Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

AMZ w Modlinie

infobus
17.08.2012 08:50
W związku z oddaniem do użytku pod warszawą nowego lotniska Modlin, Koleje Mazowieckie uruchomiły również dla swoich pasażerów połączenia kolejowo-autobusowe. Do obsługi linii firma WARBUS Warszawa, która wygrała przetarg na jej obsługę, zakupiła 2 sztuki nowych niskopodłogowych autobusów AMZ model CS12LF. Jest to drugi w Polsce, po MZK Kutno klient który zdecydował się na eksploatację tej stosunkowo nowej konstrukcji.
Autobusy które można spotkać na linii Modlin w stosunku prototypu jak i drugiego pojazdu użytkowanego w MZK Kutno różnią się znacząco. Poza ciekawym oklejeniem nadwozia charakterystycznym dla składów szynowych Kolei Mazowieckich na pierwszy rzut oka dostrzec można nową, szybę przednią dzieloną w pionie a co za tym idzie inne rozwiązanie mechanizmu wycieraczek. Z racji tego że szyba przednia ma specyficzny kształt, w pełni zasadna wydaje się decyzja o wprowadzeniu rozwiązania z dwoma połówkami, co znacznie ułatwi ewentualną wymianę w przypadku uszkodzenia.
Najistotniejszą zmianą, czego nie widać z zewnątrz jest montaż nowej jednostki napędowej marki DAF znanej dotychczas m.in. z takich autobusów jak Solaris Urbino czy VDL Citea.
Dzięki temu AMZ posiada obecnie w ofercie dwie marki silników tj. CUMMINS i DAF, przy czym każda marka dodatkowo w minimum dwóch wariantach mocy.
We wnętrzu zamontowanych jest 31 foteli z których 8 dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Przestrzeń pasażerska jest oczywiście w pełni klimatyzowana. W związku z tym zdecydowano się zastosować uchylne okna boczne. Autobusy posiadają również system monitoringu, który oprócz przestrzeni pasażerskiej obserwuje dodatkowo obszar z przodu przed autobusem.
AMZ w ModlinieAMZ w Modlinie
Poniżej przedstawiamy krótki opis techniczny nowych autobusów.
 
       
Specyfikacja techniczna Autobusu AMZ CS12LF
1
Ilość miejsc
71 + (kierowca)
1.1
Siedzących
31+1
1.2
Stojących
40
1.3
Liczba miejsc dostępnych bezpośrednio z płaskiej podłogi
8
2
Wymiary
2.1
Długość
12 000 mm
2.2
Szerokość
2 550 mm
2.3
wysokość (z klimatyzacją)
3 100mm
2.4
masa własna / DMC
10500 / 18000 kg
2.5
rozstaw osi
5950 mm
2.6
zwis przedni / tylny
2 800 / 3 250 mm
2.7
kąt natarcia / zejścia
7/7 stopni
3
Układ drzwi
2-2-2
Podwozie
4
Silniki
DAF, spełniający normę emisji spalin Euro V, 6 cylindrowy, 9200 cm3,
5
Skrzynia biegów
Automatyczna 
6
Zbiornik paliwa
Zbiornik paliwa wykonany ze stali kwasoodpornej. Pojemność 270 litrów.
Dodatkowy zbiornik paliwa do ogrzewania 
7
Oś przednia
ZF (niezależna)
8
Oś tylna i neutralna
ZF –portalowa oś napędowa
9
Zawieszenie przednie
2 miechy powietrzne i 2 amortyzatory
10
Zawieszenie tylne i neutralne
4 miechy powietrzne i 4 amortyzatory
11
Kontrola zawieszenia
ECAS z funkcją kneeling (ok. 80 mm)
12
Koła
275/70 R22,5, ogumienie bezdętkowe typu miejskiego
13
System sterowania
ZF 8098 ze wspomaganiem hydraulicznym
14
Hamulce
Knorr –dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulcowy;hamulce tarczowe na obu osiach; EBS, ABS i ASR (Wabco)
15
Elektronika
24 V Can-BUS system, akumulatory 2x 200Ah
16
 
 
Nadwozie
 17
Struktura
nadwozie samonośne, całkowicie niska podłoga w każdym wejściu, wykonane ze stali odpornej na korozję
 18
Poszycie zewnętrzne
panele klejone do struktury
klapy boczne –aluminium,
ściana przodu i tyłu –laminat
dach –tworztwowy
szyby boczne pojedyncze, przyciemniane
szyba czołowa dzielona w pionie
19
Poszycie wewnętrzne
Ściany boczne –laminat
sufit –laminat
20
Podłoga
wodoodporna sklejka, wykończona bardzo trwałą poliuretanową wykładziną antypoślizgową natryskową w kolorze szarym (może być czyszczona mechanicznie), żółty kolor w przestrzeni przy wejściach.
21
Drzwi
otwierane do wewnątrz, drzwi pneumatyczne z funkcją “rewersowania”drzwi blokowane automatycznie przy prędkości min. 3 km/h szerokość czynna wszystkich drzwi min. 1200mm
22
Przestrzeń pasażerska
niska podłoga we wszystkich drzwiach
wysokość stopnia w wszystkich drzwiach wejściowych –330 mm
siedzenia pasażerów wandaloodporne, naprzeciw drugich drzwi obszerna platforma dla pasażerów stojących ze stanowiskiem przystosowanym do przewozu wózka inwalidzkiego, ręcznie odkładana rampa do wjazdu wózka HUBNER, przycisk dla osoby niepełnosprawnej –wewnętrzny i zewnętrzny (informujący kierowcę o zamiarze wsiadania/ wysiadania osoby niepełnosprawnej)
przyciski “stop”i “żądanie zatrzymania”przy drzwiach
system akustyczny informujący o otwieraniu i zamykaniu drzwi
zewnętrzne przyciski otwierania drzwi dla pasażerów
6 ramek reklamowych 1000mmx300mm przymykanych na plakaty reklamowe
23
System informacji pasażerskiej
tablica przednia typu LED 1700×290 mm, boczna, tylna( o parametrach jak boczna )
 
Monitoring
Kamery w przestrzeni pasażerskiej, rejestrator, 4 kamery: 3 w przestrzeni pasażerskiej, jedna do przodu.
 
 
System pozycjonowania pojazdu (GPS)
24
Miejsce kierowcy
kabina kierowcy typu półotwartego, frontbox z funkcją klimatyzacji,
szafki dla kierowcy, przednie i boczne rolety przeciwsłoneczne
pneumatyczny fotel kierowcy ISRI
pulpit sterowniczy VDO (miejsce kierowcy)
lusterko wsteczne oraz lusterko naprzeciwko II i III drzwi, radio z CD, dwa głośniki.
25
Ogrzewanie
wodne z układu chłodzenia silnika: niezależne urządzenie grzewcze Webasto 30kW na olej;frontbox PedroSanz dla ogrzewania miejsca pracy kierowcy i odmrażania szyby przedniej
konwektorowe ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej wspomagane trzema nagrzewnicami rury układu wodnego izolowane termicznie, złącza rur silikon lub EPDM