AMZ i autobus do intensywnej opieki medycznej
W tym roku firma AMZ Kutno wykonała niezwykły pojazd –autobus Mercedes-Benz Tourino dostosowany do transportu pacjentów znajdujących się w stanie krytycznym. To pierwsza tego typu zabudowa w Polsce. O szczegółach tej konstrukcji rozmawialiśmy z Marcinem Krysiakiem, dyrektorem sprzedaży autobusów AMZ:
InfoBus.pl: Jak to się stało, że otrzymaliście zlecenie zabudowy autobusu do intensywnej opieki medycznej na bazie Mercedes-Benz Tourino?
Marcin Krysiak, dyrektor sprzedaży autobusów AMZ: Zlecenie na zabudowę otrzymaliśmy od Falck A/S Danmark (największej prywatnej firmy ratowniczej w Europie), z którym od kilku lat mamy podpisaną umowę o współpracy. Potrzeba zbudowania takiego pojazdu wyniknęła z postępowania przetargowego na realizowanie transportów pojazdem o ściśle określonych parametrach, w którym nasz klient wziął udział i ostatecznie –wygrał.
InfoBus.pl: Czy zabudowywany autobus był fabrycznie nowy i kto dostarczył pojazd?
Marcin Krysiak: Pojazd został dostarczony przez EvoBus Danmark. Bazą do zabudowy został wytypowany model Tourino, fabrycznie nowy, ale w wersji bez wyposażenia przedziału pasażerskiego, tj. bez foteli, wyłożenia ścian itp. Posiadał natomiast fabryczną klimatyzację dachową oraz ogrzewanie, które jednak musieliśmy później zmodyfikować.
InfoBus.pl: Dlaczego wybór klienta padł akurat na model Tourino? To rzadkość wśród zabudów specjalnych –z marki Mercedes-Benz częściej wybierany jest nieznacznie droższy model Tourismo, gdzie mamy większą przestrzeń, łatwiejszą do zabudowy…
Marcin Krysiak: Wytyczne postępowania przetargowego określały m.in. max długość pojazdu, co z kolei wpływa na jego możliwości manewrowania, łatwość w prowadzeniu i parkowaniu, mobilność. Poza tym koncepcja z windą usytuowaną z boku pojazdu okazała się o wiele bardziej praktyczna z punktu widzenia użytkownika w porównaniu ze stosowanymi dotychczas rozwiązaniami z widną w tylnej części pojazdu.
InfoBus.pl: Jakie jest specjalne wyposażenie tego autobusu i czy może Pan opisać zabudowę wyposażenie krok po kroku?
Marcin Krysiak: Generalnie jest to temat rzeka, ale spróbujmy. Zabudowany przez nas pojazd generalnie określany jest jako „Intensive Care Unit”i jego przeznaczeniem jest międzyszpitalny transport pacjentów znajdujących się w stanie krytycznym. Alternatywnie pojazd też będzie realizował funkcje szkoleniowe. Głównym zadaniem, jakie postawił klient było zapewnienie możliwości transportu pacjenta na łóżku szpitalnym lub alternatywnie zestawu z inkubatorem do transportu niemowląt –z możliwością wprowadzania z prawej strony pojazdu. Poza tym zlecenie obejmowało wykonanie zabudowy sanitarnej, technologicznie zbliżonej do adaptacji, które w normalnym trybie wykonujemy na bazie furgonów.
Zatem po modyfikacjach konstrukcyjnych temat rozpoczyna się od rozprowadzenia wiązek instalacji elektrycznej do zasilania urządzeń w przedziale medycznym (w tym również takich podzespołów jak oświetlenie, ogrzewanie, instalacja próżniowa) oraz instalacji do podłączenia systemów łączności. Dalej wspomniana instalacja próżniowa oraz tlenowa z gniazdami poboru rozmieszczonymi wg. ustalonego projektu. Kolejny etap to izolacja dźwiękowo-termiczna i następnie wyłożenie ścian i sufitu płytami z tworzywa sztucznego. Wykonanie i montaż zabudowy szafek z miejscem na lodówkę, podgrzewacz płynów infuzyjnych, butle z tlenem oraz sprężonym powietrzem i inne wyposażenie medyczne (defibrylator, torby medyczne, etc.)
W skład zabudowy wchodzi również składany stół z blatem roboczym umożliwiającym np. przygotowywanie lekarstw. W przedziale medycznym przewidziano 4 komfortowe miejsca siedzące w kl. M1, wyposażone w regulację oparcia oraz zamontowane na szynach z możliwością przesuwu. Wyposażenie pojazdu w system składający się m.in. z 3 kamer oraz 3 monitorów, całość sterowana za pomocą 2 komputerów umożliwia zarówno podgląd prowadzonych czynności w stanach zagrożenia pacjenta, jak i rejestracji w formie cyfrowej na twardych dyskach. Ponadto w skład zabudowy wchodzi jeszcze bardzo wiele drobniejszych szczegółów, począwszy od uchwytów, mocowań sprzętu, poprzez urządzenia sterujące podzespołami instalacji elektrycznej (przetwornice, prostowniki do akumulatorów, oświetlenie, sygnalizacja), a kończąc na elementach typu bezprzewodowy interkom. Pojazd posiada również zaawansowaną sygnalizację świetlno –dźwiękową oraz oznakowanie zgodne z wytycznymi Falck A/S.
InfoBus.pl: Jak dużo czasu zabrała Wam zabudowa pojazdu? Który etap był najtrudniejszy?
Marcin Krysiak: Realizacja zabudowy od momentu jej rozpoczęcia trwała niespełna 5 miesięcy. Największym wyzwaniem była ingerencja w konstrukcję szkieletu autobusu w celu zamontowania windy hydraulicznej oraz zapewnienia przestrzeni do jej ukrycia na czas przejazdu oraz modyfikacja prawej ściany i wykonanie drzwi skrzydłowych umożliwiających wprowadzenie pacjenta na łóżku szpitalnym z windy do pojazdu.
InfoBus.pl: Kto był Waszym dostawcą elementów wyposażenia –czy Wasi stali, lokalni poddostawcy, czy też wskazani przez zamawiającego?
Marcin Krysiak: W większości nasi lokalni poddostawcy (lub dystrybutorzy), z którymi współpracujemy przy realizowaniu zabudów medycznych (również dla Falck A/S). Także w przypadku doboru windy wykorzystaliśmy ofertę naszego doświadczonego kooperanta, tj. Baer Cargolift. Standardowo Zamawiający ściśle określił typ i markę sygnalizacji świetlno-dźwiękowej.
InfoBus.pl: Jaki orientacyjny jest koszt takiej zabudowy?
Marcin Krysiak: Na poziomie 100 tys. euro.
InfoBus.pl: Czy już wcześniej firma AMZ podejmowała się takich zadań –w zakresie autobusów specjalnych? I czy zamierzacie specjalizować się w tym niszowym segmencie w przyszłości?
Marcin Krysiak: Mamy na koncie kilka realizacji, polegających na modyfikacji autobusu bądź furgonu przeznaczonego do zabudowy autobusowej na pojazd przystosowany dla potrzeb krwiodawstwa. Jeśli chodzi o kolejne tematy –wedle zapotrzebowania, chętnie się ich podejmiemy. Funkcjonujemy na rynku już ponad 10 lat i od samego początku istnienia firmy oferujemy zarówno adaptacje autobusów, jak i pojazdów sanitarnych. W pewnym sensie nowym doświadczeniem była kwestia montażu windy, niemniej należy zauważyć, że opracowaliśmy już własne konstrukcje szkieletów autobusów, stąd też bazując na posiadanej wiedzy podjęliśmy się wykonania tego zlecenia.
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda Wasza aktywność w segmencie minibusów? Jak wygląda sprzedaż, jakie nowe modele pojawiły się w Waszej ofercie?
Marcin Krysiak: Sytuacja w segmencie minibusów nadal nie jest łatwa, ale nie poddajemy się i nadal pracujemy nad wzmocnieniem naszego udziału w tym sektorze rynku. Zmodyfikowaliśmy naszą politykę cenową oraz wdrożyliśmy do produkcji samochody demonstracyjne tak, aby klient w trakcie wizyty u nas mógł na własne oczy ocenić nasz produkt i ewentualnie mógł „od ręki”z naszej oferty skorzystać. Zdecydowanie zwiększamy naszą aktywność w sieciach dealerskich pojazdów użytkowych, ale będziemy też intensywniej pracować nad ofertowaniem klientów indywidualnych. Aktualnie odświeżamy naszą pulę homologacji na bazie Iveco Daily, w przypadku pozostałych marek (tj. MB i VW) wszystkie niezbędne rozszerzenia mamy w pełni aktualne.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę!