AMZ strzela w „dziesiątkę”
O najnowszym 10-metrowym niskopodłogowym autobusie z logo AMZ Kutno, a także o jego kolejnej wersji –tym razem z napędem elektrycznym –rozmawialiśmy z Jarosławem Stachowskim, prezesem zarządu AMZ Kutno. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Kiedy powstał pierwszy egzemplarz CitySmile 10 LF i czy ten model przeszedł już badania homologacyjne?
Jarosław Stachowski, prezes zarządu AMZ Kutno: Gotowy egzemplarz CS10LF po raz pierwszy wyjechał poza bramy naszego zakładu ponad miesiąc temu. Przeszedł gruntowane testy, a następnie został skierowany na badania homologacyjne. Obecnie mamy już wszystkie wymagane dokumenty.
InfoBus.pl: Dlaczego akurat MZK Malbork został wybrany na pierwszego testującego CitySmile 10 LF?
Jarosław Stachowski: Akurat w momencie powstania „dziesiątki”ta firma zgłosiła się do nas w sprawie testów naszych pojazdów i dlatego tam skierowaliśmy nasz najnowszy autobus. Dodatkowo Malbork planuje w następnych latach zakup kolejnych autobusów klasy MIDI, co oczywiście ma dla nas duże znaczenie.
InfoBus.pl: Jakie są dalsze plany dla CitySmile 10 LF?
Jarosław Stachowski: Przede wszystkim czeka go seria testów i to zarówno wewnętrznych, przeprowadzanych u nas w firmie, jak i zewnętrznych w kolejnych miastach w Polsce. Chcemy ten pojazd dopracować do perfekcji, sprawdzić ułożenie wszystkich kabli, wiązek, aby kolejna wersja CS10LF była już w pełni dopracowana i sprawdzona.
InfoBus.pl: Dlaczego akurat w pierwszym egzemplarzu wybraliście układ drzwi 1-2-1, chyba mniej popularnych w Polsce niż 1-2-2?
Jarosław Stachowski: Układ 1-2-1 z punktu widzenia konstrukcji jest znacznie trudniejszy do zrealizowania niż 1-2-2. Mamy tutaj zarówno kwestie związane z zaplanowaniem tylnej ławki z fotelami czy miejsc stojących wokół wieży silnika. Przy podwójnych drzwiach na zwisie tylnym ławka nie wchodzi w grę i zostaje tylko przestrzeń pod miejsca stojąca. Dlatego chcieliśmy przetestować trudniejsze rozwiązanie, aby potem –w przypadku już konkretnych zamówień ze strony klientów –nie było mowy o jakiś niespodziankach. Układ 1-2-2 zastosujemy w kolejnym modelu CS10LF w wersji elektrycznej.
InfoBus.pl: A jakieś zamiany w porównaniu do poprzedniego modelu CS12LF wprowadziliście w „dziesiątce”?
Jarosław Stachowski: Cała rodziny CitySmile charakteryzuje się konstrukcją modułową. Dlatego stworzenie wersji 10-metrowej nie było dla nas wielką trudnością. Niemniej jednak cały czas staramy się udoskonalać nasze pojazdy, dlatego wykonaliśmy sporo pracy, aby ten model jeszcze lepiej dopracować. W zasadzie ściana przednia i tylna są identyczne jak w wersji 12-metrowej, a boczne ściany i rozplanowanie wnętrza są podobne. Zmiany zaszły przede wszystkim w obszarze zabudowy silnika, którą staraliśmy się maksymalnie zmniejszyć, aby stworzyć tutaj jak najwięcej miejsca dla pasażerów. Kolejna nowość to oświetlenie LED, które jest zarówno oszczędniejsze, jak i rzadziej wymagające wymiany. Zmodyfikowaliśmy także kilka elementów wyposażanie wnętrza, zarówno pod względem estetycznym, jak i oszczędności w procesie produkcyjnym. Na pewno w kolejnej wersji będziemy chcieli wprowadzić nową koncepcję sufitu, która ma być prostsza, trwalsza i bardziej spójna, co tym samym ograniczy emisję przykrych dźwięków powstających tutaj podczas pracy elementów na naszych nierównych drogach.
InfoBus.pl: Jakie Pan widzi szanse rynkowe przed CitySmile 10 LF?
Jarosław Stachowski: Myślę, że tego typu konstrukcje mają duży potencjał na polskim rynku. Akurat mija nas fala zamówień z finansowaniem unijnym, która głównie koncentrowała się na klasach MAXI i MEGA. Dlatego myślę, że kolejne dostawy, realizowane już ze środków własnych przewoźników będą bardziej dostosowane do aktualnych potrzeb i stąd większe szanse dla mniejszych pojazdów. Klasa MIDI nie tylko oferuje niższą cenę zakupu, ale przede wszystkim mniejsze koszty eksploatacyjne. Przykładowo zużycie paliwa w CS10LFjest znacznie niższe w CS12LF, co wynika głównie z mniejszej masy własnej pojazdu. W CitySmile 10 LF zeszliśmy z wagą do rewelacyjnego poziomu 9.200 kg! I to przy bogatym wyposażeniu i klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej. Dodając do tego sprawdzony i ekonomiczny silnik Cumminsa ISB6 oraz skrzynię Voith otrzymujemy w rezultacie autobus, który jest naprawdę oszczędny przy dużych możliwościach przewozach. Przypomnę, że jego pojemność pasażerska to 85 pasażerów. Na pewno jest atrakcyjna propozycja dla wielu przedsiębiorstw.
InfoBus.pl: O elektrobusie AMZ rozmawialiśmy po raz pierwszy przy okazji zeszłorocznych targów w Kortrijk. Teraz ten projekt przybiera realne kształty…
Jarosław Stachowski: Dokładnie. Konstrukcja elektrobusa AMZ bazuje na CS10LF, natomiast staramy się maksymalnie ją „odchudzić”, aby zniwelować dodatkowy ciężar baterii. Kolejne wyzwanie to zachowanie identycznych parametrów jak w wersji z silnikiem Diesla. I to zarówno w zakresie możliwości przewozowych, rozplanowania wnętrza, jak i stylistyki. Kolejny ważny punkt to zdecydowanie lepszy zasięg niż produkty konkurencji, co zamierzmy osiągnąć stosując zupełnie inne baterie. Jestem pewny, że uda nam się to wszystko zrealizować i na najbliższych targach w Kielcach pokażemy bardzo ciekawy elektrobus, który podbije nie tylko polski rynek. Oczywiście do tego czasu będziemy go intensywnie testować –także w normalnym ruchu miejskim. Tutaj na pewno nie będzie problemu z chętnymi, gdyż firmy komunikacyjne bardzo są zainteresowane elektrobusami i można powiedzieć, że na możliwość przeprowadzenia testów czekają w kolejce .
InfoBus.pl: A jakie jeszcze inne nowości przygotowuje dla autobusowych przewoźników AZM?
Jarosław Stachowski: Kończymy pracę nad kolejnym egzemplarzem CS12LF, który tym razem będzie wyposażony w silnik DAF-a oraz skrzynię ZF EcoLife. To z jednej strony rozszerzenie naszej palety dostępnych jednostek napędowych, zaś z drugiej kolejny etap przygotowań do wejścia w segment MEGA, gdzie potrzebne są silniki o większej pojemności. Ponadto pracujemy jeszcze nad dwoma zupełnie nowymi, prototypowymi konstrukcjami, ale jest jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić. Myślę, że podczas październikowych targów w Kielcach będzie mogli coś więcej o tym opowiedzieć.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.