Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Amsterdam tylko z elektrobusami do 2025

infobus
12.06.2015 15:26

Amsterdam tylko z elektrobusami do 2025

Amsterdam ogłosił właśnie ambitny plan, że chce zostać pierwszym miastem w Europie wykorzystującym tylko w pełni elektryczny transport autobusowy. Ten przełomowy moment ma nastąpić w 2025 roku.

Amsterdam ogłosił właśnie ambitny plan, że chce zostać pierwszym miastem w Europie wykorzystującym tylko w pełni elektryczny transport autobusowy. Ten przełomowy moment ma nastąpić w 2025 roku. Projekt został uchwalony przez Radę Miasta i zakłada, że w ciągu dziesięciu lat wszystkie autobusy miejskie mają być zastąpione przez pojazdy zerowej emisji”. Podobnie jak w przypadku tramwajów i metra, mają one korzystać z zielonej energii. Uchwała ma być przedmiotem rozmów ze spółką transportową GVB, która wygrała długoletni przetarg na obsługę komunikacji w aglomeracji, należącą z kolei do Mobilisa. Amsterdam nie jest jedyną gminą z ambicjami do wprowadzenia autobusów elektrycznych na ulice, ale za to pierwszą ogłaszającą całkowitą wymianę floty.

Co ciekawe, aktualnie stolice Holandii obsługuje ok. 200 pojazdów z silnikami diesla i dopiero w tym roku miasto zamówi pierwsze e-pojazdy ? w sumie 40 elektrobusów, które mają być dostarczone w ciągu dwóch lat. Kolejne elektryczne egzemplarze mają być sukcesywnie zamawiane w kolejnych latach. -„Ten projekt oznacza, że odchodzimy od symbolicznych zachowań i projektów pilotażowych – mówi gazecie ?Volkskrant? Abdeluheb Choho, amsterdamski radny. – „Zdecydowaliśmy się po prostu zrobić to, a nie eksperymentować z kilkoma autobusami.? Co więcej, również prom łączący centrum miasta z dzielnicy Amsterdam-Noord ma być również zelektryfikowany.

Inne miasta holenderskie i samorządy także myślą o przejściu na elektrycznym transporcie publicznym. Projekty pilotażowe są prowadzone m.in. w Maastricht i Utrechcie. Przykładowo w Limburg, autobusowy przewoźnik Abellio deklaruje, że jeżeli wygra przetarg na obsługę linii autobusowych w prowincji wprowadzi do obsługi 300 elektrycznych autobusów.

Jeżeli plany Amsterdamu przejadą w fazę realizacji to zyska na tym przede wszystkim holenderska firma VDL. Mimo, że amsterdamskie lotnisko postawiło na elektrobusy chińskiej marki BYD to już pozostałe samorządy powinny podchodzić do zakupów się bardziej zachowawczo i stawiać na lokalnego producenta. Aktualnie VDL produkuje elektryczne autobusy dla ? niemieckich firm ? Münster i Kolonii. Zdaniem firmy, niska cena wzkm elektrycznego autobusu powoduje, że ten zakup zawraca się w ciągu czterech / pięciu lat w porównaniu do autobusów z silnikiem diesla.