Ankara ? autokarowe centrum MAN-a
Niemiecki koncern po udanej przeprowadzce produkcjiautokarów z niemieckiego Plauen do Ankary dysponuje obecnie dwoma centramiprodukcji autobusów. To: Polska, czyli zakłady Sady i Starachowice, w zakresieniskopodłogowych autobusów miejskich oraz Turcja z fabryką w Ankarze, wzakresie autobusów międzymiastowych i turystycznych. Tutaj montowane sąautobusy miejskie, autokary i autobusy dalekobieżne marek MAN i NEOPLAN.Najmłodszym członkiem rodziny produktów jest MAN Lion?s Intercity, uniwersalnyautobus przeznaczony dla dużego europejskiego rynku standardowych autobusówdalekobieżnych. Zostanie on po raz pierwszy zaprezentowany podczas BusDays wAnkarze. Tamtejszy zakład zajmuje powierzchnię 320.000 metrów kwadratowych izatrudnia 1.600 pracowników. Przy montażu autobusu, na przykład modelu MANLion?s Coach L Supreme ? luksusowego domu na kółkach klubu FC Bayern Monachiumo mocy 480 KM i długości 14 metrów ? uczestniczy ponad 1.000 pracowników,między innymi elektryków, monterów, inżynierów, lakierników, spawaczy i innychspecjalistów, np. zajmujących się oklejeniem gotowego autobusu.
Etapy procesu produkcji autobusów
Każdego dnia montowanych jest siedem pojazdów ? na jednej linii produkcyjnej.Najważniejsze etapy produkcji można w skrócie przedstawić w następujący sposób:zespawany szkielet (surowa konstrukcja) poddawany jest najpierw pomiarowilaserowemu w celu stwierdzenia dokładności jego wykonania. Następnie szkieletzostaje pokryty w instalacji KTL (katodowe lakierowanie zanurzeniowe) powłokamizabezpieczającymi przed korozją. Instalacja KTL w zakładzie w Ankarze jestnajnowocześniejszą instalacją tego typu w zakładach MAN w całej Europie. Wkolejnym kroku szkielet zostaje pokryty od zewnątrz blachą, po czym następujelakierowanie i montaż elementów mechanicznych ? silnika, osi i szyb. Na koniecmontowane są elementy wyposażenia wnętrza (kokpit, siedzenia itp.) iprzeprowadzane prace wykończeniowe (ostatnie korekty, czyszczenie itp.). Szczegółowe kontrole jakości na etapie surowejkonstrukcji, w instalacji KTL, podczas montażu, lakierowania, pracwykończeniowych i przejazdów próbnych pozwalają na zapewnienie możliwienajwyższych standardów jakości i bezpieczeństwa produktów.
Nowa, otwarta w 2014 roku hala audytów jest dostosowana dokażdego typu pojazdu. Badanie odbywa się zgodnie ze standardami VW: przyzastosowaniu specjalnego oświetlenia dla wyposażenia zewnętrznego iwewnętrznego oraz wzmocnionej kontroli, na przykład powierzchni zewnętrznychlub lakieru. W każdym tygodniu prowadzony jest audyt jednego autobusu, astwierdzone wady produkcyjne zostają zgłoszone do właściwego pionu w celuusunięcia usterek. W ten sposób standard jakości wyrobów jest staleudoskonalany. Paleta produktów montowanych w zakładzie w Ankarze obejmujemodele
MAN Lion?s Intercity
MAN Lion?s Regio
MAN Lion?s Coach
MAN Lion?s City
NEOPLAN Skyliner
NEOPLAN Cityliner
NEOPLAN Jetliner
NEOPLAN Tourliner
Historia MAN w Turcji
Historia firmy MAN w Turcji sięga końca XIX wieku. Już od roku 1874 MANeksportował do Turcji koleje i wagony towarowe. W 1903 roku MAN dostarczałsilniki Diesla, a w 1910 otworzył przedstawicielstwo w Stambule. W tamtymokresie MAN był znany w Turcji także z racji innego projektu ? budowy w 1912roku mostu Galata w Stambule. Pierwszy projekt tego mostu firma MAN złożyła wtureckim ministerstwie gospodarki morskiej już w 1894 roku. Po licznychopóźnieniach prace mogły rozpocząć się dopiero w 1910 roku. Musiały upłynąć ażdwa lata, zanim w wybudowanej we własnym zakresie stoczni we wnętrzu ZłotegoRogu konstrukcja mostu była na tyle zaawansowana, że można go było posadowić wdocelowym miejscu i w 1912 roku uroczyście otworzyć. Prefabrykaty dodwukondygnacyjnego mostu pontonowego MAN wykonał w niemieckich zakładachGustavsburg pod Moguncją. Montaż mostu miał miejsce w Stambule. Most Galatazbudowany z 8.000 ton stali stał się symbolem nowoczesnej Turcji i spoiwemłączącym Wschód z Zachodem.
W 1966 roku firma MAN utworzyła w Stambule spółkę MAN A.S.,pierwszy zakład produkcyjny MAN poza granicami Niemiec. Rok później MANrozpoczął w tych zakładach produkcję pojazdów ciężarowych, zaś od 1968 rokuprodukcję autobusów. Wizytówką zakładów była wówczas ciężarówka MAN ?z nosem?.Trzyosiowy pojazd produkowany seryjnie był lakierowany na czerwono i w związkuz tym nazywano go ?czerwonym nosem?. W roku 1985 MAN przeniósł zakład produkcjiciężarówek do stolicy Turcji, Ankary, gdzie działała już fabryka silników MAN.W 1995 roku MAN sprzedał zakład w Stambule, koncentrując się na produkcjiautobusów miejskich i autokarów w Ankarze. Produkcja ciężarówek została późniejzamknięta.
Dzięki projektowi ?Evolution 2004? roczna wynoszącadotychczas cztery autobusy dziennie produkcja została zwiększona do ośmiusztuk. W 2006 roku MAN wyprodukował pierwszy autobus na gaz ziemny w Turcji.Dzisiaj pasażerowie w Ankarze są obsługiwani przez ponad 1.300 autobusów MANnapędzanych gazem ziemnym ? jest to największa flota autobusów na gaz ziemny naświecie. Od 2010 roku w spółce MAN Türkiye działa centrum badawczo-rozwojowe,zaś od roku 2011 największa w Europie instalacja KTL należąca do MAN.
W roku 2014 do Ankary został przeniesiony, w ramach nowychregulacji i działań mających zapewnić wzrost efektywności sieci zakładówprodukujących autobusy, zakład produkujący autobusy NEOPLAN w Plauen. Dotychczasowyzakład produkcyjny w Plauen przejmie od maja 2015 roku nową funkcję w systemiezakładów MAN ? powstanie tam nowy Bus Modification Center (BMC) dla autobusówliniowych i autokarów marek MAN i NEOPLAN. Poniżej kamienie milowe w rozwojufirmy MAN w Turcji:
1910 |
MAN otwiera filię w Stambule |
1912 |
MAN buduje most Galata łączący starą część Stambułu z nowszą dzielnicą Galata |
1966 |
Powstaje spółka MAN A.S. w Ankarze i zakład pojazdów ciężarowych w Stambule ? pierwszy zakład MAN za granicą |
1981 |
MAN eksportuje pierwszy pojazd wyprodukowane w fabryce w Turcji |
1985 |
Uruchomienie zakładu produkcji ciężarówek w Ankarze |
1986 |
MAN produkuje pierwszy autobus przegubowy w Turcji wyposażony w czterosuwowy silnik Diesla |
1995 |
Sprzedaż zakładu w Stambule i koncentracja produkcji pojazdów ciężarowych, autobusów miejskich i autokarów w Ankarze |
1997 |
Zwiększenie mocy produkcyjnych z 4 do 8 autobusów dziennie |
1999 |
MAN produkuje pierwszy trzyosiowy autokar w Turcji |
2002 |
Zmiana nazwy przedsiębiorstwa na ?MAN Türkiye A.Ş.? |
2006 |
MAN produkuje pierwsze autobusy na gaz ziemny w Turcji |
2010 |
Centrum naukowo-badawcze, w którym pod jednym dachem pracują projektanci, zespoły badawcze i analitycy, otrzymuje państwową certyfikację. |
2011 |
Uruchomienie największej instalacji KTL (katodowe lakierowanie zanurzeniowe) |
2014 |
Rozpoczęcie produkcji wszystkich modeli autobusów marki NEOPLAN; w fabryce w Ankarze będą teraz produkowane autobusy miejskie, autokary i autobusy dalekobieżne marek MAN i NEOPLAN. |
„