Alpino w Poznaniu, czyli czas na midi
Solaris Bus&Coach dostarczy kolejne autobusy dla MPK Poznań. Umowę na dostawę 26 autobusów Alpino podpisano uroczyście 24 lutego br. na terenie zajezdni autobusowej przewoźnika przy ul. Warszawskiej. Aktualnie podstawę taboru autobusowego MPK stanowią pojazdy 12-metrowe i 18-metrowe przegubowce. W eksploatacji pozostaje jeszcze kilkanaście autobusów 15-metrowych (Neoplany N4020 mają być jednak wycofane z eksploatacji w najbliższych latach) i autobusy 9-metrowe. W tej ostatniej grupie MPK eksploatuje Neoplany N4009 (w latach 1996-97 wprowadzono do eksploatacji partię 22 sztuk, większość z nich dalej kursuje na liniach) i jednego MAN-a NM223. Dziewięciometrowe Neoplany mają już „w kołach”kilkanaście lat eksploatacji, przyszedł zatem czas na ich wymianę. W ramach odnowy taboru, pod koniec ubiegłego roku ogłoszony został przetarg na dostawę 26 autobusów o długości 8,5-10,5 metra, a także dwóch minibusów. Projekt pod nazwą „Zakup nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych –etap II”uzyskał najwyższą ocenę merytoryczną ze wszystkich projektów zgłoszonych w ramach Działania 2.5 „Rozwój miejskiego transportu zbiorowego”Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Ze śródków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego uzyskano dofinansowanie w kwocie ponad 16 mln zł.
W ramach pierwszej części zamówienia złożone zostały dwie oferty. Solaris Bus &Coach zaproponował model Alpino 8,6, wyceniając pojazdy na niecałe 24 mln zł brutto. Droższa o nieco ponad 1,5 mln zł brutto była oferta MAN Truck&Bus Polska z siedzibą w Wolicy –zakładająca dostarczenie 26 szt MAN-ów Lion’s City M. To właśnie cena pojazdów była kluczową (z wagą 81%) wartością przy ocenie złożonych ofert. Pod uwagę wzięto także właściwości techniczno-eksploatacyjne (5% – tu MAN okazał się lepszy ze względu na większy udział niskiej podłogi i większą całkowitą liczbę miejsc), warunki gwarancji (5%), warunki serwisu (4%) i gotowość techniczną (5%). Zarówno warunki gwarancji jak i warunki serwisu przemawiały na korzyść pojazdów z Bolechowa. W drugiej części przetargu, na dostawę dwóch minibusów, złożono dwie oferty –obie zostały jednak odrzucone.
Umowę na dostawę 26 autobusów Alpino podpisano w zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej. W tej uroczystej chwili przewoźnika reprezentował Dyrektor Naczelny, Wojciech Tulibacki. Z ramienia firmy Solaris, podpisania umowy dokonała Prezes Zarządu, Solange Olszewska. W sumie na wymianę taboru autobusowego w latach 2010-2012 poznańskie MPK pozyskało z UE prawie 75 mln zł. To są rekordowe kwoty –tłumaczy Wojciech Tulibacki. Zgromadzeni na konferencji prasowej goście mieli okazję porównać wysłużonego neoplana N4009 (w tej roli: wóz nr 1919 z MPK Poznań) z solarisem Alpino (egzemplarz prezentowany na konferencji służy w Przedsiębiorstwie Transportowym Necko z siedzibą w Augustowie).
Nowe Solarisy zastąpią mocno wyeksploatowane Neoplany –na liniach 52, 65 i 84, a także wszystkich tych, na których mniejsze potoki pasażerskie pozwalają na uruchamianie komunikacji autobusami klasy MIDI (np. w dni świąteczne czy soboty). Pojazdy tej serii mogą się także pojawić na liniach nocnych. Już od kilku lat mówi się o wprowadzeniu do sieci transportu miejskiego większej liczby linii obsługujących osiedla peryferyjne. Pod szyldem Zarządu Transportu Miejskiego kursuje już linia 121, obsługuje ją jednak nie MPK ale spółka Warbus (prywatny operator eksploatuje na niej minibusy). Na liniach peryferyjnych zatrudnienie znaleźć mogą w przyszłości zarówno nowe Alpino jak i minibusy z logo MPK.
Pod względem poziomu wyposażenia Solarisy Alpino nawiązywać będą do jamników dostarczanych w ostatnich latach. Do napędu posłużą jednostki spełniające normę czystości spalin EEV, wyposażone dodatkowo w system samogaszący w komorze silnika. Pojazdy wyposażone będą w drzwi otwierane na zewnątrz, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i monitoring, obejmujący także drogą przed pojazdem i kamerę cofania. W środku znajdzie się automat biletowy. Podobnie jak dostarczane w ostatnich miesiącach Urbino, Alpino mieć będą okolicznościową, nawiązującą do EURO2012 tapicerkę siedzeń. Na fotelach znajdzie się motyw piłki na tle poznańskich koziołków. Do kompletu wyświetlaczy elektronicznych dołączony będzie wyświetlacz numeru brygady. Część autobusów dostarczona będzie do MPK w tym roku, ostatnie –do kwietnia 2012.