Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

AMZ i autobus do intensywnej opieki medycznej

infobus
24.03.2010 16:35
W tym roku firma AMZ Kutno wykonała niezwykły pojazd –autobus Mercedes-Benz Tourino dostosowany do transportu pacjentów znajdujących się w stanie krytycznym. To pierwsza tego typu zabudowa w Polsce. O szczegółach tej konstrukcji rozmawialiśmy z Marcinem Krysiakiem, dyrektorem sprzedaży autobusów AMZ:
InfoBus.pl: Jak to się stało, że otrzymaliście zlecenie zabudowy autobusu do intensywnej opieki medycznej na bazie Mercedes-Benz Tourino?
Marcin Krysiak, dyrektor sprzedaży autobusów AMZ: Zlecenie na zabudowę otrzymaliśmy od Falck A/S Danmark (największej prywatnej firmy ratowniczej w Europie), z którym od kilku lat mamy podpisaną umowę o współpracy. Potrzeba zbudowania takiego pojazdu wyniknęła z postępowania przetargowego na realizowanie transportów pojazdem o ściśle określonych parametrach, w którym nasz klient wziął udział i ostatecznie –wygrał.
InfoBus.pl: Czy zabudowywany autobus był fabrycznie nowy i kto dostarczył pojazd?
Marcin Krysiak: Pojazd został dostarczony przez EvoBus Danmark. Bazą do zabudowy został wytypowany model Tourino, fabrycznie nowy, ale w wersji bez wyposażenia przedziału pasażerskiego, tj. bez foteli, wyłożenia ścian itp. Posiadał natomiast fabryczną klimatyzację dachową oraz ogrzewanie, które jednak musieliśmy później zmodyfikować.
 Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.
InfoBus.pl: Dlaczego wybór klienta padł akurat na model Tourino? To rzadkość wśród zabudów specjalnych –z marki Mercedes-Benz częściej wybierany jest nieznacznie droższy model Tourismo, gdzie mamy większą przestrzeń, łatwiejszą do zabudowy…
Marcin Krysiak: Wytyczne postępowania przetargowego określały m.in. max długość pojazdu, co z kolei wpływa na jego możliwości manewrowania, łatwość w prowadzeniu i parkowaniu, mobilność. Poza tym koncepcja z windą usytuowaną z boku pojazdu okazała się o wiele bardziej praktyczna z punktu widzenia użytkownika w porównaniu ze stosowanymi dotychczas rozwiązaniami z widną w tylnej części pojazdu.
InfoBus.pl: Jakie jest specjalne wyposażenie tego autobusu i czy może Pan opisać zabudowę wyposażenie krok po kroku?
Marcin Krysiak: Generalnie jest to temat rzeka, ale spróbujmy. Zabudowany przez nas pojazd generalnie określany jest jako „Intensive Care Unit”i jego przeznaczeniem jest międzyszpitalny transport pacjentów znajdujących się w stanie krytycznym. Alternatywnie pojazd też będzie realizował funkcje szkoleniowe. Głównym zadaniem, jakie postawił klient było zapewnienie możliwości transportu pacjenta na łóżku szpitalnym lub alternatywnie zestawu z inkubatorem do transportu niemowląt –z możliwością wprowadzania z prawej strony pojazdu. Poza tym zlecenie obejmowało wykonanie zabudowy sanitarnej, technologicznie zbliżonej do adaptacji, które w normalnym trybie wykonujemy na bazie furgonów.
Zatem po modyfikacjach konstrukcyjnych temat rozpoczyna się od rozprowadzenia wiązek instalacji elektrycznej do zasilania urządzeń w przedziale medycznym (w tym również takich podzespołów jak oświetlenie, ogrzewanie, instalacja próżniowa) oraz instalacji do podłączenia systemów łączności. Dalej wspomniana instalacja próżniowa oraz tlenowa z gniazdami poboru rozmieszczonymi wg. ustalonego projektu. Kolejny etap to izolacja dźwiękowo-termiczna i następnie wyłożenie ścian i sufitu płytami z tworzywa sztucznego. Wykonanie i montaż zabudowy szafek z miejscem na lodówkę, podgrzewacz płynów infuzyjnych, butle z tlenem oraz sprężonym powietrzem i inne wyposażenie medyczne (defibrylator, torby medyczne, etc.)
Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno. 
W skład zabudowy wchodzi również składany stół z blatem roboczym umożliwiającym np. przygotowywanie lekarstw. W przedziale medycznym przewidziano 4 komfortowe miejsca siedzące w kl. M1, wyposażone w regulację oparcia oraz zamontowane na szynach z możliwością przesuwu. Wyposażenie pojazdu w system składający się m.in. z 3 kamer oraz 3 monitorów, całość sterowana za pomocą 2 komputerów umożliwia zarówno podgląd prowadzonych czynności w stanach zagrożenia pacjenta, jak i rejestracji w formie cyfrowej na twardych dyskach. Ponadto w skład zabudowy wchodzi jeszcze bardzo wiele drobniejszych szczegółów, począwszy od uchwytów, mocowań sprzętu, poprzez urządzenia sterujące podzespołami instalacji elektrycznej (przetwornice, prostowniki do akumulatorów, oświetlenie, sygnalizacja), a kończąc na elementach typu bezprzewodowy interkom. Pojazd posiada również zaawansowaną sygnalizację świetlno –dźwiękową oraz oznakowanie zgodne z wytycznymi Falck A/S. 
Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno. 
InfoBus.pl: Jak dużo czasu zabrała Wam zabudowa pojazdu? Który etap był najtrudniejszy?
Marcin Krysiak: Realizacja zabudowy od momentu jej rozpoczęcia trwała niespełna 5 miesięcy. Największym wyzwaniem była ingerencja w konstrukcję szkieletu autobusu w celu zamontowania windy hydraulicznej oraz zapewnienia przestrzeni do jej ukrycia na czas przejazdu oraz modyfikacja prawej ściany i wykonanie drzwi skrzydłowych umożliwiających wprowadzenie pacjenta na łóżku szpitalnym z windy do pojazdu.
 Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno. 
InfoBus.pl: Kto był Waszym dostawcą elementów wyposażenia –czy Wasi stali, lokalni poddostawcy, czy też wskazani przez zamawiającego?
Marcin Krysiak: W większości nasi lokalni poddostawcy (lub dystrybutorzy), z którymi współpracujemy przy realizowaniu zabudów medycznych (również dla Falck A/S). Także w przypadku doboru windy wykorzystaliśmy ofertę naszego doświadczonego kooperanta, tj. Baer Cargolift. Standardowo Zamawiający ściśle określił typ i markę sygnalizacji świetlno-dźwiękowej.
InfoBus.pl: Jaki orientacyjny jest koszt takiej zabudowy?
Marcin Krysiak: Na poziomie 100 tys. euro.
InfoBus.pl: Czy już wcześniej firma AMZ podejmowała się takich zadań –w zakresie autobusów specjalnych? I czy zamierzacie specjalizować się w tym niszowym segmencie w przyszłości?
Marcin Krysiak: Mamy na koncie kilka realizacji, polegających na modyfikacji autobusu bądź furgonu przeznaczonego do zabudowy autobusowej na pojazd przystosowany dla potrzeb krwiodawstwa. Jeśli chodzi o kolejne tematy –wedle zapotrzebowania, chętnie się ich podejmiemy. Funkcjonujemy na rynku już ponad 10 lat i od samego początku istnienia firmy oferujemy zarówno adaptacje autobusów, jak i pojazdów sanitarnych. W pewnym sensie nowym doświadczeniem była kwestia montażu windy, niemniej należy zauważyć, że opracowaliśmy już własne konstrukcje szkieletów autobusów, stąd też bazując na posiadanej wiedzy podjęliśmy się wykonania tego zlecenia.
 Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.Specjalna zabudowa Mercedes-Benz Tourino wykonana przez firmę AMZ Kutno.
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda Wasza aktywność w segmencie minibusów? Jak wygląda sprzedaż, jakie nowe modele pojawiły się w Waszej ofercie?
Marcin Krysiak: Sytuacja w segmencie minibusów nadal nie jest łatwa, ale nie poddajemy się i nadal pracujemy nad wzmocnieniem naszego udziału w tym sektorze rynku. Zmodyfikowaliśmy naszą politykę cenową oraz wdrożyliśmy do produkcji samochody demonstracyjne tak, aby klient w trakcie wizyty u nas mógł na własne oczy ocenić nasz produkt i ewentualnie mógł „od ręki”z naszej oferty skorzystać. Zdecydowanie zwiększamy naszą aktywność w sieciach dealerskich pojazdów użytkowych, ale będziemy też intensywniej pracować nad ofertowaniem klientów indywidualnych. Aktualnie odświeżamy naszą pulę homologacji na bazie Iveco Daily, w przypadku pozostałych marek (tj. MB i VW) wszystkie niezbędne rozszerzenia mamy w pełni aktualne.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę!
Minibusy zabudowane przez firmę AMZMinibusy zabudowane przez firmę AMZMinibusy zabudowane przez firmę AMZMinibusy zabudowane przez firmę AMZ