców. Dwie linie w ramach BRT połączyły dwie stacje kolei podmiejskich i metra rozlokowanych po przeciwnych stronach miasta, ograniczając o 40% dotychczasowy czas podróży (z 55 do 28 minut). Władze miasta oczekują, że dziennie z Metrobusa będzie korzystać ok. 100.000 mieszkańców, co przełoży się 15-procentowy wzrost liczby pasażerów w całym systemie komunikacyjnym miasta. To zdaniem urzędników powinno również zmniejszyć zużycia paliwa przez autobusy w mieście o ok. 30 procent. –„Wdrożenie Metrobus w Buenos Aires, pierwszego korytarza BRT w Argentynie, stanowi znaczny postęp w rozwoju transportu miejskiego i jednocześnie zwiększy jakość życia ponad 100.000 ludzi’ – powiedział Macri. –’Naszym głównym celem, jako osób odpowiedzialnych za planowanie miejskiej przestrzeni, było podniesienie jakości transportu publicznego. Tutaj kluczowe znaczenie miało dla nas poparcie WJ Clinton Foundation i ITDP, które pomogły nam uruchomić światowej klasy system BRT. W najbliższych latach, w oparciu o sukces pierwszej linii, planujemy kontynuować rozbudowę sieci BRT w Buenos Aires.’ 'Metrobus’ oprócz szybkiego połączenia tranzytowego, ma poprawić także warunki dla ruchu pieszego w centrum miasta oraz podnieść dostępność ścieżek rowerowych i zmniejszyć ryzyko wypadków drogowych. To może być początek komunikacyjnej rewolucji w Buenos Aires.
system Metrobus w Buenos Airessystem Metrobus w Buenos Aires
 ’Metrobus’i ekologia
–„Transport drogowy w Ameryce Łacińskiej odpowiada za 90% wszystkich emisji spalin, z czego połowa jest produkowana przez pojazdy transportu pasażerskiego”–mówi Stephen Crolius, dyrektor Programu Transport w Clinton Climate Initiative. –„Systemy BRT odegrają ważną rolę w rozwiązywaniu tego problemu, ponieważ tworzenie osobnych pasów ruchu dla autobusów w miastach ograniczy milionom osób czas i koszty transportu. Tym samym ograniczymy korzystanie z samochodów osobowych i poprawimy jakość powietrza.’
Warto podkreślić, że Metrobus w Buenos Aires został zbudowany w ciągu zaledwie siedmiu miesięcy. To pokazuje ogromne oszczędności, jakie może przynieść BRT w zakresie czasu i kosztów infrastrukturalnych w porównaniu do systemów transportu szynowego. Zresztą wzdłuż arterii Av. Juan B. Justo i tak nie można zbudować metra, gdyż biegnie pod nią rurociąg z Arroyo Maldonado.
Oficjalnego otwarcia Metrobusa dokonał Mauricio Macri, burmistrz Buenos AiresOficjalnego otwarcia Metrobusa dokonał Mauricio Macri, burmistrz Buenos Aires
 Podsumowując: Metrobus obejmuje dwie linie autobusowe nr 166 i 34 oraz 22, których przystanki rozlokowano wzdłuż rychliwej arterii Av. Juan B. Justo. Startują one w Liniers i kończą się w obszarze Pacifico (gdzie można też połączyć z linii metra D). Przystanki autobusowe znajdują się co 400 metrów. W celu zapewnienia najwyższej jakości usług, wszystkie przystanki autobusowe będą miały dynamiczny system informacji pasażerskiej, który pozwoli pasażerom zobaczyć czas przybycia następnego autobusu. Ponadto cena za biletu w Metrobus będzie taka sam jak w pozostałych autobusach. Stacje zbudowane są na podwyższeniu, co ułatwia i przyspiesza wejście / wyjście z autobusu. Wszystkie sa dostępne dla osób niepełnosprawnych. Stacje mają podjazdy, a na perony znajdują się płytki ze znakami Brajla, które ostrzegają oraz przekazują nazwę stacji i linii dla niewidomych.
Kolejne cechą wyróżniające Metrobus to:
– system działa przez 24 godziny, 365 dni w roku;
– częstotliwość przyjazdu autobusu wynosi 2 minuty w godzinach szczytu, od 2 do 4 minut poza szczytem i 10 do 15 minut w nocy;
– linie obsługują tradycyjne autobusy przegubowe o pojemności 150 osób.
Wszystko wskazuje na to, że Metrobus przyjmie się w Buenos Aires i stanie się początkiem budowy o wiele większego systemu BRT w całej tej ogromnej metropolii. Zresztą może być to początek szerszych komunikacyjnych zmian w Ameryce Południowej. Kolejny gigant –Rio de Janeiro zapowiedziało w ramach rywalizacji o Igrzyska Olimpijskie 2016, że także rozpocznie planowanie systemu BRT.