Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Akcyzą w gazowe autobusy

infobus
04.11.2013 20:43
Od 1 listopada 2013 r. Ministerstwo Finansów nałożyło akcyzę na gaz ziemny wykorzystywany w transporcie. Tym samym CNG dołączyło do najpopularniejszego paliwa gazowego w Polsce –LPG, które od początku było obłożone podatkiem akcyzowym. Do tej pory CNG korzystało z zerowej stawki akcyzy, o czym zadecydowano jeszcze w 2007 r.Zmiana tego przyjaznego podejścia przez MF wynika m.in. z polityki Unii Europejskiej w zakresie równego opodatkowania gazu akcyzą (w szczególności przepisy dyrektywy Rady 2003/96/WE). Zgodnie z zapowiedziami, fiskus podwyższył akcyzę na CNG do 0,34224 zł netto za 1m3 gazu. W efekcie, na stacjach tankowania metr sześcienny gazu kosztuje nawet 3,80 zł. Jak informuje portal cng.auto.pl – wszyscy operatorzy stacji CNG przerzucili koszt akcyzy na użytkowników pojazdów. Największa podwyżka ceny miała miejsce na sieci stacji PGNiG –tutaj cena wzrosła od środy o 51 groszy za m3. Kolejne co do wielkości podwyżki jest MPK Inowrocław –tutaj wyniesie ona 44 grosze, a 1m3 gazu będzie kosztował zawrotne 3,80 zł! W Sosnowcu na kierowców od 1 listopada czekała podwyżka o 35 groszy, do poziomu 3,40 zł za 1m3 metanu.
Resort Finansów zapowiada, że wpływy do budżetu z tytułu akcyzy na CNG wyniosą zaledwie 4,76 mln zł. Wpływy z tego samego podatku za benzynę i ON wyniosły 62,6 mld zł! W tej sytuacji Ministerstwo Gospodarki zgłosiło uwagi do projektu Ministerstwa Finansów podkreślając, iż zwolnienie gazu ziemnego zużywanego wyłącznie do celów opałowych jest zbyt wąskie i stoi w sprzeczności z celami polityki energetycznej, w tym wspieraniem rozwoju paliw alternatywnych oraz propagowania czystej energii dla transportu. Ministerstwo postulowało objęcie zwolnieniami także gazu ziemnego (CNG) wykorzystywanego w transporcie ze szczególnym uwzględnieniem transportu publicznego. Tak się jednak nie stało i Ministerstwo Finansów dopięło swego…Ocenia się, że w Polsce jest eksploatowanych ok. 200 szt. autobusów zasilanych CNG, w tym najwięcej we flotach MPK Rzeszów (52 szt.) i PKM Tychy (47 szt.)
Solaris Urbino 12 CNG w ZamościuSolaris Urbino 18 CNG w Radomiu
Co ciekawe równolegle do przygotowań w zakresie wprowadzania akcyzy na CNG w Polsce, w styczniu br. Parlament Europejski przyjął propozycję dyrektywy Clean Power for Transportw sprawie rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych. Projekt zakłada nałożenie na państwa członkowskie obowiązków związanych z utworzeniem krajowych ram polityki rozwoju rynku paliw alternatywnych oraz cele dotyczące rozwoju infrastruktury i standardów dla stacji paliwowych. Nie określa on polityki podatkowej odnośnie CNG oraz pozostałych paliw alternatywnych, jednak nie jest wykluczone, iż określenie skutecznej polityki rozwoju wykorzystania tego paliwa w transporcie wymagałoby właśnie zastosowania przywilejów podatkowych. Wybór instrumentów regulacyjnych pozostawia się państwom członkowskim. Dlatego mamy nadzieję, że w przyszłości jeszcze wrócimy do tematu akcyzy na CNG i jej zniesienia dla pojazdów transportu publicznego.