AMZ-Kutno ma 15 lat
30 maja br. świętowaliśmy 15-lecie zakładu AMZ-KUTNO. Choć czytelnicy InfoBusa kojarzą markę AMZ głównie z minibusami i autobusami miejskimi CitySmile, to głównym źródłem dochodów firmy pozostaje cały czas produkcja pojazdów specjalnych. Do jej „flagowych”produktów należą: sanitarki, samochody przystosowane do przewozu wartości, bankowozy oraz pojazdy opancerzone. Spółka jest np. głównym dostawcą ambulansów dla duńskiego Falcka (ok. 300 rocznie) i jego europejskich oddziałów, a także posiada 90-procentowy udział w szwedzkim rynku w tej kategorii samochodów. Bez tego typu produkcji nie byłby możliwy rozwój firmy i finansowanie takich inwestycji, jak budowa nowej hali o powierzchni 2000 m2, dwukomorowej lakierni czy wyposażenie własnej laminatorni oraz zakup termoformiarki do produkcji nadbudówek. Nakłady te są niezbędne, szczególnie że bramy zakładu opuszcza rocznie nawet i 1000 pojazdów, w tym także konstrukcje dla wojska. Polska armia odbiera takie pojazdy jak: Dzik, Tur, czy Żubr. Z kolei Bundeswhera kupuje sanitarki, które są zabudowywane w Kutnie na modelach marki Mercedes-Benz. To pokazuje zarówno szeroki zakres działalności AMZ, jak i przywiązywanie dużej wagi przez zarząd spółki do dywersyfikacji produkcji. W przypadku słabszej koniunktury w jednej z branż firma zawsze może się podeprzeć na innej „nodze”i tym samym utrzymać aktualne zatrudnienie, czyli 350 osób. I tą strategię spółka będzie kontynuowała w przyszłości . Podczas urodzinowego spotkania, prezes firmy Dariusz Fabisiak oraz główny konstruktor Tomasz Wróbel przedstawili trzy nowatorskie projekty z którymi AMZ wiąże duże nadzieje na przyszłość. To:
– Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznania,
– Miejski autobus z ekologicznym napędem elektrycznym,
– Syrenka, czyli osobowy samochód wzorowany na legendarnej Syrenie, który ma być próbą reaktywacji polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Wszystkie te projekty mają wspólny mianownik –są dofinansowane z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a jednym z głównych wymogów uzyskania dofinansowania z tego źródła jest zastosowanie jak największej liczby komponentów wyprodukowanych w Polsce. Spośród tych trzech projektów najbardziej zaawansowany jest ekologiczny autobus elektryczny, gdzie końcowa faza budowy prototypu została zakończona i rozpoczął się etap testów. Do współpracy przy jego projektowaniu zaproszono Katedrę Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej, której szefem jest prof. Zbigniew Pawelski. Przed naukowcami postawiono główny cel –budowy modułowego elektrycznego zespołu napędowego, który następnie mógłby być wykorzystywany we wszystkich pojazdach rodziny CitySmile. Badacze opracowali koncepcję napędu oraz dokonali doboru niezbędnych komponentów, w tym m.in. falowników, superkondensatorów i akumulatorów z gliwickiej firmy MBD, a także silnika elektrycznego (wyjątkowo wyprodukowanego w Kanadzie). Ponadto wspólnie z łódzką firmą Enika, która ma ogromne doświadczenie z zakresu systemów napędowych trolejbusów, opracowano układ sterowania umożliwiający odzyskiwanie energii podczas hamowania. Do badań wykorzystano autobus elektryczny AMZ CitySmile 8,5, który zadebiutował na zeszłorocznych tragach TRANSEXPO w Kielcach. Jego długość to 8500 mm, pojemność 60 pasażerów plus kierowca, w tym 22+1 miejsc siedzących. Te dane są podobne zarówno dla wersji z silnikiem Diesla, jak i elektrycznej, co było możliwe dzięki przeniesieniu wszystkich baterii i osprzętu na dach pojazdu. Zdaniem naukowców zasięg pojazdu wynosi ok. 200 km w zależności od liczby zastosowanych baterii.
30 maja pierwszy egzemplarz AMZ CitySmile 8,5 E został przekazany firmie MZK Kutno na trzymiesięczne testy. Jak podkreślił Jarosław Stachowski, wiceprezes AMZ-KUTNO jego eksploatacja będzie pod stałą kontrolą producenta. –„Mimo, że autobus będzie można spotkać na wszystkich liniach komunikacji miejskiej w Kutnie będzie on zawsze wracał do naszej firmy na nocne ładowanie. Mamy na to specjalnie wyznaczone miejsce i osobny licznik, dzięki czemu poznamy faktyczne zużycie prądu przez pojazd”–mówi Jarosław Stachowski. Rozpoczęty test w MZK Kuto potrwa trzy miesiące z małą przerwą na Łódzkie Targi Energetyczne, które odbędą się w dniach 27-28.06. Będzie to jednocześnie pierwszy publiczny pokaz autobusu. Jesienią pojazd ponownie wróci do producenta i zostanie zaprezentowany na targach w Kielcach (na IAA AMZ-KUTNO się nie wystawia). W grudniu elektrobus ponownie wróci do taboru MZK, aby przez kolejne trzy miesiące jeździć tutaj w warunkach zimowych. Przypomnijmy, że MZK Kutno posiada już 5 pojazdów maki AMZ, w tym 1 szt. CitySmile 12 LF i 4 szt. CitySmile 10 LF. To jak na razie największa flota autobusów AMZ. W połowie lipca poziom ten zdecydowanie przekroczy Mobilis Kraków.
Podczas jubileuszowego spotkania firma poinformowała także o swoich innych autobusowych sukcesach. To przede wszystkim rozszerzenie zamówienia przez firmę Mobilis Kraków. Pierwotnie przewoźnik zamówił 26 autobusów. Teraz uzupełnił to zamówienie o 3 szt. To oznacza, że w stolicy Małopolski będzie jeździło 29 pojazdów z logo AMZ, w tym 25 szt. w wersji 12-metrowej i 4 szt. w wersji 10-metrowej. Kolejne dobre informacje dla firmy z Kutna nadeszły ze Szwecji, gdzie koncern Nubina eksploatuje od maja 2013 r. jeden pojazd CitySmile 12 E. Po całorocznej eksploatacji przewoźnik zdecydował o zakupie kolejnych 9 egzemplarzy, w tym 6 szt. CitySmile 12 E i 3 szt. CitySmile 18 E. Będą to pierwsze przegubowce w historii AMZ i od razu zbudowane w wersji z napędem elektrycznym. Konstrukcja pierwszego egzemplarza jest już prawie gotowa. Pozostaje w zasadzie tylko połączenie obu członów specjalną wersją przegubu firmy Hubner, która będzie uwzględniać niski przebieg podłogi w pierwszym członie i podwyższony w drugim. Podobnie jak pierwszy elektryczny egzemplarz CS 12 E, kolejne pojazdy będą także użytkowane przez Nubinę w miejscowości Umea, a w ich układach napędowych zostaną wykorzystane silniki elektryczne niemieckiej firmy Ziehl-Abeeg umieszczone w piastach kół, a także system ładowania poprzez nadachowe pantografy.
I na koniec kilka słów o najnowszym, samochodowym projekcie AMZ-KUTNO, czyli Syrence. Prototyp ma już za sobą pierwsze testy drogowe. W zakładzie trwa budowa kolejnych modeli, by jeszcze w tym roku udało się zakończyć proces homologacji pojazdu. Wersja przedprodukcyjna Syrenki ma być gotowa za 3, 4 miesiące. Przypomnijmy, że oryginalna Syrena była rodziną polskich aut osobowych i dostawczych, które produkowano w latach 1957-1972 w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Z okazji jubileuszu życzymy firmie AMZ równie długiej i masowej produkcji.