Ależ wynik w Krośnie! Solaris debiutuje. Autosan przegrywa. ARP odrzucone
2 lutego Gmina Miasto Krosno dokonała wybory najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę trzech elektrobusów klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.
O szansach poszczególnych producentów w tym przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Już wiemy, że pierwsze autobusy elektryczne MKS Krosno przyjadą z Bolechowa i będą to pierwsze Solarisy na krośnieńskich ulicach. I to od razu elektryczne! Wielkopolski producent będzie miał czas na dostawę nowych pojazdów do 29 marca 2024 roku.
Trzy oferty
16 stycznia Krosno otrzymało autobusowe oferty od trzech firm:
- Solaris Bus & Coach z kwotą 9.151.200,00 PLN brutto / 7.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 9 LE electric na poziomie 2.480.000 PLN netto (z ładowarką). Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 84 miesiące; zużycie energii: objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”; zasięg na jednym ładowaniu: objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”.
- ARP E-Vehicles z kwotą 7.745.310,00 PLN brutto / 6.297.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Pilea 10E na poziomie 2.099.000 PLN netto (z ładowarką). Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 84 miesiące; zużycie energii: 0,92 kWh/km; zasięg na jednym ładowaniu: 340 km,
- Huta Stalowa Wola (czyli nowego właściciela Autosanu, który tym samym w Krośnie przetargowo zadebiutował na autobusowym rynku) z ceną 9.215.233,80 PLN brutto / 7.492.059 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Autosan Sancity 10 LFE na poziomie 2.497.353.PLN netto (z ładowarką). Do tego firma zadeklarowała: długość okresu gwarancji na baterie trakcyjne: 72 miesiące; zużycie energii: 0,881 kWh/km; zasięg na jednym ładowaniu: 273 km.
Z kolei zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 8.725.005,00 PLN brutto / 7.093.500 PLN netto, co daje jednostkową kwotę krośnieńskiego e-busu na poziomie 2.364.500 PLN netto. Podsumowując - jedyna oferta, która zmieścił się w tym budżecie to propozycja ARP, dlatego wiele wskazywało, że to ona zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, ale tak się nie stało...
PUNKTACJA OFERT
Zanim przejdziemy do wyboru najlepszej oferty, skupmy się na moment na kryteriach technicznych, jakie zamawiający postawił oferentom. To:
- okres gwarancji na baterie trakcyjne – 84 miesiące – 10 pkt,
- najniższe zaoferowane zużycie energii – 5 pkt,
- zadeklarowany najdłuższy zasięg – 5 pkt.
Jak widać poprzeczka techniczna była zawieszona dość nisko, co spowodowało, że najistotniejszym kryterium oceny ofert w tym przetargu była cena i to z wagą aż 80%. To w naturalny sposób premierowa ofertę ARP, ale Krosno zadecydowało o jej odrzuceniu. Nie znamy powodów tej decyzji, a komisja przetargowa wydała tylko lakoniczny komunikat: „oferta nr 2 została odrzucona”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tej sytuacji w szrankach zostały tylko dwie firmy:
- Solaris z ceną 9 151 200,00 PLN brutto, z gwarancją na baterie trakcyjne: 84 miesiące, zużyciem energii: 0,651 kWh/km i zasięgiem U9e na jednym ładowaniu: 282 km,
- HSW / Autosan z ceną: 9 215 233,80 PLN brutto, z gwarancją na baterie trakcyjne: 72 miesiące, zużyciem energii: 0,881 kWh/km i zasięgiem Sancity 10LFE na jednym ładowaniu: 273 km;
Przy takie różnicy w cenie, zużyciu, gwarancji i zasięgu, Solaris pewnie wygrał to postępowanie, otrzymując 100,00 pkt, podczas gdy producent z Sanoka – 92,974 pkt. Czekamy na ewentualne odwołania i umowę.
KROŚNIEŃSKIE ELEKTROBUSY
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 9,0 m do 10,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Zamontowany w autobusie napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do jazdy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Będzie to silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW. Magazyn energii (akumulatory lub super kondensatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub super kondensatorów) ma zapewnić bezawaryjną eksploatację w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80 % wartości początkowej (nominalnej). Ładowanie baterii ma odbywać się za pomocą zewnętrznych ładowarek systemem Plug-in. Dodatkowo magazyn energii powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii).
Stanowisko pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy.
W przestrzeni pasażerskiej pojawią się siedzenia homologowane, typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odporne na „graffiti”, łatwe do utrzymania w czystości. Mają być wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia („miękkie” - grubość pianki - minimum 10 mm) w wykonaniu łatwo wymienialnym.
Zamawiający wymaga od dostawcy wyposażenia elektronicznego autobusów i urządzeń pokładowych informacji i obsługi pasażera, aby było ono jednorodne oraz kompatybilne i umożliwiało współpracę z systemem „MUNICOM PREMIUM” - firmy R&G Plus oraz z Krośnieńską Kartą Miejską (KKM). Na zewnątrz, autobusy będą posiadały tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-pomarańczowym (bursztynowe). Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, której funkcje ma pełnić monitor LCD, podświetlany w technologii LED o przekątnej minimum 21 cali. Tablica ta ma być przeznaczona przede wszystkim do emisji informacji o przebiegu trasy. W ramach informacji pasażerskiej nie zabraknie oczywiście systemu głosowej zapowiedzi przystanków.